نگاه متفاوت اصولگرایان به جنجال ویدئو گشت ارشاد

انتشار ویدئو جنجالی از برخورد خشن نیرو‌های گشت ارشاد با یک دختر جوان ایران را تکان داده و موجی در جامعه علیه اینگونه رفتار‌ها به راه انداخته است. مقامات دولتی به شدت از رفتار پلیس گشت ارشاد در این واقعه انتقاد کرده اند. وزیر کشور دستور بررسی همه جانبه مسئله را داده است. پلیس نیز این گونه رفتار‌ها توسط نیرو‌های خود را مورد انتقاد قرار داده و آن را مورد تائید ندانسته است.

به گزارش امیدنامه به نقل از فرارو، با وجود اینکه مواضع انتقادی فراوانی نسبت به رفتار گشت ارشاد مطرح شده است و رفتار خشن گشت ارشاد را غیرقابل دفاع و توجیه ارزیابی کرده اند، اما صدای دیگری از درون جریان اصولگرا در این باره به گوش می‌رسد.

رسانه‌های اصولگرا و برخی تحلیلگران و فعالان این جریان در روز‌های اخیر استدلال‌های دیگری ارائه می‌کنند و از موج انتقاد‌ها به گشت ارشاد ناراضی اند. حتی برخی رسانه‌های این جریان سعی در توجیه اقدام گشت ارشاد هستند، کاری که پلیس نیز از آن سرباز می‌زند.

 

توجیه و دفاع

دیروز خبرگزاری فارس با انتشار توضیحاتی درباره ویدئو جنجالی و برخورد تند گشت ارشاد آن را "برنامه‌ریزی‌شده" و "تصنعی" دانست.

فارس نوشت: «بر اساس اطلاعات موجود دختر جوان سومی که اقدام به فحاشی می‌کند با چنگ زدن به صورت مأمور زن گشت ارشاد صورت وی را زخمی کرده و حتی در این برخورد انگشت دست مأمور زن شکسته می‌شود.»

فارس اضافه کرد: «نصب دوربین مخفی بر روی لباس یکی از دختران حاضر در صحنه و جیغ و داد‌های تصنعی نشان می‌دهد که این حادثه با آمادگی قبلی صورت گرفته بود که این موضوع هم در بررسی‌های بعدی مشخص و به تأیید رسیده است.»

همچنین دیروز آیت الله علم الهدی امام جمعه مشهد در خطبه‌های نماز جمعه این شهر به دفاع از گشت ارشاد پرداخت. او از واکنش مسئولان دولتی به حادثه انتقاد کرد.

علم الهدی گفت: «پلیسی در اجرای برنامه پلیسی خود خطا کرده و باید به آن رسیدگی شود، حال یک‌باره همه دستگاه‌های کشور راه می‌افتند تا بعد از این کسی با بی‌حجاب برخورد نکند. یعنی چه؟»

او افزود: «وزیر و وکیل راه می‌افتند و دستگاه‌ها و مسئولان هم همین‌طور که به خانم بی‌حجاب اهانت شده و پلیسی در برخورد اشتباه کرده است. خب خطا را جبران کنید. نیروی انتظامی با خطای یک مامور و یک پلیس در یک مسئله منکر شرعی باید زیر‌سئوال برود؟»

 

علم الهدی با اشاره به واقعه برج سلمان و انتشار ویدئویی از جشن و پایکوبی در این برج گفت: «برای حمایت از یک خانم بی‌حجاب همه دستگاه‌های کشور راه می‌افتد، اما در شهر امام رضا این فاجعه اسف‌بار را راه می‌اندازند و جز خواهران و برادران دارای غیرت دینی و مسئولان قوه قضائیه غیرتمند، کسی آن را به روی خودش نمی‌آورد.»

اما روزنامه کیهان از زاویه دیگری به مسئله پرداخته است. این روزنامه هم مانند علم الهدی اصل ماجرا را نادیده گرفته و واکنش‌ها را زیر سوال برده است، اما حتی از امام جمعه مشهد هم پا را فراتر گذاشته و به نوعی از رفتار مامور زن انتقاد خاصی نکرده است.

کیهان نوشت: «اینکه مدعیان دفاع از حق زنان که در فضای توئیت زدن و سخنرانی در دفاع از زنان ید طولایی دارند آیا برای مامور زن نیروی انتظامی هم به عنوان یک زن حق جریحه‌دار شدن احساسات و پریشان شدن در برابر توهین به شرف در یک فضای عمومی را قائلند؟»

به نوشته کیهان "نکته دیگر اینکه در اینکه نحوه برخورد مامور ناجا قطعا می‌توانست بهتر و مناسب‌تر باشد شکی نیست کما اینکه هر روز ماموران زحمت‌کش نیروی انتظامی اعم از زنان و مردان برای انجام صحیح ماموریت‌های خود با تمام وجود تلاش می‌کنند و هیچ کجا هم رفتار انسانی و وظیفه شناسی آن‌ها دیده نمی‌شود، اما نباید فراموش کرد که سوءاستفاده از‌اشتباهات بسیار اندک برخی ماموران در بین انبوه ماموران وظیفه شناس ناجا و ماموریت‌های متعدد نباید تبدیل به دستمایه‌ای برای تضعیف و هجمه علیه نیروی انتظامی‌شود. "

این روزنامه همچنین از نهاد‌های دیگر به خاطر تنها گذاشتن نیروی انتظامی در برخورد با بدحجابی انتقاد کرد.

