نامه دکتر داوری به رؤسای آکادمی‌های علوم دنیا در انتقاد از تحریم نویسندگان ایرانی

رئیس فرهنگستان علوم ایران به رؤسای آکادمی های علوم دنیا و برخی سازمانهای مهم علمی بین المللی درخصوص تحریمهای علمی ـ تجاری علیه نویسندگان ایرانی نامه ای نوشته است.

به گزارش امید، در پی درخواست بسیاری از دانشمندان و پژوهشگران کشور از فرهنگستان علوم و بر اساس مصوبه شورای علمی فرهنگستان، دکتر رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران در نامه های جداگانه به رؤسای برخی از سازمانهای مهم علمی بین المللی نظیر رئیس انجمن آکادمیها و مجامع علمی آسیا، رئیس مجمع بین آکادمیها، رئیس آکادمی علوم جهانی و رئیس آکادمی علوم جهان اسلام و رؤسای آکادمیهای علوم دنیا و نیز آکادمیهایی که با فرهنگستان علوم تفاهم نامه همکاری امضا کرده اند خواست که در رفع مشکلی که اخیراً برای جامعه علمی و دانشگاهی ایران در زمینه تحریمهای علمی ـ تجاری پیش آمده است، سعی نمایند.

این نامه برای رؤسای: آکادمی علوم فرانسه، آکادمی علوم اتریش، آکادمی علوم لئوپولدینا آلمان، انجمن سلطنتی انگلستان، اتحادیه آکادمی علوم و علوم انسانی آلمان، آکادمی علوم جمهوری چک، آکادمی علوم لهستان، آکادمی رومانی، آکادمی علوم مجارستان، آکادمی علوم و هنر کرواسی، آکادمی علوم ایالات متحده آمریکا، آکادمی علوم چین، آکادمی ملی علوم هندوستان، مجمع علم ژاپن، آکادمی علوم و تکنولوژی کره، آکادمی علوم روسیه، آکادمی علوم جمهوری تاجیکستان، آکادمی علوم ترکیه، آکادمی علوم و هنر صربستان، آکادمی ملی علوم سری لانکا، شاخه سیبری آکادمی علوم روسیه و ... ارسال شده است.

متن نامه رئیس فرهنگستان علوم ایران بدین شرح است:

باسمه تعالی

در آستانه سال تحصیلی جدید و شروع به کار مراکز علمی، آموزشی و دانشگاهی در ایران مایلم نکته ای را با جنابعالی در میان بگذارم تا شاید با همکاری آنجناب و سایر اندیشمندان آکادمیهای علوم جهان مشکلی که اخیراً برای جامعه علمی و دانشگاهی ایران پیش آمده، مرتفع شود.

چنانکه جنابعالی اطلاع دارید، به گواهی منابع و مراجع بین المللی، استادان، پژوهشگران و دانشجویان دانشگاهها و مراکز علمی ایران زمین نوعاً از توان علمی نسبتاً بالایی برخوردار هستند به طوری که در سالهای اخیر حاصل تحقیقات و پژوهشهای علمی ـ بنیادی و دانشگاهی آنان به صورت مقالات معتبر علمی در اختیار همه پژوهشگران علاقه مند در سرتاسر دنیا بالاخص جهان اسلام قرار گرفته است.

متأسفانه چند صباحی است که بعضی از مجلات و انتشارات علمی به بهانه تحریم، از چاپ مقالات علمی ای که نویسندگان و تولیدکنندگان آن ایرانی هستند، امتناع می ورزند. چنانکه به عنوان نمونه، پایگاه اطلاعاتی الزویر مستقر در هلند، در 30 آوریل سال جاری، طی یادداشتی به شبکه سردبیران مجلات خود، از تمام سردبیران و داوران آمریکایی خواست تا از پذیرش مقالاتی که نویسنده و یا یکی از نویسندگان آن ایرانی و در استخدام دولت ایران باشد، سر باز زنند.

همانگونه که مستحضرید نشر علم جایگاه آزاد دارد و عدالت ایجاب می کند که آثار علمی پژوهشگران ایرانی نیز در نشریات بین المللی مورد داوری و نشر قرار گیرد و منعی برای چاپ آنها نباشد. چاپ آثار علمی و دسترسی به منابع علمی حق تمامی پژوهشگران جهان است و ضروری است که کلیه فرهنگستانها، برای رفع این مشکل و تحقق حق اندیشمندان ایرانی کوشش نمایند.

از آنجا که روابط دوستانه فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران و آکادمی آن کشور می تواند در رفع این مشکل اثرگذار باشد، از جنابعالی و اعضای محترم آن فرهنگستان درخواست دارد که برای رفع معضل ناخواسته اندیشمندان ایرانی حتی المقدور سعی نمایند.

رضا داوری اردکانی

رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید