مرضیه‌ برومند: به جهنم که روس‌ها از ترس‌شان به ایران نیامدند/وای بر آن‌هایی که ترامپ را تشویق به تحریم می‌کنند / فرانسه بدون هیچ محدودیتی کمک‌مان کرد

 مرضیه برومند در نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی با اشاره به شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور گفت در شش ماه گذشته مشکلات خودش را بیشتر نشان داده اما راهی نیست جز اینکه فرهنگ بالاتر برود و جامعه احساس همبستگی کرده و به فردای بهتر امیدوار باشد.

به گزارش امیدنامه به نقل از خبرآنلاین، نشست خبری هفدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی ظهر امروز سه‌شنبه 23 مرداد با حضور مرضیه برومند (دبیر جشنواره)، پیمان شریعتی (مدیر اجرایی) و محمد جعفریان مدیر روابط عمومی تئاتر شهر در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

مرضیه برومند در ابتدای صحبت‌هایش در این نشست با اشاره به شرایط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور با بیان اینکه این روزها مسئولیت همه ما سنگین‌تر است، گفت: «در شش ماه گذشته که مشکلات خودش را بیشتر نشان داد فکر می‌کردم باید چه کنیم؟ دیدم راهی نیست جز اینکه فرهنگ بالاتر برود و جامعه احساس همبستگی کرده و به فردای بهتر امیدوار باشد.»

دبیر جشنواره در ادامه درباره بخش بین‌الملل جشنواره امسال نیز گفت: «فراخوان بخش بین‌الملل را در مهر ماه فرستادیم و 170 گروه از 30 کشور اعلام آمادگی کردند که آثار بازبینی شد اما این ماجرا برخورد کرد با مسائل سیاسی کشور و با کمال حیرت دیدیم تعداد گروه‌هایی که به این دلیل به ایران نیامدند فقط یک مورد بود آن هم روسیه، من نمی‌دانستم آنقدر روس‌ها ترسو هستند! گروه نمایشی روس بهانه آورد هوای تهران گرم است اما فهمیدیم به دلیل ترس نیامدند. ما هم گفتیم به جهنم که نمی‌آیید.»

این کارگردان همچنین افزود: «اما در مقابل، گروه تئاتر فرانسوی حتی از جانب ترامپ از ما عذرخواهی کرد و تخفیف هم دادند. همه گروه‌های خارجی با اندک هزینه به تهران می‌آیند. هم ما تعداد آثار خارجی را کم کردیم که هزینه کم شود هم سفارت‌های کشورهای خارجی در این زمینه با ما همراهی کردند به خصوص فرانسه که بدون در نظر گرفتن کوچکترین ملاحظات سیاسی فقط فرهنگ را در نظر گرفته و کمک کردند.»

او در ادامه صحبت‌هایش ضمن گلایه از گوته گفت: «در جشنواره دو دوره گذشته یعنی جشنواره پانزدهم، گوته افغانستان با سفارش گوته ایران هزینه رفت و آمد و اقامت گروه‌های تئاتر افغانستان را فراهم کردند چون من اصرار داشتم که از افغانستان هم اثری در جشنواره اجرا شود. حسم این بود که از گروه‌های خودمان است. در دوره شانزدهم گوته زد زیر قول و قرارهایش و گروه‌های افغانستان دو روز زودتر به صورت زمینی آمدند چون گوته هزینه بلیت را برایشان فراهم نکرده بود. امسال واقعا دچار مشکلات عدیده هستیم ما به گوته گفتیم و سفارت آلمان اول قبول کرد هزینه رفت و آمد را بدهد بعد زد زیرش اما در نهایت خودمان بلیت خریدیم و بچه‌های افغان به جشنواره می‌آیند. ما در شرایط بد اقتصادی فکر شرایط بچه‌های هنرمند همسایه را هم داریم.»

دبیر جشنواره خطاب به ترامپ و ایرانی‌هایی که او را تشویق به اعمال تحریم و محدودیت بیشتر می‌کنند، بیان کرد: «این محدودیت دودش در چشم مردم می‌رود و مراکز فرهنگی هنری که تلاش فرهنگ و روحیه و عمق نگاه مردم را بالا ببرند. آنقدر نگویید به فکر مردمید، چون نیستید. همانطور که بسیاری در داخل هم به فکر مردم نیستند. اما ما فرهنگی‌ها دورنگر و آینده‌نگرتر از این هستیم که امروز را وا بگذاریم و به فردا فکر نکنیم؛ فردا روشن است و آسمان عروسک‌ها هم آبی است.»

مرضیه برومند و پیمان شریعتی در نشست تئاتر عروسکی

برومند در مورد شادپیمایی روز افتتاحیه این دوره از جشنواره که محل آن از محدوده ولیعصر به بوستان آب و آتش تغییر کرده است، گفت:« دلم می‌خواست امسال هم این شادپیمایی در میدان ولیعصر باشد اما به دلیل شرایط مالی، برنامه‌ریزی و شرایط حساس کنونی امکان‌پذیر نشد. اول مخالفت کردم اما بعد دیدم آب و آتش هم امکاناتی دارد و در عید قربان مردم آنجا جمع‌اند، امیدوارم این مراسم خوب برگزار شود.»

برومند همچنین در پاسخ به سوالی درباره اینکه به دلیل خستگی از دوره‌های بعدی دبیر جشنواره عروسکی نخواهد شد، گفت: «هر کسی بعد از من دبیر شود به عنوان مشاور کنارش خواهم بود. در این سه دوره هر کدام از اعضای ستاد یک دبیرند باید بچه‌های جوان بیایند که افکار و برنامه‌های جوانانه دارند.»

او با اشاره به اینکه از ساعت 17 روز چهارشنبه در پارک آب و آتش آغاز شده و تا ساعت هشت شب ادامه می‌یابد اما تا 12 گروه‌ها در پارک برنامه دارند، گفت: «برای حضور در شادپیمایی جشنواره عروسکی تهرن مبارک از خانواده‌ها دعوت کنید تا دوشادوش هم راه برویم؛ از هر اندیشه و خاستگاه سیاسی و اجتماعی کنار هم باشیم. ما راهی نداریم جز اینکه باهم باشیم باهم امیدوار باشیم و روحیه‌مان را حفظ کنیم.»

در ادامه این مراسم پیمان شریعتی، معاون اجرایی دبیر جشنواره هم به بیان توضیحاتی درباره این دوره از جشنواره پرداخت و گفت: «جشنواره امسال متفاوت‌تر از دوره‌های گذشته است؛ علیرغم مشکلات به همت ستاد جشنواره مسیر خوبی را پیش برده و امیدوارم بتوانیم جشنواره‌ای پر شور در شان جامعه عروسکی برگزار کنیم.»

شریعتی با اشاره به آثار بخش ملل گفت: «۶ اثر از ۵ کشور همچون افغانستان، تایوان، فرانسه، کرواسی و هلند در هفدهمین جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک اجرا می‌شوند.»

شریعتی همچنین درباره برگزاری شادپیمایی جشنواره در بوستان آب و آتش گفت: «تنها برنامه بزرگ فرهنگی تهران در عید قربان این شادپیمایی است.»

سعید اسدی رییس تئاتر شهر، محسن حسن زاده مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی و جمعی دیگر از مدیران اداره کل هنرهای نمایشی از دیگر حاضران در این نشست بودند.

افزودن نظر جدید