از منکر هم منکرتر
با وجود اینکه روزنامه کیهان از واکنش‌ها انتقاد کرده است، اما روزنامه جمهوری اسلامی موضع دیگری دارد. این روزنامه نوشته است: «اگر چه "بدحجابی" دختر عیان و به تعبیری منکرِ آشکار است، اما شیوه مقابله با آن از منکر هم منکر‌تر است، چون "فعل" آن دختر، از سوی یک شهروند معمولی انجام شده است، اما رفتارِ ماموران، به حساب قانون و نظام نوشته می‌شود و قطعا این منکر به لحاظ اجتماعی، بزرگ‌تر و دامن گستر‌تر است. این را می‌شود از کلام مردم هم شنید و مخالفت شان را با این نوع برخورد مشاهده کرد.».

با این حال جمهوری اسلامی هم می‌گوید نباید این برخورد غلط به پای کل نیروی انتظامی نوشته شود. به اعتقاد نویسنده جمهوری اسلامی "حرف درستی است که همواره باید مورد توجه همه ما باشد و به صرفِ دیدن یک خطا از یک فرد یا پرسنل یک نهاد و سازمان نباید چشم بر خدمات و خوبی‌ها ببندیم وزبان بگشاییم به بدگفتن چنانکه غباری در اندازد که روی همه چیز بنشیند و توان دیدن را هم از افراد منصف بگیرد. نه، منطقی باید دید و منصفانه باید با آن خطا و خطاکار برخورد کرد، اما نباید یک ماجرا را به کل، تعمییم داد. "

تقصیر ماموران بود یا تقصیر دختران؟!
زاویه دیگری که از جریان اصولگرا به گوش می‌رسد این است که اقدام ماموران زن را نقد می‌کند، اما از کلیت عملکرد گشت ارشاد دفاع می‌نماید. ناصر ایمانی روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی اصولگرا نگاهی اینچنینی دارد.

او در روزنامه اعتماد نوشت: «ویدیوی منتشر شده در مورد رفتار یک مامور گشت ارشاد در شبکه‌های مجازی دست به دست شد، اما باید به این نکته نیز توجه کرد که این رفتار یک شخص خاص بوده و نباید آن را به کل گشت ارشاد تعمیم داد. پذیریش این رفتار به عنوان رفتار گشت ارشاد مثل این است که بگوییم ماموریت گشت ارشاد این است که هر جایی خانم‌های بدحجاب را ببیند، کتک بزند.»

او همچنین معتقد است: «این فیلم تنها نشانگر یک مامور خاطی بوده و نباید خطایش را به گونه‌ای تعمیم داد که خطای خانم محترمی که کشف حجاب کرده، تحت‌الشعاع قرار بگیرد.»

ایمانی ضمن انتقاد از "بزرگنمایی" ماجرا نوشت: «نیروی انتظامی به گشت‌های ارشاد آموزش داده و این مورد تنها موردی است که در چند سال گذشته رخ داده است. در کشور‌هایی مثل امریکا روزانه شاهد چنین رفتار‌های خشونت آمیزی از سوی پلیس هستیم.»

در فضای مجازی نیز فعالان اصولگرا سعی در پاسخگویی به انتقادات درباره رفتار گشت ارشاد هستند. پیکان نقد‌های آن‌ها هم به سمت واکنش هاست.

یکی از پر بحث‌ترین واکنش‌ها متعلق به زهرا طباخی روزنامه نگار و فعال جریان اصولگر در توئیتر است. او در رشته توئیت‌هایی به دفاع از اقدام گشت ارشاد پرداخت.

او نوشت: «فرمانده نیروی انتظامی ما ضعیف و غیرحرفه‌ای است که از نیروی متخلف خود در معرکه اجرای قانون دفاع نمی‌کند! چرا که تمرد سازماندهی شده چند شهروند با تخلف مامور از پروتکل رفتاری همسنگ نیست.»

طباخی در توئیتی دیگر تاکید کرد: «هرج و مرج توسط هیچ حاکمیتی تحمل نمی‌شود و این قاعده هزار حجت عقلی دارد. مطابق قانون ایران نیز فحاشی به مامور قانون مستوجب حد است. یعنی تا دو سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق در پی دارد. مجازات تمرد از قانون نیز ۶ ماه تا یکسال زندان است.»

به اعتقاد او "پلیس مددکار اجتماعی نیست! نباید در حق متهم یا مجرم ظلم کند، اما وظیفه دارد قانون را بدون مسامحه اجرا کند. در مواجهه با مجرم باید حرفه‌ای، قانونمند و مطابق با پروتکل حرفه‌ای عمل کند. عملکرد ضابط در کلیپ غیرحرفه‌ای است، اما کولی‌بازی توییتری در اصل وظیفه پلیس تاثیری ندارد! "

برخی از فعالان اصولگرا هم ماجرا را مرتبط با خارج از کشور می‌دانند. آن‌ها فعالیت‌های افرادی همچون مسیح علی نژاد در این میدان را هدف قرار دادند و آن را عاملی برای بروز چنین خشونتی تفسیر کردند.

علی نادری سردبیر سایت رجانیوز از این دسته افراد بود. او در این باره نوشت: «نتیجه رادیکالیزه کردن مقولاتی مثل حجاب، حیثیتی کردن ماجرا برای دوطرف و خلق صحنه‌هایی است اینچنینی! ماجراکه حیثیتی شد و"نفهمی" چاشنی آن؛ میشود چیزی که از دیدنش چندروز اعصابت بهم ریخته باشد. خانم علینژاد دست از سر مابردار! برای چیزدیگری بودجه بگیر، ماداشتیم کنار هم زندگی میکردیم...»

افزودن نظر جدید