نقش محوری عارف در مجلس

محمد کیانوش‌راد-نمایندگان مردم فارغ از آنکه در لیست امید یا هر لیست دیگری قرار داشته باشند، در هنگام حضور در مجلس سوگندی یاد می‌کنند که باید بدان سوگند که دفاع از حقوق مردم و دفاع از حق و حقیقت است، پایبند بمانند. 

در این راستا نمایندگان مجلس باید به سوگندی که یاد کرده‌اند وفادار باشند و انتظار این است که فارغ از اصلاح‌طلب ‌بودن و اصولگرا بودن از مواضع برحقی که پیرامون خود می‌بینند، حمایت کنند. البته ‌این تعهد برای کسانی که با شعارهای مشخص مورد حمایت شورای عالی سیاستگذاری و پس از آن با اقبال مردم مواجه شدند، دوچندان خواهد بود. نمایندگان لیست امید در شرایطی مورد حمایت قرار گرفتند که هدف اصلی اصلاح‌طلبان ممانعت از ورود نیروهای تندرو و بیرون‌ آوردن مجلس از دست آنها بود؛ امری که با موفقیت و پشتکار شورای عالی سیاستگذاری و حمایت مردم تحقق پیدا کرد. 

 از این رو مساله‌ای امروز با آن روبه‌رو هستیم، انتشار لیست نمایندگان عضو فراکسیون امید و یا عدم انتشار آن نیست، بلکه آنچه اهمیت دارد و باید توسط اصلاح‌طلبان به‌صورت جدی‌تر مورد پیگیری واقع شود و شورای عالی سیاستگذاری نیز نسبت به آن واکنش نشان دهد، مشخص‌کردن میزان وفاداری افرادی است که در لیست امید موردحمایت قرار گرفتند. 

 مشکل از اینجا آغاز می‌شود که ظاهرا از میزان اعضای وفادار فراکسیون امید ارزیابی و سنجش دقیقی وجود ندارد و علاوه بر آن فقدان کار تشکیلاتی و منظم که می‌تواند به انسجام فراکسیون کمک کند، مسکوت مانده، یا بسیار ضعیف است. از طرف دیگر تجربه مجالس گوناگون نشان داده که در بسیاری از مواقع از نظر کارکردی یک اقلیت منسجم موثر‌تر از یک فراکسیون نامنسجم و پراکنده عمل می‌کند. 

 بدین ترتیب مساله و وظیفه اساسی که امروز بر دوش آقای محمدرضا عارف است، انسجام‌بخشی و کارآمدتر کردن فراکسیون امید است. در این راستا اگر فراکسیون امید منسجم و هماهنگ عمل کند، حتی با تعداد کمتر نیز می‌تواند اثرگذاری بیشتری را در کمیسیون‌ها و صحن علنی مجلس داشته باشد. 

 از این رو به‌نظر می‌رسد مساله اساسی ایجاد انسجام حداکثری در فراکسیون امید است و این انسجام حداکثری می‌تواند به موثرتر شدن فراکسیون امید در مجلس بیش از گذشته کمک کند. از سوی دیگر طرح هرگونه مساله‌ای مثل عبور از آقای عارف می‌تواند به مجموعه اصلاح‌طلبان آسیب وارد کند. آقای عارف از جمله شخصیت‌های محوری چند‌ساله اخیر در جریان اصلاحات بوده و شخصیت و خدمات او انکارناپذیر و نادیده‌ گرفتنی است. از این رو با ظرفیت‌هایی که آقای عارف دارد، می‌تواند به‌عنوان یکی از شخصیت‌های اثرگذار با وقت‌گذاری بیشتر تاثیرات افزون‌تری را در فراکسیون امید به‌دنبال داشته باشد. 

 باید اذعان داشت، در مجموع نمایندگان فعلی مجلس شخصیتی محوری‌تر از آقای عارف وجود ندارد و به همین دلیل باید قدر و منزلت آقای عارف مورد توجه قرار گیرد و اصلاح‌طلبان با کمک‌کردن به او و وقت‌گذاری بیشتر خود آقای عارف می‌توانند در طراحی طرح‌های قانونی و نیز انجام کار کارشناسی در مورد لوایح دولت فراکسیونی قدرتمند داشته باشند و اثرگذاری خود را بیش از پیش در مجلس نشان دهند.
منبع:آرمان

افزودن نظر جدید