نارضایتی نمایندگان از دعوت جلیلی به کمیسیون ویژه برجام

نمایندگان از دعوت سعید جلیلی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای سابق به کمیسیون ویژه بررسی توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 موسوم به برجام ناراضی‌اند. برخی این دعوت را سیاسی می‌دانند و برخی این حضور برای گزارش دهی را دیرهنگام.

به گزارش امید به نقل از فرارو، نشست کمیسیون ویژه برجام امروز هم در مجلس تشکیل شد. در جلسه امروز برای دومین بار سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای سابق کشورمان به همراه معاون خود علی باقری و همچنین فریدون عباسی، رییس سازمان انرژی اتمی در دولت محمود احمدی‌نژاد در جمع اعضای کمیسیون ویژه برجام حضور پیدا کردند تا برجام را بررسی کنند.

بررسی برجام در حالی با حضور مذاکره‌کنندگان سابق در دستور کار کمیسیون ویژه مجلس قرار گرفت که آن‌ها در رسیدن ایران و گروه 1+5 به توافق تاریخی وین نه‌تنها هیچ نقشی نداشتند بلکه در طول مذاکرات ازجمله منتقدان این توافق هم محسوب می‌شدند.

شائبه سیاسی‌کاری در کمیسیون ویژه برجام

غلامعلی جعفر زاده، عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس، با انتقاد از حضور سعید جلیلی و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای سابق برای توافقی که تیم مذاکره‌کننده فعلی به دست آورده است بابیان اینکه روندی که در کمیسیون ویژه برجام پیش‌گرفته شده است روند خوبی نیست گفت: چه آنچه در برنامه تلویزیونی اتفاق افتاد و اجازه حضور عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آقای بعیدی نژاد کنار آقای زاکانی رییس کمیسیون ویژه برجام به دلیل مخالفت آقای زاکانی داده نشد و چه دعوت از اعضای سابق تیم مذاکره‌کننده نشان می‌دهد که روند پیش‌گرفته شده برای بررسی برجام روند خوبی نیست.

وی با تأکید بر اینکه حضور سعید جلیلی و اعضای تیم مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای در جلسات برجام هیچ توجیهی ندارد گفت: دلیل ندارد کسی یا کسانی که بیشترین نقش در اعمال فشار، تهدید و تحریم علیه کشورمان را داشتند و باوجود نزدیک به 4 سال مذاکره به دلیل عدم توانایی و تخصص در امر مذاکره نتوانستند توفیقی را کسب کنند بخواهند درباره توافقی که بر آبرو و اعتبار ایران و ایرانی، و نظام جمهوری اسلامی ایران افزود، اظهارنظر کنند.

جعفر زاده با تأکید بر اینکه مردم در انتخابات 24 خرداد سال 92 نشان دادند که از رویکرد و سیاست‌های تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ناراضی هستند، گفت: با دعوت دوباره و میدان دادن به اعضای تیم مذاکره‌کننده سابق هسته‌ای توسط کمیسیون ویژه برجام این برداشت عمومی ایجادشده است که در کمیسیون ویژه انگیزه‌های سیاسی حاکم است تا تلاش برای تأمین منافع ملی و بهتر است دوستان تا دیر نشده در این رابطه شائبه زدایی کنند.

وی افزود: البته وقتی اعضای کمیسیون ویژه برجام را اعضای ستاد انتخاباتی آقای جلیلی در انتخابات سال 92 تشکیل داده‌اند زیاد جای تعجب هم نداشت که برای توجیه ناکامی‌های تیم مذاکره‌کننده سابق و اعتبار بخشیدن به آن چنین دعوتی انجام گیرد. اما همان‌طور که اشاره شد نمایندگان محترم عضو کمیسیون ویژه در نظر داشته باشند که به‌عنوان نمایندگان کل مجلس در این کمیسیون حضور پیداکرده‌اند و باید به نحوی عمل کنند که شائبه سیاسی شدن روند بررسی برجام از میان برود.

