نيمه پنهان حذف بيطرف

«بهروز جان ول کن معلومه دنبال چي هستن». اين جمله قصار، دل‌نوشته غلامرضا تاجگردون، نماينده اصلاح‌طلب مجلس دهم است پاي پست اينستاگرامي «بهروز نعمتي» اصولگرا در واکنش به توييت «جواد امام». حالا بماند که بهروز نعمتي بليت ليست اميد را گرفت و وارد مجلس شد و به سوي اصولگرايان پيچيد.

به گزارش امیدنامه به نقل از شرق،همه‌چيز از وزيرنشدن حبيب‌الله بيطرف شروع شد و فاش‌شدن جلسه‌اي محرمانه در ساختماني در نزديکي ميدان آرژانتين، خيابان ٣٧ الوند. آن روز چند نماينده مجلس در دفتر غلامرضا تاجگردون ميزبان وزير پيشنهادي نيرو بودند. حالا نکات مطرح‌شده از آن نشست نشان از آن دارد که علاوه بر مباحث و نقدهاي مطرح‌شده درباره مديريت منابع آب از سوي جناب بيطرف، نمايندگان حاضر ارائه برخي سمت‌ها و موقعيت‌ها در حد معاونت و مدير کلي وزارتخانه را طلب کرده بودند. هرچند اين مسئله از جانب برخي نمايندگان تکذيب شده، اما پيگيري‌هاي «شرق» در گفت‌وگو با نمايندگان شرکت‌کننده در اين نشست راه به جايي نبرد. موبايل غلامرضا تاجگردون بارها از دسترس خارج است. بهروز نعمتي حاضر به پاسخ‌گويي نيست و تأکيد می‌کند اگر بيطرف حاضر شود پاي مناظره بيايد، سخن خواهد گفت. اردشير نوريان، نماينده شهركرد  هرگونه باج‌خواهي و سهم‌خواهي در جلسه آر‍ژانتين را تكذيب مي‌كند. به گفته او «نشست با بيطرف به دور از تقاضاهاي فردي و منطقه‌اي و با تاكيد بر مسائل زيست محيطي و آب بوده و ٥ محور اصلي در اين ديدار مطرح شده است؛ از ضرورت توجه به حق آبه گرفته تا توجه به آب شرب استان‌ها. بنابراين نكته سياسي در اين نشست‌ها مطرح نشده و صرفا مباحث فني و كارشناسي در سطح ملي مطرح شده است‌.»
نوريان همچنين  گفته «جلسه زاگرس با حضور نمايندگاني از طيف‌هاي اصلاح‌طلب و اصولگرا برگزار شده و در كل رأي نياوردن بيطرف بيش از آنكه سياسي باشد بر سر بحث آب بود و عدم پاسخ‌هاي كارشناسي آقاي بيطرف به نمايندگان.» 

همه ماجرا از تویيت جواد امام، فعال سياسي اصلاح‌طلب و رئيس بنياد باران، پس از رأي عدم اعتماد مجلس به «بيطرف»، وزير پيشنهادي نيرو، شروع شد. او در صفحه توييتري خود نوشت: «باز هم گندم‌نماهاي جوفروش! رأي عدم اعتماد بيطرف، نتيجه صداقت، سلامت و پاسخ منفي ايشان به خواسته‌هاي آقايان (ت، و، ح، ن) در جلسه ميدان آرژانتين بود». اسامي به‌سرعت در دهان‌ها گشت و اخبار نيمه‌رسمي نشان داد منظور از حروف اختصاري غلامرضا تاجگردون، رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس، اردشير نوريان نماينده شهرکرد، بهروز نعمتي نماينده تهران و فريدون حسنوند است. نام محمدعلي وکيلي نيز نخست مطرح مي‌شود و بعدتر به روايت آقاي امام حضورشان در آن جلسه تکذيب مي‌شود. اردشير نوريان از حاضران در آن نشست نيز به «شرق» گفته كه وكيلي در آن جلسه حضور نداشته است. 
بهروز نعمتي، نماينده مردم تهران نيز در صفحه اينستاگرام خود در واکنش به نکات مطرح‌شده از سوي جواد امام نوشته «مطالب آقاي جواد امام را تکذيب مي‌کنم و آقاي بيطرف را در هر کجا که ايشان تعيين کنند به مناظره دعوت مي‌کنم تا صداقت و حقانيت مشخص شود، متأسفم براي افرادي که با فشار رسانه‌اي دنبال باج‌خواهي هستند، در طي دو دوره که خادم مردم بوده‌ام، هرگز نه از کسي باج‌خواهي کرده‌ام و نه به احدي باج داده‌ام».

