نامزد مصباح علیه هاشمی

آمدن‌نیامدنش معلوم نیست، اما تخریب هست. اگرچه هاشمی‌رفسنجانی به این تخریب‌ها دیگر عادت کرده است، در غیاب این روزهای ارگان رسانه‌ای دولت، کامران باقرلنکرانی از شکست او در انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری خبر داده است.

به  گزارش امید به نقل از فرارو، خبرهای رسمی از دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام و اظهارنظر اطرافیان هاشمی‌رفسنجانی مبنی بر نیامدن است، اما اصولگرایان حاضر در انتخابات و خصوصا شاگردان آیت‌الله مصباح‌یزدی به عواقب حضور او در انتخابات هشدار می‌دهند.

چند روزی است که گمانه‌زنی‌ها درباره حضور آیت‌الله در انتخابات بیشتر شده است. روزنامه الحیات نوشت که چشم منطقه به آمدن هاشمی است؛ همچنین خبرگزاری فارس در پیامکی از قول یاسر هاشمی، فرزند کوچک آیت‌الله، خبر داد که هاشمی روز یکشنبه حضور خود را در انتخابات اعلام می‌کند. این پیامک به‌سرعت تکذیب شد. یاسر هاشمی در تبریز هرگونه فعالیت انتخاباتی پدر را رد کرد و کماکان به تبلیغ برای حسن روحانی ادامه داد.

امروز روزنامه جمهوری اسلامی هم نوشت که آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی تاکنون بار‌ها اعلام کرده است برای انتخابات آینده ریاست‌جمهوری داوطلب نخواهد شد. اما کامران باقری‌لنکرانی، نامزد جبهه پایداری و مصباح‌یزدی برای انتخابات سال ۹۲، بی‌توجه به تمامی تکذیب‌ها، در نشست مطبوعاتی خود در پاسخ به پرسشی درباره حضور هاشمی گفت: «حضور آقای هاشمی از یک جهت کمک به شفاف‌شدن برخی مسائل خواهد کرد. نگاه برخی کسانی که نامزد شدند با نگاه هاشمی تفاوت جدی ندارد و این البته منحصر به نامزدهای اصلاح‌طلب یا کسانی نیست که از اطرافیان آقای هاشمی در ستادهای آن‌ها فعالیت دارند. من نسبت به حضور آقای هاشمی احساس دوگانگی دارم. براساس عقل معتقدم ایشان بهتر است توجه کنند که ۷۹ سالشان است و بار اجرایی کشور ۷۵‌میلیونی برایشان سنگین است و بهتر است به‌‌ همان سمتی که رهبری به ایشان دادند پایبند باشند، اما از سوی دیگر امیدوارم ایشان بیاید تا معلوم شود عموم مردم نسبت به تفکری که اتفاقات سال ۸۸ را رقم زد، چه نگاهی دارند. اگر ایشان حضور یابند حتما شکستشان در انتخابات ۹۲ سنگین‌تر از انتخابات سال ۸۴ خواهد بود.»

سال ۸۴ بود که آیت‌الله هاشمی به میدان آمد و در مقابلش نامزد اصلی اصولگرایان، یعنی محمود احمدی‌نژادی که اتفاقا آیت‌الله مصباح‌یزدی هم اصلیترین حامیش بود، به میدان آمد و در واقع نامزد مورد حمایت مصباح در برابر هاشمی قرار گرفت. هاشمی‌رفسنجانی خودش به صحنه آمده بود تا پس از هشت‌سال مجددا سکان اجرایی کشور را در دست بگیرد و بتواند نظام و انقلاب را از آنچه تهدید می‌دانست در امان دارد. احمدی‌نژاد نامزدی بود که نه سابقه هاشمی‌رفسنجانی را داشت و نه قدرت او را. آیت‌الله را همه می‌شناختند، او مرد تمام فصول جمهوری اسلامی بود، در هشت سال جنگ رییس مجلس شورای اسلامی بود و یکی از تصمیم‌گیرندگان اصلی و بعد از هشت سال ریاست‌جمهوری، ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام با او بود. اما محمود احمدی‌نژاد را از زمانی شناختند که شهردار تهران شد.

