نگرانی سایت نزدیک به قالیباف از شکننده بودن ائتلاف1+2

سایت فرارو نزدیک به محمدباقر قالیباف در گزارشی نسبت به ائتلاف 2+1 واکنش نشان داد و آن را دارای ابهامات فراوان دانست.این سایت خبری در گزارشی با عنوان "ابهامات ائتلاف " نوشت :

یک هفته دیگر تا آغاز ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. رقابت درونی در ائتلاف های اصولگرا در روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است.  زمزمه های شکل گیری برخی ابهامات در ائتلاف سه نفره پیشرفت شنیده می شود.

مهمترین مسئله ای که در روزهای اخیر توجه اصولگرایان را به خود جلب کرده است کاندیدای نهایی دو ائتلاف سه نفره و پنج نفره است. ائتلاف سه نفره از محمد باقر قالیباف، علی اکبر ولایتی و غلامعلی حداد عادل شکل گرفته است که با نام پیشرفت مشهور شده است. از طرف دیگر ائتلاف اصولگرایان سنتی با حضور ابوترابی فرد، باهنر، متکی، پورمحمدی و آل اسحاق تشکیل شده است.

براساس اخباری که تاکنون از این دو ائتلاف منتشر شده است معیار انتخاب کاندیدای نهایی در رقابت درونی آن ها،  "نظر سنجی"های معتبر است. با این حال در روزهای اخیر شواهدی مبنی بر وجود ابهام در ائتلاف پیشرفت درباره معرفی کاندیدای نهایی مشاهده شده است.

در اوایل هفته گذشته حسین مظفر  رییس ستاد ائتلاف پیشرفت اعلام کرد که احتمال نامزدی هر سه عضو ائتلاف در انتخابات وجود دارد. این در شرایطی است که پیش از این گفته می شد که کاندیدای ائتلاف در نیمه اردیبهشت ماه معرفی می شود. اما در روش جدید هر سه عضو ائتلاف نامزد می شوند و در زمان تبلیغات انتخاباتی و براساس نظر سنجی های معتبر کاندیدای نهایی معرفی می گردد.

شکل گیری بحث هایی اینچنینی حول محور ائتلاف پیشرفت این گمانه را تقویت کرد که اختلاف هایی در بین اعضای ائتلاف وجود دارد. وجود این اختلاف در لابه لای سخنان حسین قربانزاده مدیر مسئول روزنامه تهران امروز نیز دیده می شود.

وی روز پنج شنبه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران درباره ائتلاف پیشرفت اظهار امیدواری کرد که اعضای ائتلاف پیشرفت به نتیجه و خروجی این ائتلاف پایبند باشند تا با توجه به وعده‌های خود، خدای نکرده به قدرت طلبی متهم نشوند.

در همین حال در هفته گذشته نیز شایعاتی مبنی بر انتخاب علی اکبر ولایتی به عنوان نامزد نهایی ائتلاف مطرح شد. در این شایعات گفته می شد که قالیباف  به عنوان معاون اول ولایتی او را همراهی خواهد کرد. این خبر از سوی ولایتی که سخنگوی ائتلاف نیز به حساب می آید تکذیب شد.

حسین قربانزاده درباره این شایعه گفت: «مطابق گفته این آقایان این یک ائتلاف عقیدتی و ایمانی است و اجتماع این سه شخصیت علاوه بر یک رقابت اخلاقی گویای بهره گیری از خرد جمعی و مشورت است و بنده بعید می‌دانم که هیچ یک از این سه بزرگوار در صورت احراز مسوولیت ریاست جمهوری از سوی دیگری، بدنبال حضور مستقیم در بدنه دولت به عنوان معاون اول یا وزیر یا هر عنوان دیگر باشد.»

اما روز جمعه رسول بابایی مدیر مسئول پیشین روزنامه همشهری در گفت و گویی با "فرارو" به طور علنی از وجود ابهام در کیفیت کار ائتلاف پیشرفت پرده برداری کرد. بابایی در این باره گفت: «ملاک اولیه مطرح شده در این ائتلاف برای گزینش نامزد نهایی بحث نظرسنجی بوده که بر این اساس انتظار این بوده که دکتر قالیباف به عنوان نامزد نهایی آن اعلام شود چرا که وضعیت ایشان در نظرسنجی ها با سایر نامزدهای اصول گرا قابل مقایسه نیست.»

وی افزود: «اما به نظر می رسد 2 نفر دیگر ائتلاف و به ویژه دکتر ولایتی تصور متفاوتی در این مورد دارند و قائل به درنظر گرفتن عناصر دیگری برای ساز و کار گزینش نامزد نهایی هستند تا روند به شکلی متفاوت ادامه یابد. وقتی ما صحبت های آقای ولایتی را از ابتدای شکل گیری ائتلاف بررسی می کنیم، نوعی تناقض و دوگانگی در صحبت های اولیه و امروز ایشان می توانیم مشاهده کنیم.»

این تحلیلگر سیاسی با انتقاد از عملکرد ولایتی تاکید کرد: «به نظر می رسد آقای ولایتی بر اساس تحلیلی خاص نمی خواهد روند ائتلاف با ساز و کار نظرسنجی خاتمه یابد، چرا که بر این باور است که شاید با آغاز رقابت ها تغییراتی در آرایش نیروها و حتی نظرسنجی ها رخ دهد. برای همین هم هست که این روزها در ائتلاف صحبت از ثبت نام سه نفر در رقابت هاست که به نظر با منطق ائتلاف در تعارض است و مشکلات و تناقضاتی را در ادامه راه آن ایجاد می کند.»

افزودن نظر جدید