پس‌لرزه‌هاي جلسه آرژانتين بر هيئت‌رئيسه اميد
١١٧ کامنت پاي نوشته نعمتي آمده و در اين ميان پاسخ غلامرضا تاجگردون بيش از ديگر گفته‌ها خودنمايي مي‌کند، او خطاب به نعمتي اين‌طور نوشته: «بهروز جان ول کن معلومه دنبال چي هستن».
جمله تاجگردون در هم‌گرايي با بهروز نعمتي عليه سخنان يک فعال سياسي اصلاح‌طلب از اين جهت عجيب به نظر مي‌رسد که تا پيش از اين همواره تاجگردون در مجلس با برند اصلاح‌طلبانه شناخته مي‌شد؛ اما پيگيري‌ها  از فراکسيون اميد مجلس نشان از ‌آن دارد که مدت‌هاست تاجگردون حضور جدي در نشست‌ها و جلسه‌هاي فراکسيون اميد ندارد.
بهرام پارسايي وقتي در برابر اين سؤال  قرار مي‌گيرد که واکنش فراکسيون اميد به رفتارهاي غيرفراکسيوني آقاي تاجگردون چيست، مي‌گويد «ايشان مدتي است چندان حضور پررنگي در فراکسيون اميد ندارند».
 تلاش تاجگردون براي جمع‌آوري رأي براي جهرمي از يک سو و افتادن بيطرف از سوي ديگر نشان از آن دارد که گويي نماينده اصلاح‌طلب حالا با فراکسيون مستقلين مجلس بيش از اصلاح‌طلبان همدلي دارد.
حاشيه‌سازي عليه تاجگردون قدغن
حبيب برومند، نماينده نزديک به طيف فراکسيون مستقلين، هرگونه طرح و بحث سهم‌خواهي از جانب نمايندگان حاضر در نشست اخير با بيطرف را رد کرده و  گفته «من در جريان جزئيات‌ آن جلسه نيستم، اما جناب تاجگردون از نمايندگان ارزشمند مجلس هستند که هرگونه طرح بحث و حاشيه‌سازي عليه ايشان روا نيست».
عليرضا رحيمي در کانال تلگرامي‌اش با اشاره به انتخابات هيئت‌رئيسه فراکسيون اميد در بعدازظهر سه‌شنبه هفته جاري، نوشته «بالاخره انتخابات مجمع عمومي فراکسيون اميد پس از چند نوبت جابه‌جايي برنامه برگزار خواهد شد. قطعا تعيين ترکيب هيئت‌رئيسه فراکسيون براي سال دوم فعاليت در برنامه‌هاي آتي آن تعيين‌کننده خواهد بود». به گفته او «اگر لابي‌هاي آرژانتيني مانع نشود، قابل‌پيش‌بيني است که حداقل نيمي از چهره‌هاي هيئت‌رئيسه فعلي تغيير يابد و با اين تغيير، نيمي ديگر هم پيام لازم را براي تغيير در روش‌ها دريافت خواهد کرد».
به اين ترتيب تحليل‌هاي تازه نشان از آن دارد که حالا تير و ترکش‌هاي نشست آرژانتين گويا بر انتخابات هيئت‌رئيسه فراکسيون اميد هم اثرگذار خواهد بود يا دست‌کم نگراني‌هايي از‌اين‌دست در بين نمايندگان منتقد وجود دارد.
نعمتي به‌جاي تکذيب پاسخ دهد
«جواد امام»  همچنين به «انصاف‌نيوز» گفته «آقاي نعمتي به‌جاي تکذيب، به اين سؤال پاسخ دهد که در آن جلسه بوده‌اند يا نه. اين جلسه طبق گفته آقاي وکيلي برگزار شده است». او در پاسخ به تکذيب  نعمتي و همچنين درخواست مناظره با بيطرف تأکيد کرده «بنده يک سؤال کردم و اينکه ايشان به‌جاي تکذيب، جواب سؤال را بدهند که آن جلسه تشکيل شده است يا نه؟ در ضمن هيئت‌رئيسه نيز مخالف برگزاري چنين جلسه‌هايي بوده و اصلا موضوع باج‌خواهي و باج‌دادن مطرح نبوده که ايشان در صحبت‌هاي خود به آن اشاره کردند».
جلال‌الدين حجتي، مشاور سياسي بيطرف با تأکيد بر اينکه نمي‌توان از ضعف و عدم همراهي تيم پارلماني فعلي وزارتخانه چشم‌پوشي کرد، گفته «مهندس در مذاکراتش غير از مجمع خوزستان و نمايندگان خوزستاني که مطالبات خاص خود را داشتند، در تمامي مجامع (خراساني‌ها، زاگرس‌نشينان، کرماني‌ها و...)، فراکسيون‌ها (اميد، مستقلين و ولايت) و کميسيون‌هاي تخصصي با کمترين مخالفت و مقاومت مواجه بود و تمامي مطالبات و درخواست‌هايي هم که مطرح مي‏شد با برخورد منطقي و تخصصي ايشان پاسخ داده شد».
به گفته او «تعدادی از نمایندگان استانی که مطالبات خاص خود را داشتند، از این قاعده مستثنا بوده‌اند. نتیجه همه این نشست‌ها، اعتماد حداکثری بود که منجر به ثبت‌نام ۱۴۲ نماینده برای سخنرانی در موافقت با بیطرف شد. »
حجتی همچنين به شرق گفته «بیطرف مبنای اصلی‌اش را کار کارشناسی و برنامه‌محوربودن گذاشته و ازقضا علت اصلی اوضاع فعلی صنعت آب و برق و بحران آب را کارهای غیرکارشناسانه از سوی افراد غیرمتخصص و تحت فشارهای سیاسی می‌داند. به همین دلیل، درخواست‌هایی را که از ایشان در جلسات مختلف می‌شد، منوط به بررسی‌های کارشناسانه، دقت به برنامه ششم توسعه و اسناد بالادستی و گذراندن روال‌های قانونی کرده و مبنای انتصابات را شایسته‌گزینی و تخصص‌محوری عنوان می‌کند. بنابراین ادعاهای دیگری که مطرح می‌شود، ازجمله درباره سخن صریح ایشان برای انتقال بدون قیدوشرط آب به مناطق خاصی از کشور، دور از واقعیت است».

