نشست خبری همایش «طالقانی و زمانه ی ما» برگزار شد/ خانیکی: کمتر کسی توانست مانند آیت‌الله طالقانی به گفت‌وگو مصداق عینی بخشد

همایش علمی-پژوهشی (طالقانی و زمانه ی ما) قرار است ٢١ و ٢٢ آبان ماه امسال در تالار قلم کتابخانه ملی برگزار شود. به همین مناسبت عصر امروز هادی خانیکی، محمدمهدی جعفری و محسن آرمین با شرکت در یک نشست خبری به سوالات خبرنگاران درباره این همایش و آیت الله طالقانی پاسخ دادند.

به گزارش امیدنامه، محمد مهدی جعفری در نشست خبری ویژه همایش علمی پژوهشی طالقانی و زمانه ی ما گفت: آیت الله طالقانی در ٤۰ سال تلاش درنگ نشناس و خستگی ناپذیر نشان داد که قرآن و سنت برای همه عصرها و نسل ها و انسان ها پیام هایی نو شونده و زندگی بخش و تکامل دهنده و رهاسازنده دارد. وی در تمام طول زندگی کوتاه اما آموزنده خویش در اندیشه و گفتار و رفتار در خانه و مدرسه و مسجد، زندان و تبعید و اسارت و آزادی، پیام ثقلین یعنی قرآن و سنت به عنوان دو عزیز به جا مانده از رسول اکرم(ص)، را به همه انسان ها رسانیدند و لحظه ای از ابلاغ پیام پروردگار، رسول خدا(ص) و ائمه اطهار(ع) درنگ نکردند.

وی افزود: تنها نگرانی زنده یاد طالقانی آن بود که مبادا رسالت خود را در برابر خدا و خلق چنانچه باید ابلاغ نکرده باشد. اینک ٤۰ سال پس از درگذشت آن بزرگوار با عذر تقصیر از کوتاهی ها و سستی ها که در برابر توطئه سکوت درباره آن زنده یاد از خود نشان دادیم، قصد داریم با برگزاری همایشی علمی-پژوهشی از فرهیختگان، اندیشه ورزان و دانشوران و علاقه مندان به تفکر و گفتمان آزادی، آگاهی، دادگری، مردمسالاری، رواداری، حق خواهی، انسان دوستی، بردباری و شوراباوری بخواهیم با نوشتن مقاله و کتاب و با تحلیل و بررسی و نقد و اصلاح و تکمیل آثار به جای مانده از آیت الله طالقانی، به زندگی انسانی و پر از پیام الهی او در میان نسل جوان و نوجوان کنونی و نسل های آینده تاریخ استمرار بخشند و با یاری یکدیگر نگذارند که این اندیشه خدایی انسان گرا دستخوش تحریف و مصادره افراد، نهادها و جناح ها قرار گیرد. 

دبیر کمیته علمی همایش طالقانی و زمانه ی ما گفت: اندیشه و گفتار و رفتار طالقانی همان الهیات توحیدی رهایی بخش است. همایش آبان ماه دارای دو کمیته علمی و اجرایی است. زمان برگزاری این همایش نیز روزهای ٢١ و ٢٢ آبان ماه است که صبح و بعدازظهر در تالار قلم کتابخانه ملی طی چهار جلسه برگزار می شود.

همچنین هادی خانیکی در این نشست گفت: این همایش به مناسبت چهلمین سال رحلت آیت الله طالقانی برگزار می شود. البته زمان دقیق رحلت ایشان شهریورماه است که به دلیل تقارن با ایام تاسوعا و عاشورا تصمیم گرفته شد که این همایش در آبان ماه که مقارن با آزادی شان از زندان است، برگزار شود.

وی افزود: آیت الله طالقانی چهره شناخته شده و تاثیرگذار در تاریخ معاصر ماست و ما فکر می کردیم که خوب است ایشان تنها در تاریخ باقی نماند و افکار و آرایشان متناسب با ضرورت ها و نیازهای نسل جدید عرضه شود. علتش نیز فراتر از تعلق نسل ما به آیت الله طالقانی است.

این استاد دانشگاه گفت: هر ملتی نیازمند داشتن حافظه ای تاریخی است و هیچ جامعه ای را نمی بینیم که روی پیشرفت و خوشبختی دیده باشد جز اینکه دارای این حافظه بوده و سیاست های حافظه اش درست بوده باشد.

خانیکی ادامه داد: به همین اعتبار است که بخشی از داشته های هر جامعه ای سرمایه های نمادینش است. کسانی که اندیشه ها و رفتارهایشان منجر به همبستگی ملی شده و فهم و ادراک بالاتری به وجود آوردند. معمولا این کار توسط پیشگامانی انجام گرفته که از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار بوده اند. مرحوم طالقانی یکی از آنهاست.

وی بیان کرد: تعبیری هم امام خمینی برای ایشان به کار بردند و جامعه آن را حس کرده بود و آن داشتن نقش پدری در زمان حیاتشان است. نقش پدری به معنای فکری که در عین به رسمیت شناختن تفاوت ها بتواند میان گروه های مختلف یک نوع تالیف قلوب به وجود بیاورند.

