نتیحه یک نظرسنجی از15000 ایرانی/ روحانی55 درصد، رئیسی 28 درصد

 روزنامه شرق نوشت:نظرسنجی ها منابع اطلاعاتی مستقیمی از افکار عمومی مردم فراهم می کنند. آنها ابزاری ارزشمند برای جامعه هستند که می توانند به صورت مبنایی دقیق و مفید برای رویداد های تازه عمل کنند.

  

 برای جامعه و کمپین های انتخاباتی که به دنبال مجموعه ای از اعداد  و ارقام موجود در نظرسنجی ها هستند  تنها نظر سنجی که باید گزارش شود نظر سنجی «علمی» است.  

شبه نظر سنجی های غیرعلمی بسیار گسترده شده اند که گاهی هم سرگرم کننده اند، اما هیچ گاه نمی توانند اطلاعاتی متعلق به گزارشات جدی فراهم آورند. در یک نظر سنجی علمی، کارشناس نظرسنجی، مردم مورد مطالعه را  شناسایی و به دنبال آنها می شتابد. در یک نظرسنجی غیرعلمی، پاسخ دهندگان معمولا نظرات خود را «داوطلبانه» ارائه میدهند، خودشان خود را برای نظرسنجی انتخاب می کنند.

برای نظر سنجی ها ، بین رای دهندگان قطعی، رای دهندگان احتمالی و یا رای دهندگان اولیه قبلی و غیره تمایز وجود دارد. این تمایزات مهم هستند و باید در آن روایداد گنجانده شوند، زیرا یکی از سخت ترین چالش ها در رای گیری این است که در یابیم چه کسی واقعا  رای می دهد.  

رویدادها تاثیر بسیار زیادی بر نتایج نظرسنجی دارند. حتی تازه ترین نتایج نظرسنجی می توانند با حوادث تغییر کنند. کاندیداها ممکن است یک سخنرانی تکان دهنده به ملت ارائه دهند. بعد از مناظرات انتخاباتی، بعد از فیلم های مستند و سفرها و سخنرانی های نامزد ها که جو روانی غالبی بر آرای مردم حاکم است ، نمایش نتیجه های نظرسنجیِ چند هفته یا چند ماه ممکن است کاملا معتبر باشند، اما این حوادث ممکن است در لحظه افکار عمومی را تغییر دهد.

لذا این نظر سنجی در روز دوشنبه در سراسرکشور پس از اتمام مناظرات تلویزونی در شهرها و روستاها انجام شده است.

نظر سنجی های اینترنتی اشکال متنوع تری از شبه نظرسنجی هایی ست  که اصلا نمی توانند معتبر باشند. همه این شبه نظرسنجی ها دارای این مشکل هستند: پاسخ دهندگان خودشان خود را در انجام نظرسنجی انتخاب می کنند. هیچ  کارشناسی پاسخ دهندگان مصاحبه را انتخاب نمی کند. هدف یک نظرسنجی نتیجه گیری در مورد یک جمعیت است، نه در مورد یک جامعه آماری محدود. در نظرسنجی انجام شده تمام کسانی که مورد مطالعه قرار گرفتن نماینده یک جمعیت، شغل، سن، تفکر، محل زندگی، عقیده اجتماعی، دینی و همه مواردی که در برگیرنده کل جامعه ایرانی باشد، بوده اند.

مصاحبه با یک جامعه ی آماری می تواند منعکس کننده نظرات نزدیک به ٨٠ میلیون بزرگسال ایرانی باشد. این بدان معناست که  اگر با تمام ٨٠ میلیون بزرگسال مصاحبه  میشد- اگر چنین چیزی ممکن بود – نتیجه باید همین نتایج نظرسنجی باشد. هر نظرسنجی حتما خطاهایی دارد و این تحقیق با ضریب اطمینان ٩٥% و خطای کمتر از ٥% در تمامی مراحل نظرسنج محاسبه و انجام گردید.بدیهی است که اگر فاصله بین دو نامزد کمتر از درصد خطای نمونه گیری باشد، می توانید بگوید که یک نامزد جلوتر از دیگری است. می توانید بگویید رقابت «بسیار نزدیک» و یا «تقریبا برابر»است،  یا “تفاوت کمی بین نامزدها” وجود دارد.  اما نتیجه را نباید یک نتیجه ی “دو برنده ای” اعلام کرد، مگر اینکه نامزدها کاملا درصد هم اندازه داشته باشند. و قطعا این را هم باید در نظر گرفت که همان درصد دقیق  هر دو نامزد هم چیزی بیشتر از یک  آمار شیشه ای نیست.

مسلما، زمانی که فاصله ی میان دو نامزد مساوی یا بیش از دو برابر خطای اندازه گیری است - در مثال ما ٥ درصد - و اگر تنها دو نامزد وجود داشته باشد و رای دهندگان ممتنعی هم  وجود نداشته باشند، آنوقت می توانید با اطمینان بگویید که  در این نظرسنجی نامزد الف مقدم بر نامزد ب است.ولی وقتی فاصله ی میان دو نامزد بیش از خطای اندازه گیری اما کمتر از دو برابر خطای اندازه گیری است، می توانید بگویید که نامزد الف «جلوتر» است ، یا«پیشتاز است» یا «رقابت لب مرز» است.  وقتی که بیش از دو گزینه برای رای دادن  یا  رای دهندگان با رای ممنتع وجود داشته باشد – مثل هر نظرسنجی ای در دنیای واقعی – سوالات بسیار پیچیده تر می شوند.

 در این نظرسنجی که توسطه موسسه مطالعاتی و تحقیقات آیناپارس، پرسش انجام گردیده است؛ ١٥٠٠٠ نفر در سراسرکشور در ٢٤ ساعت مورد مطالعه مستقیم قرارگرفتند که نتایج مناطق مختلف موثر از اتفاقات کمپین های تبلیغاتی نباشد. تمامی شرایط مکان مصاحبه بنحوی رعایت شد که با درنظرگرفتن پراکندگی جمعیت در هر منطقه، وجود همه طیف های فکری، نقاط جنوب و شمال اقتصادی شهر توزیع کاملا عالانه صورت پذیرد و پس از مطالعات پیش از نظرسنجی و پایه ایی با شناسایی نقاط هدف برای مصاحبه قابل تعمیم با کل جامعه ایران، نظرسنجی انجام شد.

این نظرسنجی بلافاصله پس از انصراف محمدباقر قالیباف انجام گردید.  نتایج بدست آمده از این نظرسنجی نشان می‌دهد که حسن روحانی با ٥٥,٤٧% پیشتاز رأی مردم برای انتخاب دوازدهمین رئیس جمهور ایران است. ٢٨.٤٦% به ابراهیم رئیسی رأی می دهند. و ٦.٢٦% از مردم در انتخاب بین روحانی یا رئیسی تردید دارند. و این آرا خاکستری در روزهای آینده به سمت یکی از این دو هدایت خواهد شد. ٣.٦٦% جهانگیری، ٢.٥٣% هنوز برای شرکت در انتخابات بطور کلی تردید دارند و این غیر از آنهایی ست که اصلا شرکت نخواهند کرد. ٢.١٨% به میرسلیم و ١.٤١% به هاشمی طبا رأی خواهند داد.

افزودن نظر جدید