نیروگاه هسته‌‌ای جدید در ساحل خلیج فارس

رئیس سازمان انرژی اتمی از ایجاد نیروگاه‌های هسته‌یی جدید در کشور با اولویت احداث در کرانه‌های خلیج فارس در آینده خبر داد.

به گزارش امید به نقل از ایسنا، علی‌اکبر صالحی در حاشیه جلسه امروز هیأت دولت در جمع خبرنگاران، در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر نتانیاهو درباره غنی‌سازی در ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران بر اساس منافع ملی و مصالح کشور تصمیم می‌گیرد و عمل می‌کند و خیلی به صحبت‌های دیگران توجه ندارد.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان نظام در جهت منافع ملی و مصلحت کشور، تشخیص لازم را می‌دهند و بر طبق آن تصمیم می‌گیرند. صحبت‌هایی که برخی این طرف و آن طرف اظهار می‌کنند خیلی ملاک عمل و مبنای عمل ما نیست.

خبرنگاری از صالحی پرسید که "از طرف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سیگنال‌های مثبتی دریافت می‌شود؛ به نظر شما چرا چنین شده است؟" که وی پاسخ داد: ما به عنوان کشور که عضو ان‌.پی‌.تی و همچنین عضو آژانس هستیم، همواره همکاری‌های خوبی با آژانس داشته‌ایم و این مورد اعتراف آنهاست.

صالحی ادامه داد: موردی که باید بین ما و آژانس حل شود و البته ارتباطی به صلح‌آمیز بودن برنامه انرژی هسته‌یی ما ندارد، بحث پی‌.ام‌.دی است که آن ادعاها یا مطالعات ادعایی است و بحث کلاهک هسته‌یی یا موشک را عنوان می‌کند که البته این موضوع طبق اساسنامه آژانس، ربطی به آژانس بین‌المللی اتمی پیدا نمی‌کند ولی ما از بابت اینکه به فعالیت‌هایمان اعتماد داریم و همچنین با آژانس همکاری می‌کنیم و بحث شفاف‌سازی را مورد توجه قرار می‌دهیم.

رییس سازمان انرژی اتمی همچنین گفت: در همین راستا جلساتی داشتیم و ظرف یکی - دو هفته آینده نیز با آژانس مجددا جلسه خواهیم داشت و امیدواریم در این جلسه چارچوب کاری را تنظیم کنیم.

وی در ادامه در برابر این پرسش که "تولید خط جدید UO2 به کجا رسیده است؟" پاسخ داد: ما اعلام کردیم که تولید UO2 از UF6 غنی شده در دست انجام است و امیدواریم ظرف دو - سه ماه آینده این خط کامل شود و ما فرآیند تولید سوخت نیروگاه بوشهر را کامل کنیم.

همچنین از صالحی سوال شد که "آیا ساخت نیروگاه‌های جدید مورد توجه است؟" که وی گفت: ساخت نیروگاه در کرانه‌های خلیج فارس و کرانه‌های دریای خزر و مرکز کشور مدنظر است ولی اولویت را در کرانه‌ها خلیج فارس قرار دادیم چون می‌خواهیم بحث آب‌شیرین‌کن را برای تأمین آب مورد نیاز استان‌های جنوبی هموار سازیم.

خبرنگار دیگری از رئیس سازمان انرژی اتمی پرسید "چه چیزی ممکن است مذاکرات را به هم بریزد؟" اظهار کرد:‌ ما باید در درون کشور، انسجام کامل داخلی داشته باشیم که دولت یازدهم مشغول حل و فصل این موضوع است.

وی افزود: ما به آینده مذاکرات امیدواریم و ان‌شاءالله انسجام داخلی در جهت پیشبرد این امر باشد. دیگران در خارج از کشور خیرخواه ما نیستند و نمی‌خواهند جمهوری اسلامی از پرونده‌های تصنعی خارج شود.

صالحی همچنین گفت: از رژیم صهیونیستی تا دیگران، نمی‌خواهند جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌المللی و تعاملات سیاسی و تجاری از جایگاه بالاتری برخوردار شود و به همین خاطر فشار می‌آورند و موانع ایجاد می‌کنند ولی ما به لطف خداوند متعال و ارشادات مقام معظم رهبری و جدیت دولت یازدهم، مطمئن هستیم که از این پرونده به صورت برد - برد عبور می‌کنیم و البته یک برد ما برد جمهوری اسلامی و طرف مقابل و یک برد، برد جامعه بین‌المللی و آژانس بر تقویت ان‌.پی‌.تی است. 

افزودن نظر جدید