نتیجه کار بزرگ ژنو،منطقه ای آرام در آینده است

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مذاکرات در دست انجام ایران و گروه 5+1 در ژنو اظهار امیدواری کرد که نتایج گفت‌وگوهای سخت پیش رو، به سمت پیشرفت باشد.

به گزارش امید به نقل از روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ابتدای این جلسه، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سخنانی، با گرامی داشت حماسه عاشورای حسینی و تسلیت ایام سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایش، واقعه عاشورا را، رخدادی مهم و تأثیرگذار در تاریخ اسلام به‌ویژه تاریخ معاصر دانست و گفت: قیام امام حسین(ع) در واقع معنا و تفسیر کامل این جمله معروف است که امام حسین(ع) مصباح‌الهدی و سفینه‌النجاه است. هادی بشر برای نجات از جهالت و گمراهی، و مسیر نجات به سمت رستگاری و نور خواهد بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام لقب جاودان ثارالله را برای حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) عنوانی پرمعنا و محتوا ذکر کرد و گفت: خون‌بهای خون خدا، همان تحقق اهدف قیام امام حسین(ع) است که باید ریشه‌ها و نمادهای ظلم و ستم، تجاوز و سلطه در جهان کنده شود و تنها در این صورت است که راه و هدف امام حسین(ع) محقق خواهد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه سخنان خود به موضوع روز کشور، مذاکرات جاری در ژنو اشاره کرد و از آن به عنوان نقطه جدّی و عطف در تاریخ ایران، منطقه و جهان نام برد و گفت: شرایط کنونی ایجاد شده برای جمهوری اسلامی ایران، تحمیلی و ظالمانه است و حل منصفانه این شرایط می‌تواند موجب اطمینان خاطر دنیا برای رفع تبعیض و تأمین انرژی سالم و مسالمت‌آمیز هسته‌ای برای کل جهان باشد و اگر این مذاکرات مثبت پیش برود کار بزرگی است که عواقب آن، امنیت استفاده از انرژی در سطح بین‌المللی را به همراه خواهد آورد و منطقه آرام و مطمئن خواهد بود.

هاشمی رفسنجانی، رهنمودهای اخیر رهبری معظم انقلاب را به‌ویژه در مقطع کنونی در مورد حمایت از تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران بسیار راهگشا و بامعنا دانست و گفت: این رهنمودها در حالی ارائه شد که عده‌ای سعی داشتند در آستانه مذاکرات، جوّ سیاسی جامعه را ملتهب، دوگانه و‌ تیم مذاکره‌کننده را سازشکار معرفی کنند، بنابراین این رهنمودها، عزم نمایندگان سیاسی ایران را برای ادامه گفت‌وگوها جدّی‌تر کرد و دنیا هم متوجه شد مذاکره‌کننده‌ها پشتیبانی رهبری و تبع آن پشتیبانی مردم و مسئولان را هم دارند و اگر جدّی نبودند، آنها هم جدّی نمی‌شدند و وزرای خارجه 5+1 راهی ژنو نمی‌شدند و مذاکره 5 ساعته آقای ظریف با آقای کری و خانم اشتون دلیل خوبی بر جدّیت دو طرف است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، طرح جمهوری اسلامی ایران را در این دور از مذاکرات، جامع و هوشمندانه توصیف کرد و گفت: این طرح نشان می‌دهد ایران به دنبال ساخت و استفاده از سلاح هسته ای نیست و تنها به دنبال تحقق حقوق خود و جامعه بین‌الملل برای استفاده از فواید و منافع انرژی هسته‌ای است.

وی جامعیت طرح جمهوری اسلامی ایران را دلیل عصبانیت رژیم غاصب اسرائیل و تندروهای آمریکا ذکر کرد و گفت:جمله صریح نتانیاهو که با خشم گفته ایران هر چه می‌خواست از این مذاکرات به دست آورد و غرب چیزی نگرفت، گرچه برای تحریک آنها گفته شده خیلی معنادار است.

وی افزود: حضور وزرای خارجه کشورهای 5+1 در ژنو، حاکی از این است که مذاکرات وارد مرحله جدیدی شده است و امیدواریم با شجاعت و صراحت تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی ایران که قطعاً در چارچوب منافع و مصالح نظام و رهنمودهای رهبری حرکت خواهند کرد، نتایج گفت‌وگوهای سخت پیش رو، به سمت پیشرفت باشد.

هاشمی رفسنجانی گفت: البته امروز رژیم اسرائیل در دنیا منزوی و عصبانیت آن به دلیل ضعف در مقابل اراده و عزم دولت و مردم ایران است و 5+1 اگر صداقت دارند نباید تحت تأثیر تندروها زیاده‌خواهی کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر ضرورت حفظ وحدت و همدلی در داخل کشور و پرهیز جدی از اظهار سخنان تفرقه افکنانه که گاهی منطبق با اظهارات نتانیاهو و مک‌کین می‌شود، موجب سوءاستفاده بیگانگان و دشمنان می‌شود، گفت: جمهوری اسلامی ایران به دنبال تحقق منافع و مصالح ملی خود است و باید به‌گونه‌ای عمل و اظهارنظر کنیم که در این راه همه متحد و یکپارچه هستیم.

هاشمی رفسنجانی در ادامه سخنان خود، یاد و خاطره مرحوم حبیب‌الله عسگراولادی را به عنوان همرزم، همکار صمیمی و فعال خود و اعضای مجمع گرامی ‌داشت و با اشاره به این‌که در جلسه امروز به جای ایشان گُل گذاشته‌ایم، گفت: سابقه آشنایی بنده با ایشان و دوستانش به قبل از شروع مبارزات دوران انقلاب مربوط می‌شود و طی سالهای قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، ایشان از جمله دوستان و همراهان خوب و دلسوز یاران انقلاب بود.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از خصوصیات خوب مرحوم عسگراولادی را ایمان به خدا و حرکت و اقدام برای جلب رضای حق ذکر کرد و گفت: ایشان به قول خودشان یار زندان و ایوان بود و سعی کرد از مسیر درست اعتقادی خود خارج نشود و فردی خداترس و همکاری منصف برای مجموعه نیروهای انقلاب بود.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، فقدان ایشان را به خانواده محترم، دوستان، اعضای مجمع تشخیص و مردم ایران تسلیت گفت و از درگاه خداوند علوّ درجات و سعادت محشور شدن با شهدای همرزمش را آرزو کرد.

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید