مهدی قائدی زندانی می‌شود؟

ستاره کم‌سن‌و‌سال تیم استقلال که هفته گذشته تصادف سختی را تجربه کرد و همچنان در بیمارستان حضور دارد، به دردسر دشواری افتاده است. در صورت اثبات حضور این بازیکن پشت فرمان، او به دلیل فوت یکی از سرنشینان به زندان و پرداخت دیه محکوم می‌شود.

دردسر جدید برای باشوی استقلال
به گزارش شهروند، نیمه‌شب یکشنبه درحالی‌که استقلالی‌ها برای سفر به آبادان آماده می‌شدند تا در بازی نیمه‌نهایی مقابل صنعت نفت قرار بگیرند، خبر تلخی آنها را شوکه کرد. مهدی قائدی که به دلیل محرومیت از این بازی برای دریافت معافیت تحصیلی به بوشهر سفر کرده بود، در تصادف وحشتناکی آسیب دید و به بیمارستان منتقل شد. در لحظاتی که همه نگران وضع قائدی بودند، خبر رسید یکی از سرنشینان این خودرو ضربه مغزی شده و فوت کرده است. در یکی، دو روز سپری‌شده از تصادف بازیکن استقلال، فوت یکی از همراهان او در این اتفاق چندان جدی گرفته نشد، اما با بررسی صحنه تصادف رخ‌داده مشخص شد که این اتفاق دردسرهای زیادی به دنبال خواهد داشت.

قائدی پشت فرمان بوده؟
نکته مهم درباره تصادف بازیکن استقلال این است که در جمع ٥سرنشین حاضر در خودرو، دو نفر وضع وخیمی داشتند که یکی از آنها مهدی قائدی بود. درواقع دو سرنشین جلوی خودرو یعنی مهدی قائدی و احمدرضا شاکر که دوست صمیمی او بوده، بشدت آسیب دیدند و سه سرنشین عقب خودرو با مداوای سرپایی مرخص شدند. این موضوع نشان می‌دهد قائدی و پسردایی‌اش سرنشینان جلوی خودرو بودند که به گفته پلیس، شاکر از داخل خودرو به بیرون پرتاب شد و به دلیل برخورد سرش با سنگ از همان لحظه اول تصادف، به کمای عمیق رفت. در واقع صحنه تصادف نشان می‌داد فردی که روی صندلی شاگرد نشسته، به بیرون پرتاپ شده نه فردی که پشت فرمان بوده است. به همین دلیل شایعه شد که مهدی قائدی پشت فرمان بوده است. قدرت‌الله کشکولی، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان بوشهر هم حضور قائدی پشت فرمان خودرو را تأیید کرد و گفت: «بررسی صحنه تصادف نشان داد راننده مهدی قائدی بوده است. البته باید پزشکی قانونی هم در این زمینه بررسی‌هایی انجام دهد تا مشخص شود آیا واقعا قائدی پشت فرمان بوده یا نه.» تناقض‌ها درباره این تصادف بیشتر و بیشتر شده و با وجود آن‌که ٤ روز از این اتفاق گذشته اما هنوز هیچ شفاف‌سازی درباره نحوه تصادف انجام نشده است. درحال‌ حاضر با توجه به فوت یکی از سرنشینان، مهمترین سوال این است که چه کسی پشت فرمان بوده؟ در صورتی که پزشکی قانونی هم مثل پلیس راهنمایی و رانندگی بوشهر حضور مهدی قائدی را پشت فرمان تأیید کند، بازیکن استقلال با دردسر بزرگی روبه‌رو می‌شود. اظهارنظر متناقض حاضران در خودرو هم به ابهامات اضافه کرده، اما آنچه اهمیت دارد نظر پزشکی قانونی است. درصورتی که هنگام تصادف قائدی راننده بوده باشد، چون گواهینامه ندارد مقصر اصلی این سانحه است و جرایم سنگینی انتظار او را خواهد کشید.

سلیمانی: قائدی زندانی می‌شود!
برای این‌که ببینیم در صورت راننده بودن قائدی در تصادف رخ‌داده، چه مجازاتی برای او در نظر گرفته می‌شود با مصطفی سلیمانی، وکیل و حقوقدان همکلام شدیم. سلیمانی درباره این موضوع به «شهروند» می‌گوید: «طبق قانون مجازات اسلامی، ماده ٧١٤ در صورتی که فردی به دلیل بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی و عدم مهارت در رانندگی تصادف کند و در این تصادف کسی فوت شود، قتل غیرعمد به حساب می‌آید که به ٦ ماه تا ٣‌سال حبس و پرداخت دیه در حق اولیای دم محکوم می‌شود.» با توجه به این‌که شایعه شده قائدی گواهینامه هم نداشته، در صورت اثبات این موضوع مجازات دیگری برای او در نظر گرفته می‌شود: «در ماده ٧١٨ تأکید شده اگر راننده حالت عادی نداشته، با سرعت بیش از حد رانندگی کرده و از مکان‌های عبور ممنوع رد شده و گواهینامه هم نداشته، به بیش از دوسوم حداکثر مجازات مذکور محکوم خواهد شد. در این‌صورت، دادگاه می‌تواند علاوه بر مجازات حبس و دیه، فرد متخلف را برای مدت یک تا ٥‌سال از حق رانندگی محروم کند. البته پرداخت دیه در صورتی خواهد بود که خانواده فرد فوت‌شده از قائدی شکایت کنند. البته در صورتی که شکایتی از طرف خانواده احمدرضا شاکر علیه قائدی مطرح نشود، دادگاه جنبه عمومی جرم او را بررسی می‌کند و برایش محکومیت درنظر می‌گیرد. ضمن این‌که مجازات‌هایی مثل محرومیت از حقوق اجتماعی هم در انتظار فرد متخلف خواهد بود و حکم صادره برای او باید در رسانه‌ها منتشر شود.» با این شرایط، باید منتظر واکنش خانواده احمدرضا شاکر بمانیم تا مشخص شود قائدی می‌تواند به فوتبال برگردد یا نه.

افزودن نظر جدید