ناگفته‌هایی از هزینه و ساختار دکور «تب‌تاب»

ایرنا نوشت: «پیمان قانع» طراح دکور پیشکسوت برنامه های تلویزیونی با اشاره به اینکه دکور «تب تاب» کپی نیست، گفت: بیشتر تهیه کنندگان تلویزیون ایده ای برای ساخت یک برنامه تلویزیونی نداشته و بیشتر اوقات برنامه های کپی ساخته و دکور کپی هم طلب می کنند.
این روزها برنامه سازها و تهیه کننده ها به این باور رسیده اند که طراحی صحنه حرفه ای و دکور خوب می تواند زمینه های حداکثری مخاطب را فراهم کند از رو در تلاش هستند تا با کمک طراح های صحنه، دکور های جالبی برای برنامه های تلویزیونی تدارک ببینند. در این میان گروه فرهنگی ایرنا با «پیمان قانع» از پیشکسوتان و طراحان دکور که ید طولانی در این کار دارند به گفتگو نشسته که به تازگی دکور متحرک برنامه «تب تاب» را ساخته است.

با وی گفتگو نشستیم تا از زبان این طراح، از مشکلات مربوط به دکور سازی در صدا و سیما و مراحل ساخت دکور برنامه تب تاب و هزینه واقعی این کار و فعالیت با خبر شویم با ما همراه باشید.

ایرنا: چند سال است که به عنوان طراح صحنه و دکور، با صدا و سیما همکاری دارید؟ 
پیمان قانع: 17 سال، در طول این مدت دکور برنامه های زیادی را طراحی کرده و ساخته ام که اتفاقا خیلی از این برنامه ها پر مخاطب بودند. 
ایرنا: از جمله ؟ 
قانع: طراحی و اجرای دکور برنامه هایی چون دورهمی 3، خندوانه 2، حالا خورشید، جزر ومد، کوله پشتی، ماه عسل، تب تاب ، سفره های هفت سین تلویزیونی و ده ها پروژه دیگر به عهده من بوده است. 
ایرنا: دراین میان دکور برنامه «تب تاب» موفق شد در میان مخاطبان سیما بسیار خبر ساز شود، از آنجا که در بیشتر اوقات طراحی صحنه برنامه های تلویزیونی سیما مدل خارجی دارد برایمان توضیح دهید که آیا این طراحی نیز مدل خارجی داشت؟ 
قانع: خیر، به هیچ وجه، این طراحی ایده ای بود که من مدت ها به آن فکر می کردم در همین ابتدای گفتگو باید بگویم من در تمام لحظه های کاری خود سعی کردم دکوری را از روی یک مدل اصلی کپی نکنم. 
ایرنا: اما دکور برنامه تلویزیونی دورهمی کاملا کپی از یک برنامه هندی بود. 
قانع: همه آن کپی هایی که دیدید در دو دوره قبلی دورهمی بود . من طراح و مجری دکور دورهمی 3 بودم که کاملا طراحی منحصر به خودش را داشت و در سری سه در ابتدا گپ و گفتی با مدیری و مصطفی احمدی تهیه کننده برنامه داشتم و بعد از آن جلسه قرار شد از دکور کاملا کپی و اشتباه دوره های قبلی فاصله بگیرم و کاملا مدل خودمان را داشته باشیم، ایده قاب هارا مدیری در اولین نشست دادند و با همکاری مصطفی احمدی من همین سرنخ را به دست گرفتم و دکور و صحنه را طراحی کردم. 

ایرنا: این روزها بیشتر شبکه های سیما پر است از برنامه هایی که از روی یک مدل اصلی ساخته شده اند، به نظر شما چقدر کپی کرد برنامه ای از یک مدل اصلی و حتی کپی کردن دکور برنامه های پر مخاطب می تواند برای مخاطبان سیما جذاب باشد؟ 
قانع: به نظر من این موضوع کاملا خطرناک است، معمولا برنامه بر اساس قواعد و اصول و نیازهای فرهنگی و ساختار سرگرمی مخاطبان ان نیاز سنجی طراحی میشود و قطعا کپی مستقیم و بدون فکر نه تنها اشتباه است بلکه صرفا کپی دکور برنامه لزوما در موفق بودن آن برنامه در اندازه مدل خارجی آن موثر نیست و نیاز به سر و شکل مستقل دارد تا بتوان بعنوان برنامه موفق از ان یاد کرد. 
ایرنا: خود شما این مسائل را در طراحی و ساخت دکورهایتان رعایت می کنید؟ 
قانع: من همیشه سعی کردم قبل هر چیزی به این فکر کنم که برای چه مخاطبانی و چه موضوعی طراحی صحنه می کنم، مثلا در برنامه ایی که نیاز به تحرک بیشتر و ریتم تند دارد مثل برنامه های سال تحویل همیشه دکور را به گونه ای طراحی کرده ام که مجری و میهمانان ایستاده برنامه را اجرا کنند، این ایستاده بودن به ریتم تند برنامه کمک خواهد کرد و در برخی از برنامه ها بخاطر نوع گفتگو که شب نشینی و تم دوستانه داشته است بر اساس مبلمان و نشیمن راحت طراحی انجام می گیرد در کل منظور من این است که نوع و سبک طراحی کاملا با ایده برنامه و شخص مجری ارتباط مستقیم دارد. 

