محمدرضا عارف در دیدار با جمعی از هنرمندان:

نباید با ابزارهای سلیقه‌ای و سانسور مانع از تولید آثار ارزشمند در صدا و سیما شد/عده ای با نگاه سیاسی به دنبال حاشیه سازی برای وزارت ارشاد هستند

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ضرورت حاکمیت فرهنگ بر امور فرهنگی تاکید کرد و گفت: حاکم شدن نگاه سیاسی به فرهنگ و هنر آسیب جدی به ساحت فرهنگ می زند و باعث بی انگیزه شدن اهل فرهنگ و هنرمندان می شود.

به گزارش امید،دکتر محمدرضا عارف در دیدار جمعی از تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون با اشاره به نقش تاثیر‌گذار هنرمندان در شناخت ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی ایران ،گفت:از آنجا که انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود می توان با ابزار فرهنگی انقلاب را صادر کرد. نباید به دلیل اختلاف سلیقه جزئی، هنرمند را  محدود کرد .هنرمند می تواند پیام انقلاب ما را  با قابلیت‌های خاص خود به جهانیان برساند.
وی هنر را ابزاری توانمند برای بیان درد‌ها و معضلات و نیز قابلیت‌های جامعه دانست و گفت:  احساسی که توسط هنر منتقل و توسط جامعه درک می‌شود درک یک مشکل در درون جامعه است و ارزشمند است، زمانیکه طیف‌های مختلف از هنرمندان نسبت به یک مسئله‌ای درون جامعه هشدار می‌دهند، نشان از یک بیماری است که در وجود انسان اولین شاهدش فریاد ناشی از درد است.
رئیس بنیاد امید ایرانیان درباره نقش هنرمندان در رشد و تعالی فرهنگ کشورمان تصریح کرد: اکثر هنرمندان کشور همسو با ارزش‌های پذیرفته شده در قانون اساسی هستند و بسیاری از آثار فاخر تولیده شده  در حوزه سینما و تلویزیون توسط  هنرمندان متعهد کشورمان صورت می گیرد و جفا در حق هنر و فرهنگ کشور است اگر بخواهیم با نگاه باندی و گروهی با هنرمندان برخورد کنیم.
وی با بیان اینکه وجود سلائق و علائق مختلف نزد هنرمندان طبیعی است،اظهار داشت: اگر قشری از اقشار جامعه نوعی سلیقه و فکر را نمی‌پسندد، نباید کل جامعه را از آن محروم کرد و این ظلم به هنر، هنرمند و مردم است.
عارف با انتقاد از برخورد با برخی از هنرمندان،خاطرنشان کرد: انتظاری  که از صدا و سیما به عنوام فراگیرترین رسانه در جامعه وجود دارد این است که همه سلایق پذیرفته شده در کشور بتوانند در رسانه ملی  آثار خود را به نمایش بگذارند و  نباید با ابزارهایی سلیقه ای  و سانسور مانع از تولید آثار ارزشمند در صدا و سیما شد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تلاش‌ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید برای اعتلای هنر و هنرمند در جامعه،گفت:وقتی می بینیم  عده ای با نگاه سیاسی به دنبال حاشیه سازی برای مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند متاسف می شویم همه باید با نگاه فرهنگی و به دور از  سیاسی کاری و درچارچوب سیاست‌های کلی فرهنگی کشور به متولیان فرهنگی کشور کمک کنند تا فرهنگ و هنر به جایگاه واقعی خود برسد.
در این دیدار برخی از هنرمندان به بیان مشکلات خود پرداختند و از رئیس بنیاد امید ایرانیان خواستند در انتقال این مشکلات به مسئولان مربوطه نقش افرین باشد.

 

افزودن نظر جدید