میرلوحی:برخی ائمهٔ جمعه از مسائل جامعه غافلند

طی سال‌های اخیر طرح برخی مباحث از تیریبون نماز جمعه و به کار گیری ادبیاتی خاص موجب ایجاد حاشیه هایی نه تنها در جامعه سیاسی بلکه در بین مردم هم شده است. در این میان سید محمود میرلوحی، این فعال سیاسی اصلاح طلب، معتقد است که بسیاری از انتساب‌های ائمهٔ جمعه مورد پذیرش همه بخش‌های جامعه نبوده است.

به گزارش امید به نقل از سلام نو، محمود میرلوحی در همین رابطه گفت: از اصول مبانی نماز جمعه این است که مومنین را به تقوا دعوت کنند و نکتهٔ دیگر این است که پیامبر همواره تاکید داشتند که اساس دین و رسالت تکمیل اخلاق بوده است و امام هم فرمودند که سیاست ما باید عین دیانت ما باشد. در این ۳۵ سالی که از انقلاب گذشته است، به نظر می‌آید که یکی از مواردی که باید ارزیابی شود همین نماز جمعه است. باید دید خطبه‌هایی که در نماز جمعه خوانده می‌شود چقدر با اهداف مشخص شده‌ای که اسلام تعیین کرده است و سیرهٔ حضرت امام بوده منطبق است. به واقع می‌توان گفت که اگر فرصتی شود و کار‌شناسانه و منصفانه توسط کار‌شناسان مربوطه مورد بررسی قرار گیرد، متوجه خواهیم شد که این بخش به شدت نیازمند بازبینی است.

سیدمحمود میرلوحی خاطرنشان کرد: در دوره حضور امام شخصیت‌هایی مانند شهید صدوقی، شهید مدنی، مرحوم طاهر، آیت الله طالقانی، آیت الله منتظری، مقام معظم رهبری و آقای هاشمی ائمهٔ جمعه بودند. در آن زمان نماز جمعه‌ها جایگاه فوق العاده‌ای داشت و مردم هم به یک جمع بندی از مهم‌ترین مسائل هفته می‌رسیدند. مباحث خوبی مطرح می‌شد. آنچه آقای هاشمی مطرح می‌کردند بحث مفصلی در مورد عدالت اجتماعی بود.

معاون وزارت کشور در دولت اصلاحات ادامه داد: درست است که نماز جمعه سیاسی و عبادی است، اما بنا بود این سیاست از‌‌‌ همان نوع عین دیانت باشد نه آن سیاستی که دچار افراط و تفریط شود و طوری شود که کم کم نماز جمعه‌ها انگار متعلق به یک جناح است. همین امر باعث شد به نماز جمعه آسیب وارد شود و اگر مقایسه کنیم با آنچه دههٔ اول انقلاب بوده، تفاوت فاحشی را احساس می‌کنیم. هم از نظر تعداد و کمیت و هم کیفیت خیلی به نماز جمعه‌ها آسیب رسیده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: در سالهای اخیر متاسفانه می‌شود گفت که بسیاری از انتساب‌های ائمهٔ جمعه آن گونه نبوده است که مورد قبول همهٔ بخش‌های جامعه باشند و چتر بزرگی و پدریشان بر روی همهٔ بخش‌های جامعه سایه اندازد. نکتهٔ دیگر ادبیات این ائمه است. متاسفانه این ادبیات به سمت کوچه بازاری پیش رفته است و نشانی از گذشته ندارد. در گذشته مباحثی مطرح می‌شد که مورد استفادهٔ جامعه بود.

متاسفانه ملاحظه می‌شود این ائمه وقتی وارد مسائل روز می‌شوند، کاملا جناحی برخورد می‌کنند و بخش قابل توجهی از مسائل جامعه را نمی‌بینند. ملاحظه کنید پارسال انتخابات شده است و جامعه هم گرایش خود را نشان داده است. اما ببینید آیا از سال گذشته تا کنون تفاوتی در گفتار، منش و دیدگاه‌های این حضرات می‌بینید؟ گویا دولت آقای احمدی‌نژاد سر کار است با‌‌‌ همان برخورد‌ها و نگاه‌ها.
میر لوحی تصریح کرد: متاسفانه برخی از ائمهٔ جمعه از مسائل جامعه غافل هستند. به طور مثال آقای امام جمعه با چه منطقی می‌گوید مسیر دانشگاه باید مسیر آنهایی باشد که رای نیاورده‌اند. بله دانشگاه باشگاه سیاسی نیست اما این را هم باید بپذیرند که بلاخره فضای دانشگاه ما متفاوت است با آنچه آقایان علاقه دارند و نقد می‌کنند. ولی ائمه جمعه با این سرمایه‌ای که در اختیارشان است با تریبون‌های دولتی و صدا سیما و... چقدر حاضرند خودشان را هم نقد کنند.

وی اذعان داشت: درست نیست تریبونی که باید اخلاق، انصاف، عدالت، صمیمیت و اتحاد از آن منتشر شود، این گونه برخورد کند. بسیاری از این ائمهٔ جمعه تند‌ترین مواضع که جبههٔ پایداری نزدیک است و با نام دلواپسان یاد می‌شود را از تریبون نماز جمعه فریاد می‌زنند. چرا حاضر نیستند چ‌تر را گشترده‌تر کنند؟ چرا حاضر نیستند واقعیت‌های جامعه را ببینند؟ تمام مشکلات جامعهٔ ما مانند فساد اداری در دوره‌ای که این آقایون مرتبا از تریبون‌ها لبخند رضایت داشتند، اتفاق افتاد.

میرلوحی در پایان گفت: این ائمهٔ جمعه در گذشته مأمن جوانان و اقشار آسیب پذیر بودند اکنون چه شده است که این روابط به هم خورده و کسی آن‌ها را پناهگاه نمی‌داند و تنها یک قشر خاص کنار این حضرات هستند. اکنون که در سالروز تشکیل اولین نماز جمعه هستیم به نظرم آقایان باید یک مقداری غیر صنفی رفتار کنند و رفتار و عملکرد خود را نیز آسیب‌شناسی کنند و ببینند چرا نماز جمعه‌های ما دیگر جایگاه سابق خود را ندارد. اما علمایی هم هستند که همچنان به شیوهٔ درست گذشته عمل می‌کنند. متاسفانه نماز جمعه در مشهد، تهران و برخی استان‌ها، به تریبون برخی از آقایان تبدیل شده است. برخی تند رو‌ها و کسانی که مرتبا نقش گروه‌های اقلیت را دارند و صدای گروه‌های اکثریت را جلوه نمی‌دهند.
 

افزودن نظر جدید