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس بابیان اینکه آرزوی ما این است که خروجی جلسات کمیسیون ویژه برجام، تأمین و تحقق منافع ملی باشد اما با روندی که پیش‌گرفته شده به این امر چندان خوش‌بین نیستیم، گفت: باید برجام با یک نگاه همه‌جانبه بررسی شود. دوستان باید این را در نظر بگیرند که ایران یا آمریکا از سر دل‌خوشی با یکدیگر مذاکره نکردند. آمریکایی‌ها بر پایه محذوراتی و به دلیل نگرانی از توان هسته‌ای ایران حاضر به مذاکره شدند و در ایران هم به دلیل آنکه در دولت گذشته توجه ای به اقتصاد مقاومتی نشد و تحریم فشار بر کشور را افزایش داد رضایت داده شد تا مذاکرات انجام گیرد.

جعفر زاده در خاتمه گفت: بر این اساس و به دلیل نیازهایی که دو طرف داشتند مذاکرات شکل گرفت و هرکدام به حدی از خواسته‌های خود رضایت دادند تا توافقی برد- برد به دست آید. چنین توافقی با حفظ مصالح کشور و با در نظر گرفتن خطوط قرمز تعیین‌شده نظام به دست آمد. الان چه دلیلی دارد که امثال آقای جلیلی که در طول دوران مذاکراتی خود هیچ توفیقی نداشتند و با استقبال از اعمال تحریم‌ها علیه ایران هزینه زیادی را بر ملت ایران تحمیل کردند بخواهند برجام را به‌نقد بکشند و از آن بدگویی کنند.

پاسخگویی دیرهنگام

احمد شوهانی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس هم با انتقاد از دعوت سعید جلیلی به کمیسیون ویژه برجام گفت: به دلیل اینکه آقای جلیلی و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای قبلی هیچ نقشی در روند مذاکرات اخیر و همچنین توافق تاریخی به‌دست‌آمده نداشته‌اند، بعید است که بتوانند کمکی به بررسی برجام که حاصل زحمات آقای دکتر ظریف و تیم مذاکره‌کننده آن‌ها است بکنند.

وی بابیان اینکه ممکن است آقای جلیلی برای ارائه گزارش درباره آنچه در دوران مذاکرات خود با گروه 1+5 گذشته بود در کمیسیون برجام حضور پیدا می‌کند گفت: باید گفت این حضور آقای جلیلی و تیم مذاکره‌کننده او برای ارائه گزارش به مجلس کمی دیر شده است و بهتر بود آقای جلیلی در آن زمان که مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای بود خود را مقید به ارائه گزارش به مجلس می‌کرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: آقای جلیلی در طول دورانی که هدایت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را بر عهده داشت تا زمان کاندیدا شدن در انتخابات ریاست جمهوری سال 92 برای ارائه گزارش ازآنچه در مذاکرات گذشته بود، به مجلس و کمیسیون تخصصی یعنی کمیسیون امنیت ملی نیامد.

وی ادامه داد: بارها از آقای بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی درخواست کردیم که یک‌بار آقای جلیلی را برای ارائه گزارش درباره روند مذاکرات هسته‌ای به مجلس بیاید اما ایشان اعلام می‌کردند که آقای جلیلی مخالف ارائه گزارش به مجلس هستند و حاضر نیستند در کمیسیون حضور پیدا کنند. حال نمی‌دانیم که چه شده است آقای جلیلی به مجلس پاسخگو شده‌اند.

شوهانی در خاتمه گفت: این در حالی است که در طول دو سالی که آقای دکتر ظریف هدایت تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای را بر عهده گرفتند، بارها چه خود ایشان و چه معاونانشان یا در کمیسیون‌های تخصصی و یا در صحن علنی حضور پیدا کردند و به‌طور مداوم نمایندگان را در جریان روند مذاکرات قراردادند.

افزودن نظر جدید