میراث دونالد ترامپ برای جو بایدن چیست؟

بالاخره و پس از کش و قوس‌های فراوان، جو بایدن نامزد حزب دموکرات به عنوان رئیس جمهور منتخب معرفی شد، هر چند که دونالد ترامپ هنوز باخت را نپذیرفته و قصد دارد، یک دعوای حقوقی علیه پیروزی بایدن به راه بیندازد و کار را به دیوان عالی فدرال آمریکا بکشاند، اما فارغ از این موضوع به نظر می‌رسد در چهار سال گذشته ترامپ میراثی متفاوت از سایر اسلاف خود باقی گذاشته، که این مسئله کار را برای بایدن بسیار سخت و پیچیده خواهد کرد.

به گزارش امیدنامه به نقل از  فرارو، "نینا خروشچِوا" استاد مسائل بین المللی در "دانشگاه نیو اسکول نیویورک"، در مقاله‌ای برای پایگاه خبری "پراجکت سیندیکیت"، ظهور فردی نظیر دونالد ترامپ در عرصه سیاست داخلی آمریکا را نتیجه رای و نظر خودِ مردم آمریکا دانست و نسبت به تهدید‌های احتمالی ترامپیسم برای آینده آمریکا هشدار داده است. وی در این رابطه می‌نویسد:

«انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در شرایطی به پایان رسید که دونالد ترامپ رئیس جمهور مستقر آمریکا و بازنده انتخابات، پنج میلیون رای بیش از تعداد آرائی که در سال ۲۰۱۶ با کسب آن‌ها رئیس جمهور آمریکا شد، به دست آورد. این مساله به خوبی نشان می‌دهد که دونالد ترامپ را باید استاد تبلیغات و جو سازی‌های روانی دانست. در واقع، کارزار انتخاباتی آغشته به دروغِ ترامپ نشان داد که چگونه دموکراسی‌های ورشکسته غربی، رهبران خود را در قرن بیست و یکم، انتخاب می‌کنند».

انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا یک حقیقت را کاملا روشن کرد: برخلاف تمامی انتظارات که تاکید می‌کردند دموکرات‌ها به پیروزی قاطعی خواهند رسید و می‌توانند اختیار سنا و مجلس نمایندگان را به طور کامل در دست بگیرند، تقریبا نیمی از رای دهندگان آمریکایی (بیش از ۷۰ میلیون نفر)، به سیاست‌های فریب‌کارانه و تفرقه افکنانه ترامپ رای دادند و به نوعی وی را تایید کردند.

خطر اصلی این مسئله این است که ترامپ توانسته جمعیت قابل توجهی را در آمریکا قانع کند که شیطان درون خود را در آغوش کشند و به دموکراسی و حقیقت، بی تفاوت باشند. در شرایط فعلی، پوچ گرایی و تکیه به افراد غیرقابل اعتمادی نظیر ترامپ بر جامعه آمریکا سایه افکنده و آمریکایی‌ها نباید هیچ فرد یا کشوری را الا خودشان، در مورد این مساله مورد نکوهش قرار دهند.

سید جلال ساداتیان سفیر اسبق کشورمان در بریتانیا با اشاره به اینکه در آمریکا از بدو تاسیس لیبرال دموکراسی حاکم بوده است، گفت: در زمان جنگ جهانی اول ویلسون رئیس جمهور وقت آمریکا موضوع تاسیس جامعه ملل را در معاهده صلح ورسای مطرح کرد و با توجه به اینکه آمریکا تنها کشوری بود که در جنگ جهانی اول حضور مستقیم نداشت و توانست مانع از آن شود تا جنگ به خاک این کشور برسد، با استفاده از قدرت نظامی، سیاسی و اقتصادی که از این طریق به دست آورد، در ادامه ایده جامعه ملل را دنبال کرد.

وی افزود: بعد از آن نیز با وقوع جنگ جهانی دوم آمریکا که خود مستقیم وارد جنگ شد و در آن به پیروزی رسید، بالاخره این جامعه ملل عملی شده و این مسئله منجر به تاسیس سازمان ملل شد، طی این دهه‌ها از جنگ جهانی دوم تاکنون آمریکا همراه با تکیه بر ارزش‌های لیبرال دموکراسی به دنبال جهانی سازی یا همان گلوبالیسم بر اساس ارزش‌های آمریکایی بود و بر همین اساس سازمان‌های جهانی متعددی از یونسکو و فائو گرفته تا سازمان‌های دیگر که منجر به جهان سازی مد نظرآمریکایی بود، تاسیس شد.

ساداتیان اظهار داشت: این روند در تمامی دوره‌های ریاست جمهوری آمریکا ادامه داشت تا اینکه در سال ۲۰۱۶ ترامپ روی کار آمد و با شعار اول آمریکا اعلام کرد که به دنبال احیای این کشور است، به نوعی ترامپ تمام میراثی که برای دهه‌های متمادی بر اساس ارزش‌های آمریکایی از ابتدای تاسیس این کشور شکل گرفته را زیر پا گذاشت و اعلام کرد که به داخل آمریکا توجه خواهد کرد و از هزینه‌هایی که در سایر نقاط جهان و همچنین سازمان‌هایی بین المللی آمریکا انجام داده، کنار خواهد کشید.