ایرنا: چه شد که تصمیم گرفتید دکور تب تاب را به این شکل بسازید؟ 
قانع: به یاد دارم یک سال پیش بود که «عباس اختری» تهیه کننده تلویزیون، درباره با یک برنامه گفتگو محور با من صحبت کرد و گفت در نظر دارد برنامه ای بسازد که مخاطبان در این برنامه جایگاه ویژه ای داشته باشند و حتی بتوانند روند گفتگو را تغییر دهند و درباره با صحبت ها و پرسش هایی که در این برنامه می شود به مهمان و یا حتی مجری امتیاز دهند، این صحبت ها در ذهن من ماند، آن روزها در حال انجام طراحی صحنه پروژه های دیگر بودم اما باید اعتراف کنم که هر وقت زمانی به دست می آوردم دراین باره این موضوع فکر و گفتگو می کردیم تا اینکه با اختری تابستان امسال در جلسه ای قرار شد که طراحی صحنه این برنامه را به عهده بگیرم. 
ایرنا: با این توضیحات یعنی شما از تابستان امسال درگیر طراحی و اجرای این دکور بودید؟ 
قانع: بله، من همین موضوع را با تهیه کننده در میان گذاشتم و به عباس اختری گفتم که مدت ها است به این طرح فکر می کنم و طراحی و ساخت چیزی شبیه به قالیچه حضرت سلیمان در ذهنم نقش بسته است، قالیچه ای که می تواند فرمانش در دست مخاطبان سیما و این برنامه باشد، من به اختری گفتم مطمئن هستم مخاطب این طراحی دکور را به شدت می پسندد چون خود را درگیر با گفتگو ، مجری ومهمان می بیند. 

ایرنا: چطور این طرح به ذهنتان رسید؟ 
قانع: اختری خود به عنوان یک تهیه کننده ایده ای برای ساخت این برنامه تلویزیونی داشت، او قصد داشت یک کار خلاقانه بسازد نه یک کار کپی ، خب من هم باید 
یک ایده دست نخورده برای خلاقیت او رو می کردم، زمانی که به طراحی دکور این برنامه گفتگو محور فکر می کردم بیشتر تمرکز من به روی این بود که چطور می توانیم کاری کنیم که مخاطبان با مهمان و مجری بتواند ارتباط بگیرد و درباره گفته هایش نظر دهد، چون این موضوع اساس طراحی و شکل گیری تب تاب بود و من در دکور و صحنه سعی کردم به اصل برنامه نزدیک باشم و نظر مخاطب تاثیرش در دکور دیده شود. 
ایرنا: ساخت این دکور چقدر زمان برد؟ 
قانع: چهار ماه، بی شک می توانم بگویم که دکور برنامه تلویزیونی تب تاب اولین و تنها دکوری بود که طراحی و اجرای آن انقدر زمان برد. من در طول 17 سال فعالیتم دراین حیطه هیچ وقت برای طراحی و اجرای یک دکور انقدر چالش و فضاهای نا شناخته را تجربه نکرده بودم و برای من بزرگترین معمای کاری ام بود که حل کردم. 
ایرنا: برای ساخت چنین دکوری از متخصص الکترونیک و مکانیک کمک گرفتید؟ 
قانع: باید عنوان کنم که یک تیم حرفه ای سالها است که با من در حیطه دکور سازی همکاری می کنند، شش کارشناس در این تیم فعالیت دارند که دونفر از آنها هوا و فضا خوانده و یک مهندس معمار هم در تیم درایم، ما در کنار هم این صفحه متحرک را ساختیم. 

