احمد شیرزاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری-تحلیلی امید:

مشکل اصلی ما در سیاست خارجی "انزوای" جهانی است

"فضای حاکم بر سیاست خارجی ایران در چند سالی که از استقرار جمهوری اسلامی ایران می گذرد، دشوارترین وضعیت خود را تجربه می‌کند و تصمیم‌گیری و رفتارهای اشتباه دولت فعلی شرایطی را به وجود آورده است که می‌توان به این نتیجه رسید "انزوا" یکی از مشکلاتی است که در حال حاضر با آن مواجه هستیم"

احمد شیرزاد نماینده اسبق مجلس با گفتن این جملات همچنین تاکید کرد که دستگاه دیپلماسی دولت احمدی‌نژاد با اصرار به ندانم کاری‌ها هزینه های هنگفتی را به جامعه و البته مردم تحمیل کرده است.

این تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با "پایگاه خبری-تحلیلی امید" همچنین اظهار داشت: متاسفانه شرایط به گونه‌ای بحرانی شده است که حتی همسایه‌ها هم به ما سوء ظن دارند و به همین دلیل موقعیت منطقه‌ای‌مان هم متزلزل شده است که هیچ کس نمی‌تواند آسیب‌های چنین موقعیتی را آسیب‌هایی جدی تلقی نکند. داد و ستد ما با کشورهای مهم قطع شده و رابطه‌هایی که پابرجا‌ مانده‌اند، محدود هستند و اصولا فضای نامطلوب اقتصادی را که اتفاقا بحثی مهم و تاثیرگذار است، باید مرتبط با این بدانیم که بلد نیستیم دستگاه دیپلماسی را چطور مدیریت کنیم.
شیرزاد همچنین با اشاره به پرونده هسته‌ای که مهمترین مساله مورد بحث جمهوری اسلامی است، ادامه داد: همه می‌دانیم که اولویت نخست ما حل مشکل هسته‌ای است و الان هم به نوعی دکمه خاموش موقت بر مذاکرات زده شده است و غرب هم منتظر است که انتخابات برگزار شود تا ببیند که باید با چه رویکردی به بحث هسته‌ای ایران ورود کنند. البته لازم به ذکر نیست و همه می‌دانند که سیاست هسته‌ای به مانند رابطه با آمریکا به عنوان سیاست کلان مطرح است و به همین دلیل دولت‌ها نمی‌توانند به مانند مباحث دیگر استقلال عمل در این پرونده داشته باشند. باید گفت که دولت بخش کوچکی از شورای امنیت ملی را تشکیل می دهد.
این استاد دانشگاه همچنین با اشاره به اهمیت رای مردم در آینده سیاست خارجی گفت: رای مردم و انتخاب آنها که به عنوان رییس دولت یازدهم به پاستور راه پیدا می‌کند، نشانگر ذائقه مردم است و طبیعتا رهبران سیاسی کشور هم ناچار خواهند بود تا خود را با نظر مردم تطبیق بدهند. پس باید ببینم مردم با انتخابی متفاوت دنبال این هستند تا با بهتر شدن سیاست خارجی مشکلات افتصادی‌شان برطرف شود یا با انتخابی چهره‌ای همسو با احمدی‌نژاد این پیام را خواهند داد که سیاست چند سال گذشته مطابق با نظر و عقیده‌شان بوده است.
این چهره اصلاح طلب همچنین اظهار داشت: نکته مشخص این است که پرونده هسته‌ای باید به گونه ای مدیریت شود که فشارها کمتر شده و تحریم‌ها برداشته شود تا شاید بتوانیم از این طریق بتوانیم محدودیت‌های فعلی را کم کنیم تا بلکه مردم بتوانند آرامش نسبی را تجربه کنند، چرا که آرامش و زندگی با حداقل دغدغه باید مهمترین مساله فکری مسئولان باشد.
شیرزاد همچنین با اشاره به اینکه "رابطه داشتن با کشورهای بزرگ" مهم است، یادآورد شد: متاسفانه در هشت سال گذشته رابطه ما با کشورهای مهم و اروپایی به حداقل‌ترین حالت خود رسید، دولت آتی باید تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا با مطالعه دقیق، رابطه‌های اصولی با کشورها برقرار کند. بی‌شک در اینصورت است که دولتمردان یازدهمین دوره قوه مجریه می‌توانند در کاهش مشکلات موجود در جامعه به دست آورهای مهمی برسند.
وی تاکید کرد: اگر کسی که در انتخابات به عنوان برنده معرفی می شود، چهره‌ای مطرح باشد و پایگاه اجتماعی بالایی را به عنوان حامی ببیند، صد درصد می تواند کارایی بیشتری داشته باشد و در راستای خدمت به کشور و البته مردم کارنامه قابل دفاع ‌ری از خود برجای بگذارد.

 

افزودن نظر جدید