جلسه با سران رأي در مجلس
يكي ديگر از افراد مطلع درباره جلسه در ساختماني حوالي ميدان آر‍ژانتين نيز  گفته«نمايندگان حاضر در جلسه آرژانتين خود را سران رأي در مجلس مي‌خوانند. وقتي مي‌گوييم سران، منظور هيئت‌رئيسه مجلس يا رؤساي فراکسيون‌ها نيست. داراي گرايش سياسي واحد هم نيستند. اين نمايندگان خواست‌ها و درخواست‌هايي داشته‌اند و خواستار هماهنگي‌هاي آتي بوده‌اند و به مهندس مي‌گويند اين مجلس با مجالسي که شما در ذهنتان است، متفاوت بوده و اوضاع فرق کرده است! اين مجلس مناسبات خاص خودش را دارد». پيگيري‌ها» همچنان نشان از آن دارد که دو سهم‌خواهي مشخص انتقال آب و انتصاب‌ها در موضوع معاونت‌ها و مديرکل در نشست آرژانتين مطرح شده است.

بيطرف چگونه وزير نشد
حبيب‌الله بيطرف، وزير پيشنهادي حسن روحاني براي وزارت نيرو، تنها وزيري بود که در مجلس دهم رأي نياورد. آن هم در شرايطي که دستور کار فراکسيون اميدي‌ها رأي مثبت به بيطرف بود و فراکسيون قوميتي مجلس (توازن) به رياست تاجگردون، مخالف وزارت او. به اين ترتيب حبيب‌الله بيطرف، گزينه پيشنهادي براي وزارت نيرو با کسب تنها ۱۳۳ رأي موافق در برابر ۱۳۲ مخالف و ۱۷ ممتنع، از راه‌يافتن به کابينه دوازدهم بازماند. آراي ممتنع در جريان رأي‌اعتماد به وزيران پيشنهادي، رأي مخالف محسوب مي‌شود. خطا در اعلام آراي عباس آخوندي، وزير مسکن و شهرسازي به شمارش مجدد آراي بيطرف منجر شد، اما به گفته نمايندگان عضو هيئت‌رئيسه مجلس در صورت شمردن مجدد شش رأي مخدوش به نفع بيطرف هم او با ١٣٩ رأي موافق از حضور در کابینه باز مي‌ماند. با اين حال برخي نمايندگان اصلاح‌طلب به صراحت از تلاش سازماندهي‌شده براي فعاليت فراکسيون براي منفي‌کردن رأي مثبت برخي نمايندگان به بيطرف خبر دادند. خبر و مشاهداتي که نوشدارو بعد از مرگ سهراب بود و در تغيير سرنوشت بيطرف، بي‌تأثير. 

افزودن نظر جدید