ایرنا: این صفحه متحرک چطور کار می کند؟ 
قانع: بیننده فقط روی آن صفحه را می بیند ولی در اصل موتور اصلی زیرصفحه قرار دارد زیر این صفحه متحرک پر از گیربکس و موتور و تابلو برق و ریل و سیم بکسل و کامپیوتر و نرم افزار و میکرو سویچ و دنده وپیچ و مهره است که کمک می کند صفحه متحرک به سمت عقب و جلو حرکت کند. 
ایرنا: پس در اصل باید گفت شما به همراه تیم خود این دکور را اختراع کردید. 
قانع : دقیقا، این دکور واقعا یک اختراع بود و ما برای اینکه این اختراع از پس آزمون و خطای خود بر بیاید خیلی زمان و انرژی گذاشتیم. 

ایرنا: دکور تب تاب چطور با نظرات مخاطبان تغییر مسیر میدهد؟ 
قانع: همانطور که گفتم زیراین صفحه خالی است و مهمان و مجری به هیچ وجه نمی توانند صفحه متحرک را ترک کنند. این صفحه سوییچ می شود به یک اپلیکیشن که مردم می توانند نظراتشان را در آن ثبت کنند به محض اینکه نظرات مثبت بیشتر شود صفحه مهمان بالا می رود و اگر نظرات منفی زیاد شود صفحه در سمت مهمان پایین می آید. 
ایرنا: و اگر در ابتدا نظر منفی و بعد مثبت باشد چه می شود؟ 
قانع: نظرات مثبت صفحه را به سمت بالا می برد و اگر به صفر برسد یعنی زاویه ای که در آن صفحه صاف باشد یعنی نظر مثبت و منفی یکسان باشد آن زمان است که صفحه می لرزد و ری استارت می شود و دوباره انتظار می کشد تا نظرات مثبت یا منفی شود. 
ایرنا: گفته شده است که حدود دو میلیارد و 500میلیون تومان برای ساخت این دکور هزینه شده است، این گفته را تایید می کنید؟ 
قانع: (می خندد) خیر، می توانم بگویم برای ساخت این دکور مبلغی به مراتب کمتر هزینه شده است اما اگر من و تیمم توانسته ایم کاری کنیم که مخاطبان و کارشناسان احساس کنند که تا این میزان هزینه کرده ایم پس باید بگویم کارمان رادرست انجام داده ایم و از این بابت خوشحال هستم، ولی نه تنها در تب تاب که در هیچ برنامه تلویزیونی که تا بحال بوده ام چنیین مبالغی هیچگاه هزینه نشده است اول اینکه در طراحی خود من منطقی بر اساس براورد ها دارم و دوم اینکه مدیران سیما قطعا در هزینه ها بسیار حساس هستند نسبت به هزینه ای برنامه ورود مستقیم دارند، این خبر را هم که نوعی شیطنت رسانه ای بود من هم شنیدم ولی به مخاطبان عزیز این اطمینان را می دهم که نه تنها سیما اینگونه بی رویه هزینه نخواهد کرد که صد البته با یک ششم و حتی کمتر از این عدد کار پیش رفته است و در بخش ما با تمام تغییرات و ازمون خطاها و چیزهای غیر قابل پیش بینی که همیشه در کارهایی که به نوعی کارهای تحقیق و پژوهشی هست معمول و متداول است توانستیم بهترین نتیجه را بگیریم و نکته مهم اینجاست که ما دکور نزده ایم بلکه به نوعی ماشینی هوشمند تولید کرده ایم که نه نمونه ای دارد و نه مدل پیش ساخته ای ، کاملا نو و منحصر بفرد است و این کار را با پول نمی سنجند.

به گزارش ایرنا، می توان گفت که مانند هرکاردیگری صرف کردن وقت کافی، انرژی وخلاقیت دربوجود آمدن کاری قابل قبول و درخور اهمیت ویژه ای دارد. به طوری که دربرخی برنامه ها شاهدآن بودیم که یک برنامه بواسطه دکوری که درآن طراحی شده است به برنامه های ماندگارو به یادماندنی تلویزیون تبدیل شده است.
درنهایت عوامل بصری یک برنامه تلویزیونی مانند دکوردارای اهمیت های خاص خود هستند که مخاطبان نیز توجه زیادی به آن دارند، همچنین می توان آن را به عنوان یکی ازعناصرجذب مخاطب درنظرگرفت. البته یک نکته را نباید فراموش کرد، آن هم توجه به طراحی های مناسب درکل سال و برای همه برنامه های تلویزیونی است. این توجه به منزله احترام قائل شدن برای مخاطب و قرارگرفتن در سطح استاندارد برنامه سازی است که توجه و اهتمام ویژه به دکور برنامه ها و طراحی آنها مناسب با عناوین برنامه ها حائز اهمیت و جایگاه خاص خود است که بدون شک در مخاطبان تاثیر فراوانی خواهد داشت. 

 

افزودن نظر جدید