نامه هیات علمی دانشگاه تهران به وزیر علوم: فرهاد رهبر را برکنار کنید

تعدادی از اعضای هیات علمی دانشگاه تهران پیش نویس نامه ای خطاب به دکتر فرجی دانا، وزیر محترم علوم، تحقیقات و فنآوری را با موضوع وضعیت این دانشگاه در چند سال گذشته (به ویژه دوران مدیریت دکتر فرهاد رهبر) تهیه کرده اند که گزارش مختصری از رخدادهای این دوران است و در آن از وزیر خواسته شده مدیریت دانشگاه تهران تغییر کند. بیشتر: پایگاه خبری انصاف: نامه هیات علمی دانشگاه تهران به وزیر علوم: فرهاد رهبر را برکنار کنید

به گزارش امید به نقل از انصاف نیوز در متن پیشنویس این نامه آمده است:
دانشگاه تهران به عنوان بزرگترین نهاد جامع علمی کشور همواره به عنوان نماد آموزش عالی و پیشتاز در علم، فنآوری و پژوهش محسوب می شود. این دانشگاه بر مسیر توسعه ی کشور، به ویژه در دانشگاه ها و وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری تأثیرگذار بوده است. حضور 10 تن از دانش آموختگان  و استادان این دانشگاه در دولت تدبیر و امید خود گویای نقش تعیین کننده این نهاد بزرگ علمی در روند تحولات کشور است. مدیریت چنین نهادی قطعاً باید به دست فردی عالم، پژوهشگر، مدیر، مدبر، فراجناحی و مقبول جامعه دانشگاهی سپرده شود. نگاهی به گذشته این دانشگاه حاکی از این واقعیت است که برخی از رؤسای دانشگاه تهران دارای چنین ویژگیهایی نبوده اند که این منجر به نارسایی ها، عدم توسعه متوازن و وارد شدن خسارت هایی به این نهاد بزرگ علمی کشور شده است. بازنگری، بررسی و تحلیل عالمانه و آسیب شناسی از وضعیت دانشگاه تهران به ویژه در سال های اخیر و ارائه ی گزارشی شفاف و غیر جانبدارنه از واقعیت هایی که رخ داده است برای بهبود و اصلاح وضع موجود بسیار کارساز و لازم است.

در اینجا به اختصار به گوشه ای از موارد در خصوص عدم رعایت اصول، معیارها، استانداردها و استفاده از روش های غیر علمی در دانشگاه تهران طی 6 سال گذشته اشاره می شود:

- وارد کردن افرادی بدون صلاحیت های علمی لازم و کافی در هیأت علمی در برخی از گروههای آموزشی
- خارج کردن انتخاب و پذیرش اعضای هیأت علمی جدید از حوزه اختیار اعضای هیأت علمی در برخی از گروه های آموزشی
- انتصاب مدیران در تعدادی از گروه ها، دانشکده ها و پردیس ها بدون توجه به نظرات اعضای هیأت علمی
- اخراج و بازنشستگی اجباری تعدادی از اعضای هیأت علمی برجسته دانشگاه
- بی حرمتی به اعضای هیأت علمی در برخی از گروه های آموزشی توسط مدیران انتصابی
- ایجاد فضای امنیتی و پادگانی و خود سانسوری در دانشگاه
- ایجاد رشته، مقطع، دانشکده و پردیس بدون رعایت اصول و معیارهای رایج علمی و در نتیجه توسعه نا متوازن در دانشگاه
- تخصیص بودجه ها و هدایت پروژه ها به سمت افراد و محل هایی در دانشگاه که با سلیقه سیاسی و جناحی مدیریت دانشگاه سازگار است.
- انتصاب مدیران ناکارامد در برخی از حوزه های ستادی دانشگاه، دانشکده ها و گروه ها

در بخش پایانی این نامه آمده است: اینک با توجه به مراتب فوق لازم به ذکر است که دولت تدبیر و امید و در صدر آن جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محبوب و مورد وثوق ملت ایران، چه در جریان مبارزات انتخاباتی قبل از رأی  گیری و چه پس از آن، به ویژه در سخنرانی خود در دانشگاه تهران، با اتخاذ مواضع اصولی، شفاف و پیشرو مطالبات اصلی دانشگاهیان را مطرح و از آنها حمایت نموده است. توجه ریاست جمهوری و همکاران ایشان به نظرات استادان دانشگاه ها، به ویژه در انتخاب وزیر محترم علوم، تحقیقات و فنآوری، که در نهایت منجر به انتخاب جنابعالی گردید موجب خرسندی دانشگاهیان شد و تاحدودی شور و نشاط دوباره را به دانشگاهها بازگرداند. اکنون نیز انتظار می رود روند اصلاح امور با قاطعیت و جدیت و بدون توجه به تنگ نظری افرادی که تنها به دنبال منافع محدود جناحی و شخصی خود در مقابل منافع ملی هستند ادامه یابد و مدیریت دانشگاه ها و در رأس آنها دانشگاه تهران تغییر نماید تا افرادی شایسته، صالح، متدین، عالم و مورد وثوق اعضای هیأت علمی مطابق با آنچه رئیس جمهور در شعارهای انتخاباتی خود بطور صریح و شفاف اعلان کرده اند، در رأس امور قرار بگیرند و توسعه علمی کشور بطور متوازن و پایدار به پیش رود و فضایی مناسب برای رشد و بالندگی جوانان شایسته این کشور فراهم شود.

افزودن نظر جدید