نامه جمعی از فعالان مدنی به رئیس‌جمهور

جمعی از فعالان مدنی با عنوان " تلاشگران نفی سلول انفرادی" در نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار برخورد وی با مسائل نقض حقوق شهروندی شدند.

به گزارش امید ،در بخشی از این نامه آمده است:
....طبق مقررات آیین دادرسی کیفری مقام قضایی که پرونده تحت نظر اوست حداکثر میتواند برای جلوگیری از تبانی متهم، دستور دهد که او را جدای از سایر متهمان مرتبط با موضوع همان پرونده و همان اتهام نگهداری نمایند و در صورت صدور چنین دستوری آنها موظفند متهم را صرفا جدای از سایر متهمان مرتبط با پرونده و موضوع اتهام او نگهدارند.
در بند 4 ماده 175 آیین نامه اجرای سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی نیز قانونگذار واحدهای تک نفره ای پیش بینی کرده است که صرفا در موارد ارتکاب تخلفی از ناحیه محکومان یا متهمان و فقط به مدت 20 روز به عنوان تنبیه پیش بینی شده است، آنهم زمانی قابل اعمال و اجراست که قبلا متهم یا محکوم علیه در بازداشتگاه یا زندان مرتکب تخلفی شده باشد و به این تخلف در شورای طبقه بندی زندان ها رسیدگی شده باشد و به حکم شورای طبقه بندی زندان ها متخلف محکوم به نگهداری در واحد های تک نفره شده باشد،هر چند این مسئله نیز با توجه به دلایل ابطال بند4 ماده 169 آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها در تاریخ 28/10/1382 مبنی بر نگهداری 30 روزه متخلفان انضباطی در زندان ها ،خود جای بررسی مجدد دارد. با این وصف نگهداری متهمین بر اساس دستور بازپرس، دادیار یا هر مقام قضایی که پرونده زیر نظر اوست، هیچ توجیه قانونی ندارد. زیرا متهمینی که از بدو دستگیری با صدور قرار بازداشت در سلول های انفرادی نگهداری می شوند، جنبه تنبیهی من باب ارتکاب تخلفی در بازداشتگاه یا زندان ندارد.این اقدام خلاف قانون و مغایر با مفاد قانون اساسی است  که بر حرمت،حیثیت و جان و آزادی افراد تصریح داشته است. از این رو هیات عمومی دیوان عدالت نیز با صدور رای وحدت رویه شماره 435 مورخ 28/10/1382 نگهداری متهمین و محکومان را در سلول های انفرادی از مصادیق بارز شدت عمل و غیر قانونی تلقی نموده است.
از سویی بر اساس اظهار نظرصریح برخی علما در این زمینه ازجمله نظرحضرت ایت الله منتظری که "حبس و قطع ارتباط زندانی با بستگان و اعمال هر گونه فشار به ویژه به شکل انفرادی را جایز نمی دانند" و نظر حضرت ایت الله صانعی که "سلول انفرادی راطبق نظر روانشناسان نوعی شکنجه و فاقد مجوزشرعی و نگهداری فرد در سلول بدون امکانات زندگی را خلاف شرع و حرام می دانند" وبر اساس نظر تعدادی از مقامات و مسولین نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله اظهارات مقام رهبری که یک روز سلول انفرادی را از حیث سختی معادل 10 روز می دانند و نظر صریح ایت الله شاهرودی به عنوان رییس سابق قوه قضاییه که اعلام می کنند" من بارها در زمان مسئولیتم هم گفته ام که سلول انفرادی خلاف می باشد" ، سلول انفرادی مصداق بارزشکنجه به شمار می آید و این در حالی است که بر اساس اصل 38 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران شکنجه ممنوع بوده و متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می شود.
لذا ما "تلاشگران نفی سلول انفرادی"به عنوان فعالان مدنی از جنابعالی می‌خواهیم بر اساس سوگندتان برای  پاسداری وحمایت از حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است ، برای خاتمه دادن به این تخلف اقدام فوری مبذول فرمایید.

افزودن نظر جدید