این تحلیلگر مسائل آمریکا اضافه کرد: با توجه به این موضوع در بعد جهانی ترامپ آمریکا را از سازمان بهداشت جهانی، یونسکو، پیمان آب و هوایی پاریس، پیمان نفتا با کشور‌های کانادا و مکزیک و بسیاری دیگر از سازمان‌ها و پیمان‌های بین المللی خارج کرد و گفت که هزینه‌هایی که صرف این مسائل می‌شده از این به بعد در داخل آمریکا صرف می‌شود، اما در بعد داخلی نیز ترامپ جامعه آمریکا را دو پاره کرد و تنها به سفید پوستان و افراد مذهبی و سنتی بها داد و تنها منافع آن‌ها را تامین کرد.

ترامپ جامعه آمریکا را دو قطبی کرد

وی ادامه داد: در مقابل حقوق اقلیت‌های نژادی و مذهبی از جمله سیاهپوستان و مسلمانان را ضایع کرد و با مهاجران از کشور‌های مختلف که در آمریکا زندگی می‌کردند، رفتار بسیار بدی داشت، اعتراضات نژادی که بر سر قتل جورج فلوید رخ داد، ضربه بزرگی به ترامپ زد، به طوریکه این مسئله یکی از دلایل اصلی شکست ترامپ محسوب می‌شود. این در حالی است که ترامپ در این چهار سال درصدد تامین منافع عده‌ای خاص از ثروتمندان سفیدپوست برآمد که که اقلیت بودند و با کاهش مالیات آن‌ها از این طبقه خاص حمایت کرد.

ساداتیان یادآور شد: در سوی مقابل ترامپ بار‌ها درصدد بر آمد تا قانون اوباماکر که در حکم تامین اجتماعی اقشار فرودست و ضعیف جامعه محسوب می‌شوند را از بین ببرد، اقشاری که با شیوع کرونا بیشتر تحت تاثیر قرار گرفتند، چرا که کرونا باعث بیکاری بخش عمده‌ای از آن‌ها شد و اگر قانون اوباماکر نبود، آن‌ها نمی‌توانستند، از عهده مخارج بیماری کرونا بر بیایند، ترامپ نیز به این قشر آسیب‌های فراوانی رساند.

این دیپلمات اسبق خاطرنشان ساخت: همچنین ترامپ از زمانی که شروع به تبلیغات انتخابات کرد، مدام بر این نکته تاکید ورزید که در اننخابات تقلب خواهد شد، حرف او این بود یا من در انتخابات پیروز می‌شوم، با دموکرات‌ها تقلب گسترده می‌کنند، این مسئله مدام از سوی او تکرار شد و بعد از انتخابات نیز هنوز او مسئله را با شدت بیشتری بیان می‌کند، این مسئله ضربه بزرگی به دموکراسی در آمریکا وارد کرد و با حرف‌هایی که ترامپ در این باره زد، جامعه آمریکا را به دوشقه تقسیم کرد که این مسئله کار را برای بایدن بسیار سخت خواهد کرد.

وی افزود: این مسئله سنت‌های موجود در آمریکا را که برای دهه‌ها ادامه یافته بود را تهدید کرد، ترامپ به طور علنی سیستم حاکمیتی در آمریکا را زیر سوال برد و آن را فاسد دانست، چنین تفکری نیز مورد انتقاد جمهوری خواهان قرار گرفت، به طوری که برخی از نخبگان سیاسی این حزب نیز به ترامپ رای ندادند و حتی از بایدن نیز حمایت کردند، در زمینه سیاست داخلی در آمریکا، ترامپ میرات بسیار بدی را برای بایدن به جا گذاشته که او برای اصلاح و درست کردن آن‌ها با مسیر بسیار دشواری روبرو است.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: در زمینه جهانی نیز به مواردی که در ابتدا اشاره شد، باید به حمایت بی حد و حصر ترامپ به اسراییل اشاره کرد، انتقال سفارت آمریکا به بیت المقدس، موافقت با الحاق بلندی‌های جولان به رژیم صهیونیستی و صلح این رژیم با اعراب از جمله این حمایت‌ها بود، که باید دید رئیس جمهور منتخب آمریکا با این این مسائل چه خواهد کرد. به طور کلی با توجه به میراثی که ترامپ طی این چهار سال از خود برجای گذاشت، آمریکایی‌ها احساس خطر کردند و برای کنار زدن ترامپ رکورد حضور در انتخابات شکستند، به طوریکه بیش از ۱۵۰ میلیون نفر رای دادند، این در حالی است که بایدن با توجه به عملکرد ترامپ کار بسیار دشوارو مشکلی را پیش رو دارد.

افزودن نظر جدید