نمی‌توان برای حزب رهروان چشم‌انداز روشنی تصور کرد

یک عضو فراکسیون رهروان ولایت در مجلس گفت: برای حزب رهروان ولایت که اساسا گفتمان او مشخص نیست و معلوم نیست که به کدام جناح بندی های سیاسی نزدیک است و چه اهدافی برای تشکیل آن مد نظر است، نمی توان چشم انداز روشنی تصور کرد.

به گزارش امید به نقل از فرارو،غلامعلی جعفرزاده، نماینده رشت با بیان این مطلب  درباره تلاش اعضای فراکسیون رهروان ولایت و شخص علی لاریجانی برای تشکیل حزبی تحت عنوان همین فراکسیون گفت: واقعیت این است که خلا احزاب در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور به شدت احساس می شود. همواره در آستانه انتخابات ها این کمبود حزبی کارآمد، قوی و منسجم که بتواند قدم به عرصه رقابت بشود احساس می شود.

وی افزود: با این حال برخلاف این انتظار در هر دوره از انتخابات هایی که در کشور برگزار می شود احزاب موسومی و فصلی و یا جبهه های سیاسی تشکیل می شوند تا بار احزاب واقعی و ریشه دار را به دوش بکشند.

جعفرزاده ادامه داد: خلا احزاب اما تنها در آستانه برگزاری انتخابات ها احساس نمی شود. چون نامزدها به واسطه احزاب انتخاب نمی شوند معمولا از پشتوانه و تیم سیاسی و اجرایی برخوردار نیستند و به همین دلیل مثلا در یک دولت تفکر واحدی حاکم نمی شود که البته اگر مدیریت درستی اعمال نشود این امر به خودی خود می تواند زمینه سازی بی نظمی شود.

وی تصریح کرد: از سوی دیگر چون افراد به واسطه احزاب انتخاب نمی شوند به هیچ جایی پاسخگو نیستند و معمولا در پایان دوران مدیریت خود بدون آنکه مورد حساب کشی قرار بگیرند میز خود را ترک می کنند و جریانی که از آنها حمایت کرده است مسوولیتی در قبال حمایت خود بر عهده نمی گیرد.

عضو فراکسیون رهروان ولایت در مجلس گفت: بر این اساس باید از تشکیل احزابی که بتوانند به تحکیم و تثبیت تحزب در کشور کمک کنند و این خلا جدی و اساسی را پر کنند استقبال کرد.

چالش‌های پیشروی حزب لاریجانی

وی با تاکید بر اینکه نمی توان خلا احزاب در کشور را به هر شکلی پر کرد گفت: اینکه دوستان فکر می کنند می توانند با کنار هم قرار دادن نمایندگان عضو فراکسیون رهروان ولایت که هر کدام دارای دیدگاه ها بسیار متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند اقدام به تشکیل حزب کنند کمی خام اندیشی است.

جعفرزاده با بیان اینکه جایگاه فراکسیون درون مجلس با حزب زمین تا آسمان تفاوت دارد گفت: کار ویژه فراکسیون های درون مجلس متفاوت از احزاب است و معمولا نمایندگان بیش از آنکه با یکدیگر هم نظر و هم عقیده باشند تنها در قالب یک ائتلاف در چارچوب فراکسیون ها قرار می گیرند که بالطبع همین فراکسیون نمی تواند کار ویژه ای که برای احزاب تعریف شده است را به مرحله اجرا بگذارد.

وی با اشاره به تلاش برای تبدیل فراکسیون رهروان ولایت به حزب گفت: از سوی دیگر آنچه که برای احزاب مهم است و می تواند برای آن جایگاهی ایجاد کند پایگاه مردمی و مقبولیت اجتماعی است.

نماینده رشت در مجلس افزود: اگر حزبی بدون توجه به پایگاه مردمی و مقبولیت اجتماعی تشکیل شود به نوعی حزبی است که از بالا به پایین تشکیل شده است که این احزاب در نهایت هم نمی توانند در بدنه جامعه برای خود جایگاهی کسب کنند.

وی ادامه داد: به عقیده من برخی نمایندگان مجلس گمان می کنند که به دلیل رای که از مردم در حوزه های انتخابی خود کسب کرده اند، می توانند آن آرا را به سبد حزب خود سرازیر کنند و به نوعی پایگاه اجتماعی خود را به حزب جدید منتقل کنند که این هم غیر واقعی و نشدنی است.

عضو فراکسیون رهروان ولایت در مجلس تصریح کرد: بر این اساس برای حزب رهروان ولایت که اساسا گفتمان او مشخص نیست و معلوم نیست که به کدام جناح بندی های سیاسی نزدیک است و چه اهدافی برای تشکیل آن مد نظر است، نمی توان چشم انداز روشنی تصور کرد.

وی با اشاره به جایگاه علی لاریجانی در حزب در آستانه تشکیل رهروان ولایت گفت: من معتقدم که بیش از آقای لاریجانی این اطرافیان ایشان هستند که به دنبال تشکیل حزب در آستانه انتخابات آینده مجلس هستند، که به نظر می رسد در این رابطه هم اهداف انتخاباتی دنبال می شود.

جعفرزاده درباره اینکه آیا این احتمال وجود دارد که علی لاریجانی با هدف گذاری خاص و نگاه معطوف به انتخابات ریاست جمهوری آینده اقدام به تشکیل حزب کرده باشد، گفت: امیدوارم که دوستان نگاه شان به تشکیل حزب نگاه معطوف به انتخابات نباشد و هدفشان این باشد که به واسطه حزب در راستای کمک به نظام و کشور حرکت کنند.

افزودن نظر جدید