هادی خانیکی افزود: طالقانی در ایجاد همگرایی در ایران نقش کم نظیری داشت. طیف کسانی که به ایشان مثبت نگاه می کردند به وسعت سراسر ایران و اقوام و گروه های مختلف سیاسی بود. کمتر کسی توانست مانند آقای طالقانی به گفت وگو مصداق عینی بخشد. آنهم نه تنها در میان طیف همفکران خود بلکه با کسانی که متفاوت با او می اندیشیدند.

وی بیان کرد: سن و سال برای آیت الله طالقانی باعث نمی شد که او را از ارتباط با جوانان حتی با کودکان و همه اقشار بازدارد. به این دلیل ایشان شخصیتی ممتازی در جامعه ما بود که توانست به یک سرمایه تبدیل شود و در عین حالی که یک انقلابی تمام عیار بود ولی اهل گذشت و تسامح و تبدیل شدن یک مامن برای جامعه بود به همین دلیل لازم است که ابعاد شخصیتی ایشان بعد از ٤۰سال برای نسل های دیگر بازخوانی شود.

محمدمهدی جعفری در پاسخ به سوال خبرنگار جماران که آیا تنها همین همایش برای معرفی ابعاد شخصیتی آیت الله طالقانی برگزار خواهد شد یا برنامه های دیگر نیز تدارک دیده شده، گفت: قصد داریم که این همایش ها استمرار داشته باشد. و همایش نخست افتتاحیه ای باشد برای آیت الله طالقانی و اندیشه های ایشان که نه تنها به صورت علمی و به دور از دسته بندی های سیاسی و ایدئولوژیک مطرح شود، بلکه برای دیگر شخصیت هایی که در این اجتماع موثر بودند هم چنین همایش هایی برگزار گردد.

وی افزود: استمرار این همایش ها بستگی به استقبال علاقه مندان دارد و از آنجا که نمی توانیم همه کارهای علمی و تحقیقاتی را که امسال ارائه شده بررسی کنیم این نوع همایش ها را در سال های آتی ادامه خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری که پرسید آیا ممکن است برخی آثار ارائه شده به همایش با سانسور مواجه شود، گفت: خیر. هیچ سانسوری در کار نیست. همانطور که شیوه همه همایش های علمی است مقالات باید از نظر علمی داوری شوند و از نظر دیگر هیچ سانسور و محدودیتی برایشان وجود ندارد.

محسن آرمین نیز در پاسخ به سوال خبرنگار جماران مبنی بر اینکه چه نسبت فکری میان اندیشه آیت الله طالقانی و تفکر اصلاح طلبی موجود وجود دارد، گفت: به علل و دلایلی که جای بحثش اینجا نیست متاسفانه جامعه ما از یک آسیب پذیری رنج می برد و آن اختلالی است که در فرایند انتقال تجربه بین نسلی اتفاق افتاده و مانع از این شده که تجارب به خوبی منتقل شوند. از این جهت شاید حافظه تاریخی ما دچار آسیب شده باشد.

وی افزود: یکی از آثار این آسیب بی اعتنایی یا بی توجهی به مواریث فرهنگی و فکری ماست که متاسفانه وجه المصالحه اختلافات سیاسی هم واقع می شود و چنان که باید از بزرگان خود بهره نمی گیریم. از یک جهت آیت الله طالقانی جزو مواریث فکری و فرهنگی ماست اما به باور من شخصیت هایی شبیه ایشان صرفا یک میراث فرهنگی نیستند. بلکه نقش بیشتری دارند.

آرمین بیان کرد: برخی خصوصیات، اخلاق و منش آیت الله طالقانی حاوی درس ها، نمادها و راهگشایی هایی است که جامعه ما امروز به آن احتیاج دارد.

آرمین گفت: بسیاری از مسائل و معضلات امروز ما، عینا مسائل و معضلاتی هستند که در گذشته نیز وجود داشته و در حال تکرار شدن است. برای نمونه مهم ترین پرسش هایی که جامعه ما در دوره مشروطه با آنها مواجه بود، با همان عبارات مجددا مطرح هستند. به گمان من اندیشه های شخصیت هایی مانند مرحوم طالقانی که ما در تاریخ معاصر خود کم نداریم، از آن طراوت و بالندگی برخوردار بوده که برای امروز ما نیز الهام بخش باشد.

وی ادامه داد: اخلاق فردی، منش فکری و نگاه جمع گرا که سعی می کند در عین پذیرش کثرت و تفاوتها و اختلاف ها نوعی نگاه وحدت گرایانه به جامعه داشته باشد و به جامعه حول اصلی ترین مسائل و مصالح وحدت ببخشد، مواردی هستند که ما به آنها نیاز داریم. شاید بیش از گذشته به رواداری، سعه صدر، آزادی خواهی، تحمل دیگران و اندیشه های ناب مرحوم طالقانی نیاز داریم و طراوت و بالندگی ایشان به دلیل الهاماتی بود که مرحوم طالقانی از قرآن می گرفت. ایشان دارای اندیشه ای جامع بود و فکر می کنم این اندیشه ها برای نسل جوان همچنان ضروری و حیاتی است.

افزودن نظر جدید