نحوه برخورد اصلاح طلبان با پیروزی بایدن در آمریکاچگونه است؟حسن رسولی پاسخ می دهد

خبرآنلاین نوشت:

 حسن رسولی، عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان، در پاسخ به سوالی درباره تاثیرات مستقیم یا غیر مستقیم انتخابات آمریکا بر فضای سیاسی ایران و انتخابات ۱۴۰۰ گفت: ما رویداد انتخابات آمریکا را در عرصه بین المللی پشت سر گذاشتیم و در عرصه داخلی هم مهمترین رویدادی که فرا روی کشور است، انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ ریاست جمهوری می باشد. حتما این دو رویداد بر یک دیگر تأثیر خواهند داشت.

ویبا اشاره به اختلافات دیرینه و ۴۰ ساله ایران و آمریکا گفت: نگاه افراطی خوش‌بینانه به تعاملات داخلی آمریکا در ارتباط با اختلافات چندین ساله دو کشور؛ واقع بینانه نیست. با این وجود بین تیم های بایدن و ترامپ تفاوت های آشکاری است. اعضای تیم ترامپ که اصلی ترین مرجع تصمیم گیری در مورد استراتژی امنیت ملی آمریکا بودند؛ به عداوت و کینه ورزی علیه جمهوری اسلامی ایران مشهور بودند و بی سابقه ترین تحریم ها علی الخصوص در حوزه غذا و دارو علیه ایران اعمال شد. آن ها حتی سردار محبوب ملت ایران را مظلومانه به شهادت رساندند.

فعال سیاسی اصلاح طلب، با بیان آنکه با ایجاد تغییر و نوسازی در ساختار دولت آمریکا در حالی که اصلی‌ترین تهدید خارجی ایران از سوی دولت این کشور است و تغییر کابینه جنگ طلب ترامپ به کابینه بایدن[ هنوز مشخص نیست]؛ افق آرامی را برای حوزه سیاست خارجی ما به ویژه در پرونده هسته‌ای می گشاید، خاطر نشان کرد: مسیر بازگشت آمریکا به برجام طبیعی‌ترین شکل آغاز مذاکرات است.

عضو شورایعالی سیاستگذاری اصلاح طلبان در خصوص رویکرد ایران و آمریکا در صورت بازگشت آنان به برجام، تصریح کرد: در رویکرد جدید، مقابله دو جانبه ایران و آمریکا، جنبه نرم‌تری دارد. برای محقق شدن وعده های انتخاباتی بایدن و  مذاکره به شرط بازگشت به برجام، به ظهور شجاعانه و هوشمندانه ما در عرصه عرصه مذاکرات احتمالی دیپلماتیک آینده بستگی دارد. هرچه کشور از انسجام درونی و داخلی بیشتری در بین نخبگان سیاسی، احزاب و قوای سه گانه برخوردار بوده و ضریب امید و رضایت مردم از شرایط بیشتر شود،؛ به همین میزان، برای ابتکار عمل قدرت پیدا خواهیم کرد.

راهبرد اصلاح طلبان پرهیز از خشونت است
وی با اشاره به تاثیر روی کار آمدن بایدن در جناح اصلاحات گفت: در دوره‌ی ۴ ساله آقای ترامپ، به صورت ناخواسته یک هم‌سویی آشکاری بین مواضع او و حزب جمهوری‌خواه با جریان تندرو در ایران وحود داشت. همین الآن نیز با اینکه اکثر رسانه های جهان پیروزی بایدن و هریس با رای بی‌سابقه و با نرخ مشارکت ۶۴ درصدی اعلام کردند؛ همسو با جریان ترامپیست در آمریکا، در ایران دشمن تا دندان‌ مسلح، تبدیل به دشمنی شده که اعلام کرده آماده مذاکره در قالب قواعد بین المللی است؛ اما این همسویی همچنان ادامه دارد.

