نیویورکر: وقت تلف کردن برای احیای برجام به نفع دولت بایدن نیست

هفته نامه نیویورکر در تحلیلی با اشاره به اقدامات رئیس‌جمهور پیشین آمریکا علیه ایران، مطرح کرد که دولت بایدن گشودن مسیر دیپلماسی با ایران را که از طریق بازگشت به توافق هسته ای محقق خواهد شد، به تعویق می اندازد که این به نفعش نخواهد بود.

به گزارش اميدنامه، ایسنا به نقل از هفته نامه نیویورکر در تحلیلی درباره رویکرد دولت جدید آمریکا نسبت به ایران نوشت: پنج شنبه گذشته نمایندگی ایران در سازمان ملل که در طبقه سی و چهارم یک ساختمان در مرکز منهتن است از نمایندگی آمریکا نزد سازمان ملل که هفت بلوک آن طرف تر است، چیزی را دریافت کرد که به آن "یادداشت دیپلماتیک" می گویند. در این ایمیل آمده است که دولت بایدن محدودیت های اعمال شده توسط دولت ترامپ را که حرکت دیپلمات های ایرانی و خانواده هایشان را به محل سازمان ملل، خانه هایشان و فرودگاه جان اف کندی محدود می کرد، کاهش می دهد. اکنون کارکنان کم تعداد نمایندگی ایران مانند دیپلمات های سوریه و کره شمالی می توانند تا شعاع 25 مایلی حوزه کلمبوس تردد کنند. 

نیویورکر افزود: در یادداشت دیپلماتیک دیگر وزارت خارجه آمریکا به سازمان ملل اطلاع داده که از ادعای دولت گذشته ایالات متحده مبنی بر بازگرداندن تحریم های سازمان ملل در خصوص ایران، کناره گیری می کند و اندکی پس از این هم ایالات متحده از دعوت اروپا برای حضور در نشست های دوره ای ایران و سایر اطرف توافق هسته ای استقبال کرد. 

این هفته نامه همچنین مطرح کرد: با این حال احیای توافق هسته ای به عنوان مهم ترین پیمان یک ربع قرن اخیر برای محدود کردن برنامه های هسته ای، برای تیم بایدن به شدت پیچیده است. برگرداندن سایر سیاست های ترامپ - با ورود مجددبه  توافقنامه آب و هوایی پاریس ، پیوستن دوباره به سازمان بهداشت جهانی ، یا تمدید پیمان کنترل تسلیحات نیو استار با روسیه - کار ساده ای بود.

 در ادامه این تحلیل آمده است: اما تیم بایدن مجبور است برای شروع کار با ایران در یک دیپلماسی سخت و بالقوه دردناک شرکت کند تا  بتواند دوباره این تفکر را بازیابی کند که آمریکا قادر است مسائل جهانی را به شکل ملموسی حل کند. در اصل، ایالات متحده دوباره متعهد به دیپلماسی بین المللی فراگیر است. با این حال در عمل، ترامپ چنان نظم جهانی را به هم ریخت و نهادهای آن را در گره کور انداخته که خسارت های تازه بعد از رفتن او قابل ارزیابی می باشند.
موضوع ایران در این بین بارزترین ترین نمونه است.  ترامپ مجموعه سهمگینی از اقدامات و سیاست ها را برای از بین بردن توافق هسته ای 2015 به کار انداخت و در کنار خروج از توافق، بیش از هزار نفر از شخصیت ها و بانک ها، کسب و کارها و شرکت ها، موسسات و حتی سپاه ایران را تحریم کرد. در این میان تحریم وزیر خارجه ایران و منع شدنش از ورود به ایالات متحده برای شرکت در نشست های سازمان ملل از نقاط قابل توجه بود. تا اینکه پس از یکسال ایران هم با کاهش تعهداتش واکنش نشان داد.
این هفته نامه همچنین در تحلیلش بیان کرد: ایران اکنون دوازده برابر میزان اورانیوم غنی شده مجاز در توافق، اورانیوم غنی شده دارد. سانتریفیوژهای پیشرفته ای را نصب کرده است که اورانیوم را سریعتر غنی می کنند. این غنی سازی اورانیوم به خلوص بالاتر از 3.67 درصد مجاز در توافق یعنی 20 درصد رسیده است. و با اجرایی شدن قانون مجلس هم، دولت اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده است.

نیویورکر ادامه داد: دامنه پیشرفت های علمی ایران و تخریب های دیپلماتیک در دوره ترامپ حالا خود را نشان می دهد. حتی با اینکه دو کشور می خواهند برجام احیا شود اما تنش‌زدایی سخت به نظر می رسد. ناصر هادیان استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران می گوید، پیش درآمدی که بایدن ارائه داده با آن چیزی که ما توقع داشتیم بسیار بی ارتباط بود. برداشت در تهران الان این است که این حرکت تاکتیک خرید زمان است و ایالات متحده جدی نیست. 

در بخش آخر این تحلیل مطرح شد: زمان به نفع دولت بایدن نیست. ایران تا کمی دیگر تعطیلات سال جدیدش را به مدت تقریبا یک ماه شروع می کند و بعد از آن نیز به فصل مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری که قرار است در ژوئن برگزار شود، می رود. علی واعظ مدیر پروژه ایران در گروه بحران بین المللی می گوید احیا نکردن برجام و تعلل برای روی کار آمدن دولت جدید احمقانه است، مردم در دیپلماسی اهمیت دارند. 

 

افزودن نظر جدید