دور دوم انتخابات رقابت بین این دو بود، هاشمی را نماد ثروت و جامعه اشرافی معرفی کردند و محمود احمدی‌نژاد را نماینده مردم فقیر. مهم‌تر آن‌که آیت‌الله مصباح یزدی از احمدی‌نژاد حمایت می‌کرد و توانست بیشتر نیروهای جریان اصولگرایی را نیز به خدمت او درآورد. مصباح وجود احمدی‌نژاد را از نعمات خداوند می‌دانست و از خواب‌هایی تعریف می‌کرد که عالمان برجسته برای رییس‌جمهوری‌شدن احمدی‌نژاد دیده بودند.

در آن انتخابات نامزد مورد حمایت مصباح پیروز نهایی شد. هشت‌سال از آن روز‌ها گذشته است و این‌بار نیز یکی دیگر از شاگردان مصباح می‌خواهد می‌خواهد در مقابل آیت‌الله قرار گیرد، البته اگر هاشمی به صحنه بیاید. مصباح یزدی یک‌بار دیگر وارد انتخابات ریاست‌جمهوری شده است؛ این بار علنی‌تر. کامران باقرلنکرانی، وزیر بهداشت و درمان دولت نهم که زمانی محمود احمدی‌نژاد او را هلو خواند، نامزد مورد حمایت آیت‌الله مصباح یزدی است. لنکرانی بیش از محمود احمدی‌نژاد به آیت‌الله ارادت دارد؛ هنگامی‌که مصباح یزدی نامزدی او در انتخابات را اعلام کرد لنکرانی در مقابل پای او زانو زده بود.

محمود احمدی‌نژاد چندی پس از به‌قدرت‌رسیدن خصوصا پس از دومین دور ریاست جمهوری‌اش، یعنی سال ۸۸، از حامی اصلی خود دور شد. او در واقع اسفندیار رحیم‌مشایی را به مصباح یزدی ترجیح داد و برایش مهم نبود آیت‌الله چقدر از حضور مشایی در کنارش ناراضی است و ممکن است حتی حمایت خود را از او نیز سلب کند. هرچند که بهمن شریف‌زدگان اعتقاد دارد که حمایت مصباح رایی برای احمدی‌نژاد و حامیانش نمی‌آورد، اما باید دید که آیا همین‌طور است یا مصباح می‌تواند برای این یکی شاگردش که در ارادت به استاد بسیار با اخلاص‌تر از محمود احمدی‌نژاد است رای کسب کند؟

به‌هرحال لنکرانی که هنوز وارد انتخابات نشده است‌‌ همان خط سال ۸۴ را ادامه می‌دهد. او در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود هاشمی‌رفسنجانی را مورد خطاب قرار می‌دهد؛ درحالی‌که گوشه‌چشمی هم به مشایی دارد و او را نیز از انتقاد‌های خود بی‌نصیب نمی‌گذارد. حالا نامزد مورد حمایت جبهه پایداری در دو جبهه چالش دارد؛ یکی آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی و دیگری اسنفدیار رحیم‌مشایی.

 هر دو نیز نامزد‌های احتمالی هستند (هاشمی و مشایی). درواقع هیچ‌یک تاکنون به‌طور قطعی اعلام حضور در انتخابات نکرده‌اند و شاید هم هیچ‌گاه در انتخابات حضور پیدا نکنند؛ در واقع فعلا لنکرانی به جنگ آسیاب‌های بادی رفته است. بااین‌حال، تنها چند روز به ثبت‌نام نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است و معمای هاشمی و انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری به‌زودی حل می‌شود. مبهم‌بودن وضعیت نهایی نامزد‌ها و صف‌بندی‌های انتخاباتی تا لحظات آخر، از اختصاصات این دوره از انتخابات است که البته نشانه خوبی برای مردمسالاری نیست.

افزودن نظر جدید