نظرات جنجالی بوریس جانسون درباره اسلام بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد

اظهارات بوریس جانسون در مطلبی قدیمی که در آن نوشته بود، "اسلام باعث شده که جهان اسلام قرن‌ها از غرب عقب افتاده باشد"، اخیرا و در پی نامزدی او برای تصدی مقام نخست وزیری انگلیس، بار دیگر مطرح شده و انتقادات شدیدی را به دنبال داشته است.

به گزارش اميدنامه به نقل از ایسنا، بوریس جانسون، وزیر امور خارجه سابق انگلیس و نامزد فعلی نخست وزیری این کشور در ضمیمه‌ای که برای کتابش با عنوان "رویای روم" نوشته بود، اظهار کرده که "چیزی در اسلام وجود دارد که در بخش‌هایی از جهان مانع پیشرفت و توسعه می‌شود"!

او این کتاب را نخستین بار در سال ۲۰۰۶ منتشر کرد و این ضمیمه را یک سال بعد در سال ۲۰۰۷ برای آن نوشت.

به گزارش روزنامه گاردین، موسسه "تل ماما" که بر خصومت با مسلمانان نظارت دارد، این اظهارات جانسون را مشکل‌ساز دانسته و اظهار کرده، این مقام انگلیسی نشان داده که درک مناسبی از دین اسلام ندارد.

"شورای مسلمانان بریتانیا" نیز اظهار کرده است، بسیاری از مردم دوست دارند بدانند گزینه محبوب تصدی نخست وزیری هنوز فکر می‌کند آیا "اسلام به طور ذاتی از مسیر پیشرفت و آزادی جلوگیری می‌کند" یا نظرش تغییر کرده است؟

جانسون سال گذشته میلادی نیز در مطلبی که برای روزنامه "تلگراف" نوشته بود، زنانی که روبنده می‌پوشند را به "صندوق پست" و "دزد بانک" تشبیه کرده بود.

در این مقاله که با عنوان "و سپس مسلمانان آمدند" به نسخه منتشر شده کتاب او در سال ۲۰۰۷ اضافه شده، آمده است: باید چیزی در اسلام وجود داشته باشد که به توضیح دلیل عدم ظهور بورژوازی، کاپیتالیسم لیبرال و در نتیجه عدم گسترش دموکراسی در جهان اسلام کمک کند.

او در این پیوست می‌افزاید: در دوران امپراتوری روم و بیزانس شهر قسطنطنیه شمع یادگیری را هزار سال فروزان نگه داشت اما تحت حکومت عثمانی، نخستین دستگاه چاپ فشاری تا نیمه قرن نوزدهم در استانبول وجود نداشت. دلیلی وجود دارد که آنان به معنای واقعی کلمه چندین قرن عقب هستند!

این نامزد رهبری حزب محافظه کار انگلیس در این مطلب نوشته است: مانع پیشرفت مسلمانان "محافظه‌کاری مذهبی مهلک" است و هر چقدر که جهان اسلام "عقب افتاده است، تلخی و سردرگمی بیشتری به وجود آورده است، تا جایی که هر نقطه‌ای از درگیری را که تصور کنید –از بوسنی تا فلسطین و عراق و کشمیر- حسی از شکایت مسلمانان در آن وجود دارد".

"شورای مسلمانان بریتانیا" در پاسخ عنوان داشته است: ما از آن دسته افراد هستیم که معتقدیم اسلام نقشی در پیشرفت و موفقیت دارد، چه در جهان اسلام و چه اینجا در کاشانه ما در غرب.

محمد امین، رییس سابق انجمن اسلامی حزب محافظه کار انگلیس نیز گفت، تحلیل جانسون می‌تواند " به طور فعال نفرت از مسلمانان را رواج دهد". امین پس از انتقاد از واکنش رهبری حزب محافظه کار به گزارش‌ها درباره اسلام‌هراسی و مقایسه محبوبیت بوریس جانسون با آدولف هیتلر، از این انجمن اسلامی اخراج شد.

جانسون هم‌چنین در این کتاب امپراتوری روم را "به خاطر توانایی‌اش در ایجاد اتحاد در سراسر اروپا" به اتحادیه اروپا تشبیه کرده است.

این مقاله که همزمان با مذاکرات ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپا نوشته شده بود، خاطرنشان می‌کند که باید به آنکارا اجازه داد عضوی از اتحادیه اروپا شود "‌تا دوباره یک جامعه اقتصادی رومی" ایجاد کند و "دو نیمه امپراتوری روم در سواحل مدیترانه را دوباره متحد کند".

"شورای مسلمانان بریتانیا" همچنین اظهار کرد: بسیاری از ما دوست داریم بدانیم آیا جانسون همچنان تصور می‌کند اسلام مانع پیشرفت است و ترکیه باید به اتحادیه اروپا بپیوندد یا نه؛ به ویژه پس از ادعاهای غیرعادی و غلطی که در کمپین بریگزیت درباره مهاجران مسلمان و اهل ترکیه مطرح شد؟

از سویی دیگر جانسون در مقاله خود تایید کرده که مسیحیت تاریخی مملو از "خشونت زننده" دارد و اظهار کرده: از دورانی که خودمان کتاب‌ها و کافران را آتش می‌زدیم، زمان زیادی نگذشته است.

جانسون همچنین در این مقاله از سردبیرانی که فکر می‌کنند "یک تیتر اصلی اسلام‌هراسانه می‌تواند فروش خوبی داشته باشد" یا "سیاستمدارانی که تشنه رای هستند و از اسلام‌هراسی به نفع خود استفاده می‌کنند"، انتقاد کرده است.

در همین حال این نامزد حزب محافظه‌کار انگلیس پس از توصیف زیبایی کلیسای سیستین در کتابش نوشته: چیزی شبیه به این بنا در هیچ دوره‌ای از هنر اسلامی وجود ندارد. نه فقط به این دلیل که فراتر از دستاوردهای فنی هنر اسلامی است، بلکه به این دلیل که از لحاظ الهیاتی در دیدگاه اسلام بسیار توهین‌آمیز است!

موسسه "تل ماما" اظهار کرده، این مقاله مسلمانان را "قومی دانسته که زمان کمی برای خلق میراث و تمدنی شبیه به روم داشته‌اند."

این موسسه تاکید کرده: گفته‌های جانسون این حس را منتقل می‌کند که مسلمانان به لحاظ ذهنی توسط اسلام محدود شده‌اند! این نشان دهنده عدم درک درست از اسلام است و مسلمانان بسیاری وجود دارند که این دین برای آنان الهام بخش ساخت برخی از زیباترین شکل‌های هنری بوده است. امیدواریم جانسون در آینده برای حمایت از تمامی جوامع کار کند و ما برای ارائه کمک و حمایت خود به او آماده هستیم.

 

افزودن نظر جدید