مشروح مذاکرات مجلس از اینترنت‌ حذف‌ شد

مشروح مذاکرات ادوار مجلس شورای اسلامی از خـروجی سایت‌های زیرمجموعه بهارستان و سایت روزنامه رسمی حذف شد. گفته می‌شود اعمال اصلاحات ساختاری و ویرایش روی متن مذاکرات علت این اقدام بوده است.

به گزارش امیدنامه به نقل از همشهری،اصل69 قانون اساسي تأكيد دارد كه مذاكرات مجلس شوراي اسلامي بايد علني باشد و گزارش كامل آن از طريق راديو و روزنامه رسمي براي اطلاع عموم منتشر شود اما در سال‌هاي اخير با گٌل‌كردن سايت‌هاي مجازي اداره قوانين و تدوين آيين‌نامه داخلي بهارستان با همراهي و همكاري‌هاي كتابخانه مجلس، مركز پ‍‍ژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي و روزنامه رسمي جمهوري اسلامي مشروح مذاكرات جلسات علني ادوار اول تا هشتم مجلس شوراي اسلامي را روي خروجي سايت‌هايشان قرار مي‌دادند.

به اين ترتيب دسترسي به مذاكرات نمايندگان در جلسات علني مجلس از نخستين دوره پس از انقلاب گرفته تا آخرين جلسات علني مجلس هشتم كه قبلا به‌سهولت امكان‌پذير بود هم‌اكنون براي متقاضيان و پژوهشگران از بين رفته است. به‌صورت همزمان هر 3‌سايت (كتابخانه مجلس، سايت مركز پ‍ژوهش‌‌ها و سايت روزنامه‌رسمي) نسخ الكترونيك مشروح مذاكرات را حذف كرده‌اند.

جالب اينكه بر خروجي سايت كتابخانه مجلس شوراي اسلامي به آدرس «ical.parliran.ir» همچنان لينكي وجود دارد كه مربوط به انتشار مشروح مذاكرات است. اين لينك 3 گزينه «مشروح مذاكرات مجلس شوراي ملي»، «مشروح مذاكرات مجلس سنا» و «مشروح مذاكرات مجلس شوراي اسلامي » را به مخاطبش ارائه مي‌دهد اما بعد از ورود به لينك مشروح مذاكرات مجلس شوراي اسلامي چيزي در دسترس نيست. نكته جالب‌تر اين است كه 2 لينك اول به‌صورت مجزا و در فايل‌هاي جداگانه مشروح مذاكرات مجلس سنا و شوراي ملي قابل دسترس هستند. تا كمتر از 2‌ماه پيش لينك 8 دوره اخير مجلس شوراي اسلامي به تفكيك تاريخ روزانه جلسات علني نمايندگان قابل دسترسي بود.

  • اصلاحيه بر مشروح مذاكرات مجلس

ماجرا را از روابط عمومي كتابخانه مجلس پيگير شديم. به‌دنبال عدم‌اطلاع دقيق آنها، ماجرا را از دفتر حجت‌الاسلام علي عماد، رياست كتابخانه مجلس پيگيري كرديم. دفتر رئيس كتابخانه مجلس در پاسخ به اينكه «دليل از دسترس خارج‌شدن مشروح مذاكرات مجلس شوراي اسلامي از خروجي سايت چيست؟» گفت: «سايت در نسخه جديدي به‌روزرساني شده است و آنطور كه به‌صورت غيررسمي به ما اطلاع داده‌اند قرار است مشروح مذاكرات مجلس شوراي اسلامي به‌دليل ايرادات ساختاري، ويرايش و حتي غلط‌هاي تايپي و املايي كه داشت با همكاري اداره قوانين و تدوين آيين‌نامه مجلس شوراي اسلامي و مركز پ‍ژوهش‌هاي مجلس بازنگري و سپس در اختيار عموم قرار داده شود.» او از اينكه چه زماني اين توافق صورت گرفته و از چه زماني موارد مذكور از خروجي سايت برداشته شده ابراز بي‌اطلاعي كرد.

  • پيگيري نسخه الكترونيك وظيفه ما نيست

وظيفه تدوين مشروح مذاكرات مجلس بر‌عهده اداره قوانين مجلس است. تماس با اميدوار رضايي، معاونت اداره قوانين و تدوين آيين‌نامه مجلس مسير نشد اما از دفتر وي نيز اجراي اصلاحات ويرايشي را دليل حذف مشروح مذاكرات مجلس دانستند. ابوالفضل‌ الموتيان، مديركل اداره قوانين و آيين‌نامه مجلس در اين‌باره به همشهري گفت: «انتشار و تدوين مشروح مذاكرات مجلس در حيطه وظايف اداره قوانين است و در همين راستا هم بعد از هر جلسه علني مجلس حداكثر تا 48ساعت متن مشروح مذاكرات را براي انتشار به روزنامه رسمي جمهوري اسلامي ارائه مي‌كنيم و اگر آنها در روزنامه‌شان منتشر نكردند، حتما وارد مي‌شويم و رسيدگي مي‌كنيم اما اينكه پيگيري كنيم كه ارگان‌هاي نام‌برده نسخه الكترونيكي را در دسترس عموم قرار دهند جز وظايف اين اداره نيست.» الموتيان افزود: «ارائه متن مشروح مذاكرات به روزنامه رسمي و تك‌تك نمايندگان وظيفه اداره قوانين است و وظيفه ديگري در اين‌باره ندارد.» او در پاسخ به اينكه گفته مي‌شود اصلاحات ساختاري و ويرايشي علت حذف مشروح مذاكرات از خروجي سايت‌ها بوده است، تأكيد كرد: «اطلاعي در اين‌باره ندارم. از خودشان بپرسيد.»

افزودن نظر جدید