مرعشی: فرجی‌دانا به حلقه وصل نظام با بخش وسیعی از اساتید و دانشجویان تبدیل شده است

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: زاهدی یک دوره وزیر علوم بوده و به اندازه کافی به آموزش عالی کشور لطمه زده است. قرار نیست الان که در مجلس است هم این ضربات را از موضع کمیسیون آموزش مجلس به پیکره آموزش عالی کشور وارد کند.

به گزارش امید به نقل از ایلنا،حسین مرعشی با اشاره به اعلام وصول استیضاح فرجی‌دانا در مجلس تاکید کرد: اگر وزیر علوم همانطور که تا امروز بسیار قرص و اصولی ایستاده است با حضور در مجلس همه حرف‌های خود را بیان کند و در اظهارات خود تردیدی نداشته باشد و مجلس را در مقابل بسیاری از واقعیت‌ها قرار دهد، بعید نیست که اکثریت به او رای ندهند.

وی افزود: به نظر من هنوز مشخص نیست که فرجی‌دانا نمی‌تواند از استیضاح عبور کند.

مرعشی عنوان کرد: روحانی هم باید بایستد و از سیاست‌های صحیح در وزارت علوم دفاع کند، همانطور که تاکنون نیز این کار را انجام داده است، به گونه‌ای که بعد از اینکه مجلس به میلی‌منفرد رای نداد، توفیقی را سرپرست وزارت اعلام کرد و پس از آن با عدم اقبال مجلس به توفیقی، فرجی‌دانابه پست وزارت رسید.

وی ادامه داد: امروز هم می‌توان مشابه فرجی‌دانا را برای وزارت علوم پیدا کرد اما روحانی باید روی سیاست‌های خود ایستادگی کند.

مرعشی با اشاره به دلایل مطرح شده برای استیضاح وزیر علوم یادآور شد: به نظر من در این میان یک اختلاف دیدگاه اساسی وجود دارد؛ برخی تصور می‌کنند که می‌توان فضای دانشگاه‌ها را به شکل امنیتی اداره کرد و نگاهشان به فضای دانشگاه‌ها نگاهی امنیتی است. این عده عامه دانشجویان و اساتید را قبول ندارد و قادر به همراهی آنها با خود نیستند.

وی افزود: اما در این میان نگاه روحانی و فرجی‌دانا به عرصه آموزش عالی کشور یک نگاه عاقلانه و فرهنگی است. امروز این دو دیدگاه در مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند که نتیجه آن اعلام وصول طرح استیضاح وزیر علوم شده است. به نظر ما نمی‌شود دانشگاه‌ها را با حراست،امنیتی کردن، ستاره‌دار کردن، بازنشسته کردن و حذف اداره کرد، این‌ها ابزارهای بسیار ناکارآمدی هستند.

مرعشی ادامه داد: البته این به آن معنا نیست که این ابزارها هیچ ضرورتی ندارند اما به جای خود باید از آنها استفاده کرد و اینکه در یک دوره طولانی بخواهیم دانشگاه را با چنین ابزارهایی اداره کنیم، موجب افزایش نارضایتی و ایجاد عقده‌های پنهان و در مقطعی هم ممکن است باعث ایجاد شکاف‌هایی شود که نمی‌توان دیگر روی دانشگاه تکیه کرد.

این فعال سیاسی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها از ابتدای انقلاب یکی از نقاط مورد تکیه نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند، گفت: نمی‌توان از این رکن و واقعیت عظیم به راحتی گذشت و عبور کرد. فرجی دانا و دولت روحانی کمک بزرگی‌ کرده‌اند که اساتید و دانشجویان نسبت به نظام جمهوری اسلامی خوشبین شوند.

وی عنوان کرد: فرجی‌دانا امروز به حلقه وصل نظام با بخش وسیعی از اساتید و دانشجویان تبدیل شده است که امثال حداد عادل و جنتی و مصباح فکر نمی‌کنند. نمی‌توان همه را مجبور کرد که مثل این افراد تفکر کنند. البته تلاش‌های بسیاری شده که تفکراتی مثل حداد عادل الگوی فکری همه افراد باشد، اما به هر حال نشده است.

مرعشی خاطرنشان کرد: یک نظام سیاسی موفق و کارآمد باید این اختلاف‌نظرها و تفاوت‌ها را به رسمیت بشناسد و باید با همین تفاوت‌ها همه دانشگاه‌های خود را مدیریت کند.

وی با بیان اینکه ممکن است بخشی از انگیزه برخی نمایندگان مجلس ناشی از خواسته‌های شخصی و صنفی و گروهی باشد، گفت: مثلا ممکن است فردی در مجلس تمایل داشته باشد که او روسای دانشگاهها را تعیین کند، اما فرجی‌دانا زیر بار این مساله نرفته است چراکه این موضوع ارتباطی به نماینده مجلس ندارد.

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران تاکید کرد: فرجی‌دانا قرص ایستاده است و اجازه نمی‌دهد این افراد دخالتی در امر آموزش عالی کشور کنند. به نظر من فرجی‌دانا باید در روز استیضاح تفاوت این دو دیدگاه را به طور مشخص بازگو کند و تاکید کند که ما هم انقلابی و طرفدار جمهوری اسلامی و ولایت هستیم و به خوبی می‌دانیم که چگونه باید از نظام و ولایت دفاع کرد.

مرعشی با اشاره به اینکه دفاع از ولایت به این نیست که هر فردی را که نخواستیم حذف کنیم و به او بگوییم که مخالف رهبری هستی، تصریح کرد: یک زمانی برخی رهبری را برای خود هزینه می‌کنند، این افراد خودشان هنری برای ارائه ندارند، بنابراین از رهبری برای خود هزینه می‌کنند. اما زمانی هم هست که فردی خود را هزینه می‌کند برای اینکه عامه دانشگاهیانی را که نوع دیگری فکر می‌کنند، نسبت به ولایت و نظام پیوند دهد و خوشبین کند. فرجی‌دانا هم از همین جنس است. او مسئولیت می‌پذیرد تا دانشگاه‌ها را که رکن اساسی انقلاب هستند، از بسیاری از رنجش‌هایی که طی این سال‌ها برایشان ایجاد شده ترمیم کند.

مرعشی با تاکید بر اینکه فرجی‌دانا به دنبال این است که مقبولیت و مشروعیت نظام را در دانشگاه‌ها افزایش دهد، عنوان کرد: این کار بزرگی است که در حال اتفاق افتادن است و فرجی‌دانا اگر بتواند دو موضوع را به خوبی در مجلس مطرح کند، قطعا موفق از این عرصه عبور خواهد کرد.

وی ادامه داد: اول اینکه او باید با صراحت و شجاعت در مورد سوءاستفاده‌هایی که برخی انجام می‌دهد و وزارت علوم در مقابل آنها ایستاده، شفاف‌سازی انجام دهد و دوم اینکه اختلاف دیدگاه فرهنگی و دیدگاه امنیتی در برخورد با دانشگاه را تشریح کند در این صورت از همین مجلس دوباره رای اعتماد خواهد گرفت.

مرعشی بحث دانشجویان ستاره‌دار را یکی از محصولات نگاه امنیتی به دانشگاه‌ها توصیف کرد و آن را دیدگاه غلطی دانست.
 

افزودن نظر جدید