مستندی با هدف فراموشی فسادهای دوران احمدی نژاد/ نمایش خصوصی فیلم در موسسه آیت الله مصباح

سازندگان « من روحانی هستم » باز هم مستند جدیدی رو کردند؛ « فاکتور صوری ». فیلم جدید آنها نظام بانکی کشور را هدف گرفته است. قرار هم هست طی چند روز آینده این فیلم در دانشگاه های کشور رونمایی شود. سفیر فیلم در حالی به پرده برداری از آثار خود ادامه می دهد که همچنان مجوز فعالیت این مجموعه محل تردید جدی قرار دارد.

به گزارش امید به نقل از پیام نو، مستند جدید « سفیر فیلم » تا حالا چند اکران خصوصی را هم تجربه کرده است؛ از جمله اکران در موسسه امام خمینی (ره) قم که در حقیقت مجموعه تحت مدیریت آیت الله مصباح یزدی است و در حقیقت یکی از مراکز اصلی جبهه پایداری محسوب می شود.  سفیر فیلم همچنین اعلام کرده است این  مستند روز ۱۱ شهریور هم در فرهنگسرای اندیشه برای فعالان مجازی حوزه فرهنگ و اقتصاد اکران شده است. یک روز بعد از آن نیز دبیران اقتصادی رسانه ها به تماشای این فیلم نشسته اند. نام این رسانه ها که در سایت سفیر فیلم منتشر شده اما حکایت از آن دارد که روند گزینشی سازندگان این دست مستندها نه تنها برای برگزاری نشست خبری، که حتی برای تماشای آثارشان نیز ادامه دارد.

سایت سفیر فیلم رسانه های حاضر در این اکران خصوصی را اینگونه معرفی کرده است؛ «رسانه های خبری مهر، فارس، خراسان، برهان، صداوسیما، مدرسه اقتصاد، نسیم و…» در حاشیه این اکران هم حسین صمصامی که در دولت نهم چند ماهی نیز عهده دار سرپرستی وزارت اقتصاد و دارایی محمود احمدی ن‍ژاد بود به عنوان کارشناس اقتصادی حضور داشته و مستند سازان را تشویق کرده که «اشکالات نظام بانکی را برملا کنند.»

این همه در حالی است که مجموعه هایی چون سفیر فیلم در دوران هشت ساله دولت احمدی نژاد که همین مشکلات وجود داشت، سکوت کامل اختیار کرده بودند. تولد سفیر فیلم به یک سال پیش و. زمان آغاز به کار دولت یازدهم بر می گردد. زمانی که البته به موازات این مجموعه، مجموعه های دیگری هم در حوزه کارهای تبلیغاتی و البته که سمت و سوی آن حمله به سیاست های دولت است، به یکباره متولد شدند.

به گزارش پیام نو سفیر فیلم در حالی بعد از آغاز دولت یازدهم به فکر نظام بانکی کشور افتاده است که در دوره هشت ساله محمود احمدی نژاد، نظام بانکی کشور به جز مواردی چون سودهای بانکی که برخی از متشرعین نسبت به آن اعتراض دارند و آن را غیر شرعی می دانند، شاهد بزرگترین اختلاس ها و فسادهای مالی تاریخ بود. این همه هم در حالی رخ داد که محمود احمدی نژاد در ابتدای دوره خود بر اسلامی شدن بانک ها تاکید جدی می کرد.

مسئولان سفیر فیلم می گویند که از اکران « فاکتور صوری » در همایش بانکداری اسلامی ممانعت به عمل آمده است. گزارش های مردمی اما از پخش گسترده سی دی تیزر این مستند که بر روی سایت سفیر فیلم هم موجود می باشد، در نمایشگاه رسانه های دیجیتال در هفته های گذشته خبر داده اند.

طبق اعلام سایت سفیر فیلم یکی از دو تهیه کننده این مستند مصطفی رضوانی است که پیشتر مصاحبه هایی با عنوان « مدیر بخش عرضه سفیر فیلم » انجام داده بود. همچنین نام کارگردان این مستند یعنی « سید مهدی کرباسی »در لیست ۴۴ مستند ساز حامی مستند « من روحانی هستم‌» درج شده بود. نویسندگی این مستند بر عهده فردی به نام رضا صادقی بوده است.

سفیر فیلم در حالی دست خود را روی موضوع ناک ها در کشور گذاشته که علاوه بر سکوت ۸ سال قبل آنها ابهامات بیشتری هم در این حوزه وجود دارد. از جمله اینکه همه ارگان های همسو با این موسسه و جریان های سیاسی پشت آن نه تنها به امر بانکداری اشتغال دارند بلکه در عملکرد خود تفاوتی با سایر بانک ها نداشته و ندارند.

کارگردان این فیلم درباره محتوای آن و افرادی که در ساخت آن از آنها کمک گرفته شده است، گفته که « در این مستند با افراد خبره و عالم در زمینه بانکداری اسلامی همچون دکتر سیدعباس موسویان عضو شورای فقهی بانک‌ مرکزی، دکتر محمدحسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی، دکتر ایرج توتونچیان استاد دانشگاه، دکتر ژولین پلیسیه دکترای اقتصاد اسلامی دانشگاه تولوز فرانسه و دکتر سبحانی استاد دانشگاه مصاحبه شده است. همچنین سیدمحمد جعفری، راوی این مستند جوان طلبه‌ای است که سوالاتی در این مورد ذهنش را مشغول کرده است و در جستجوی پاسخ آنهاست.»

افزودن نظر جدید