رسولی ادامه دارد: بنابراین، در چندماه باقی مانده تا انتخابات ۱۴۰۰، چنانچه در داخل کشور، شاهد موضع گیری‌های هوشمندانه، برخواسته از عزت، حکمت و مصلحت نظام بودیم، آنگاه همانطور که دکتر محمد صدر که یک چهره با اصالت به لحاظ خانوادگی ،مجرب از حیث تجربه کاری هم در حوزه سیاست خارجی و هم در حوزه سیاست داخلی بوده و امین رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت هستند؛  در صورتی که آمریکا به میز برجام برگردد؛ جمهوری اسلامی ایران آمادگی مذاکره دارد. در گذشته هم مذاکراتی که صورت گرفت با اذن و اجازه رهبری بود.

وی افزود: بنابراین، به هر میزانی که فضای روابط و مناسبات خصمانه فعلی فی مابین ایران و آمریکا، به یک فضای گفتگو، دیپلماتیک و آرامتر تبدیل شود؛ می توان به داشتن شرایط بهتر از نظر فضای سیاسی کشور در آینده امیدوار بود. در چنین فضایی، اصلاح طلبان که راهبردشان پرهیز از خشونت و تکیه بر گفتگو است؛ دست پیش را خواهند داشت.

اصلاح طلبان به دنبال سوءاستفاده نخواهند بود
حسن رسولی، با اشاره به برخی از نظرات درباره سوء استفاده اصلاح طلبان از آمدن بایدن؛ بیان کرد: خوشبختانه، امروز اصلاح طلبان در حاکمیت کاره‌ای نیستند و هر نوع مذاکره‌ای با آمریکا کمّا و کیفا به لحاظ اختیار و مسئولیت تصمیم گیری، به استناد اصل ۱۱۰ قانون اساسی منوط به تشخیص و اجازه رهبری است. اصلاح طلبان به دنبال سوءاستفاده نخواهند بود؛ اما با مردمی که علاوه بر مشکلات سخت کرونا با مشکلات عدیده معیشتی دست و پنجه نرم می کنند؛ ابراز همدردی می کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به تحولات کاخ سفید، اگر در سیاست خارجی، فضای آرامتری فراهم شود. اصلاح طلبان با استفاده از نقاط قوت این تغییرات، برای کمک به منافع ملی حضور فعال تری در انتخابات ریاست جمهوری خواهند داشت تا از رادیکالی شدن فضای سیاست جلوگیری شود.

حضور ترامپ به رشد رادیکالیسم در ایران کمک کرد
این فعال سیاسی اصلاح طلب، با اشاره به نگرانی اصولگرایان از آمدن بایدن، گفت: جریان اصولگرا در یک رقابت کم رونق و در بعضی از حوزه های انتخابیه بی رقیب و با کمترین نرخ مشارکت و با استفاده از فیلتر بسیار تنگ نظارت استصوابی توانست اکثریت مطلق مجلس را به دست بگیرد. با توجه به دستیابی به این موفقیت، آنان آسوده خاطر بودند که با همین دست فرمون انتخابات ۲۸ خرداد را نیز خواهند برد و نسبت به یکدستی مجدد قدرت در قوای سه گانه همانند دوره آقای احمدی نژاد؛ مجددا در قوای سه گانه یک دست خواهند بود.

رسولی افزود: حضور آقای ترامپ و تندروی های او در حقیقت به رشد رادیکالیسم و تندروی در ایران کمک می کرد. حال با تغییرات پیش رو، خواب تحلیلگرایان اصولگرا، به احتمال زیاد تعبیر نخواهد شد و برخلاف تصورات، اگر یخ سیاسی در ایران آب شده و افکار عمومی از موضوع معیشت و اقتصاد، به سمت سیاست و انتخابات رود؛ حتما شاهد آرایش سیاسی و انتخاباتی متفاوتی از نسبت به سال ۹۸ هستیم که به ضرر اصولگرایان، خواهد بود.

افزودن نظر جدید