نقش دکتر توفیقی در تحقق حماسه سیاسی

همانطور که رییس جمهور محترم وعده داده بودند، گزارش هایی از وضعیت کلی کشور در 100 روز اول به مردم ارایه خواهد شد (اگرچه برخی این صحبت را به «برنامه دولت یازدهم برای بهبود وضعیت کشور در 100 روز» تعبیر کردند؛ وضعیت آموزش عالی کشور نیز قطعا در جریان معرفی وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری به تفصیل بیان و مورد بحث قرار خواهد گرفت؛ اما اگر بخواهیم آنچه در هشت سال اخیر بر دانشگاهها رفته است را با تکیه بر حافظه به یاد بیاوریم، می بینیم که بر سر آموزش عالی همان آمد که بر سر اقتصاد و تولید.

به گزارش امید، سَرور آرمانی، • معاون سابق پشتیبانی و توسعه دانشگاه ولایت، در روزنامه شهروند نوشت؛ بازنشسته کردن اعضای هیات علمی، طراحی و اجرای آزمون متمرکز دکترای  تخصصی، انحلال شوراهای بورس و استخدام و تشکیل هیات های اجرایی جذب، ابلاغ آیین نامه ارتقاء اعضای هیات علمی دانشگاهها، جذب هزاران نفر به عنوان عضو هیات علمی، گسترش رشته های دانشگاه ها بدون توجه به سند آمایش آموزش عالی، تبدیل دانشکده ها و مجتمع های آموزش عالی به دانشگاه، توسعه فضاهای کالبدی و فیزیکی از مهمترین برنامه های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال های اخیر بوده است که نتایج ذیل را به دنبال داشته است:

حذف اعضای هیات علمی توانمند و صاحب اندیشه، بی برنامگی و نبود استراتژی مشخص دانشگاه ها، حذف دروس تخصصی از مواد آزمون تخصصی دوره دکتری، تمرکز استخدام ها و انتصاب ها در دست روسای دانشگاه ها، توقف ارتقاء اعضای هیات علمی به دلیل نداشتن فعالیت فرهنگی، جذب بیش از ظرفیت دانشجو در تمامی دوره ها حتی دکتری، تغییر نام دانشکده ها و مجتمع ها به دانشگاه بدون اضافه شدن کمترین امکاناتی به آن ها، گسترش پروژه های عمرانی ناتمام، کسری شدید بودجه های جاری و عمرانی و بدهکاری گسترده دانشگاه ها به پیمانکاران؛ لازم به یادآوری است که این نتایج، پیامدهای مخرب بی شماری داشته که ذکر آن ها مجالی دیگر می طلبد. البته کارهای مثبتی نیز در زمینه ی تنظیم و تصویب ماده 20 قانون برنامه پنجم توسعه و تدوین آیین نامه های پیش بینی شده در این ماده انجام شد که شایسته ی تقدیر است.
در این شرایط و در آستانه بازگشایی دانشگاه ها، در حالیکه دانشجویانِ خالق حماسه سیاسی، منتظر شروعی با نشاط و متفاوت نسبت به سال های قبل می باشند، نگرانی از عدم رای اعتمادنمایندگان محترمشان در مجلس شورای اسلامی به آقای دکتر توفیقی (البته در صورت معرفی) نیز در صحبت هایشان مشهود است؛ وزیری که نقشی اساسی در تحقق حماسه سیاسی مدنظر مقام معظم رهبری داشته است. وی در مقام رییس ستاد آقای دکتر عارف، از یک سال پیش کارهای بزرگی برای آشتی نخبگان جامعه، بدنه اجتماع و نیز اصلاح طلبان، دانشجویان و سایر اقشار، با صندوق های رای انجام داده است؛ این واقعیت که بخش وسیعی از مردم و جوانان، سرخورده ی وضعیت پیش آمده برای کشور بودند که حاصل برخی تندروی ها و بی برنامگی ها بود. یقینا بخشی از حضور پرشور و حماسی مردم پای صندوق های رای، مرهون همین زحمات ایشان می باشد؛ لذا، انتظار جامعه از منتخبین خود در خانه ملت ان است که نباید سخنرانی دکتر توفیقی در یک جمع کوچک از اعضای هیات علمی را در یک کفه ترازو گذاشته و چندین دهه خدمات ارزشمند به نظام و جامعه علمی کشور را در کفه ی دیگر گذاشته و آن زحمات را با این ابزار سنجش، بی ارزش نمود. 
آن چه بدیهی است، این است که دانشجویان، اساتید و کارکنان مجموعه آموزش عالی، از معرفی دکتر توفیقی به مجلس شورای اسلامی استقبال گسترده ای نموده و
این استقبال با باز شدن دانشگاه ها، به اوج خواهد رسید، به گونه ای که دانشگاهیان سراسر کشور، روز معرفی ایشان به مجلس، جشن سراسری برپا خواهند کرد. دلیل این جشن نیز روشن است: بازگشت فضای دانش، پژوهش و نشاط سیاسی به دانشگاه ها؛ وضعیتی که در زمان وزارت قبلی وی در دانشگاه ها حاکم بوده و نتیجه ی اعمال سیاست های باثبات و قانونمند وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده است.
آن چه تاکنون دولت محترم و ریاست جمهوری در ارتباط با سایر قوا انجام داده اند، حاکی از اتخاذ خط مشی همکاری و ارتباط دوطرفه توام با احترام به وظایف و اختیارات قانونی هر قوه است. لذا، انتظار دانشگاهیان از مجلس شورای اسلامی نیز اتخاذ همین رویکرد است تا از فرصت به دست آمده برای همسویی با خواسته های مردم و تعدیل مواضع تندروانه، استفاده نموده و به جای پیچیده نمودن صورت مساله، خود به بخشی از راه حل تبدیل گردند. بدیهی است که نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی نیز برای تحقق خواسته های به حق مردم حوزه ی انتخابیه خود، به تعامل مثبت و سازنده با وزرا به ویژه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری توجه خواهند داشت.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید