مرتضی الویری:شورای عالی سیاست گذاری جلوی تفرق آرا در انتخابات شوراها را گرفت

رئیس سنی منتخبان شورای شهر تهران ضمن تشریح فرآیند و شاخص‌های انتخاب شهردار توسط شورای پنجم گفت: مشخصات عمومی شهردار تهران در جلسه هفتم و در ۱۶ بند به تصویب رسید و در آخرین جلسه نیز فرآیند و زمانبندی انتخاب شهردار مشخص شد.

به گزارش امیدنامه به نقل از ایلنا،مرتضی الویری در مورد حذف بند ۱۶ مشخصه‌های عمومی شهردار، مبنی برمنع انتخاب شهردار از میان اعضای شورای شهر که با انتقادات فراوانی مواجه شد، گفت: حذف بند ۱۶ به نفع و یا بر علیه هیچ نامزدی نبود، اما اعتقاد داشتیم  که جای این بند در میان شاخصه‌های عمومی شهردار آینده تهران نیست.

رئیس سنی شورای پنجم در پاسخ به این سوال که آیا حذف بند ۱۶ تناقضی با میثاق‌نامه‌ای که به امضای اعضای شورای پنجم پیش از نهایی شدن لیست امید رسید، دارد یا خیر گفت: اگر فردی می‌خواهد از شورا به شهرداری برود دو قفل را باید باز کند؛ در مرحله اول باید رای کافی برای شهردار شدن داشته باشد و در مرحله دوم باید نظر شورا را برای استعفا جلب کند. در نتیجه اگر کسی از اعضای شورای شهر بخواهد شهردار تهران شود باید این دو قفل را باز کند.

وی تصریح کرد: تلقی من این است که اکثریت یا تمام اعضای شورای شهر میثاق‌نامه امضا کرده‌ و به آن پایبندند. حداقل من آن را امضا کردم و به امضای خود پایبند هستم، اما نباید فراموش کنیم تصمیم‌گیری نهایی به عهده اکثریت اعضا است.   

 فرایند انتخاب شهردار تهران

رئیس سنی شورای پنجم در ادامه درباره فرایند انتخاب شهردار تهران گفت: مقرر شده تا ۳۱ خرداد ماه هر کدام از اعضا سه نفر را به عنوان نامزد به شورای شهر معرفی کنند. هر نامزد برای آنکه وارد مرحله بعد شود باید حداقل رای ۵ نفر از اعضا را داشته باشد. این رای گیری تا اوایل تیرماه ادامه خواهد یافت و لیست مرحله دوم تا ۳ تیر مشخص می‌شود.

او افزود: در مرحله بعد به یک لیست ۵ نفره خواهیم رسید و این ۵ نفرموظفند تا چهارم تیرماه تفاهم نامه یا میثاق‌نامه‌ای را که توسط اعضای شورا تنظیم شده، امضا کنند. نامزدها تا ۲۰ تیرماه فرصت دارند برنامه و کادر پیشنهادی خود را برای شهرداری تهران ارائه دهند. این برنامه‌ها به مدت یک هفته توسط نامزدها در جلسه شورای شهرمطرح و مورد بررسی قرار می‌گیرد. در ۲۸ تیرماه رای گیری خواهد شد و تعداد نامزدها از ۵ نفر به دو نفر می‌رسد.

الویری بااشاره به اینکه شورای پنجم تلاش می‌کند تا پیش از آغاز شورا به نامزد نهایی خود دست پیدا کند، ادامه داد: در مرحله بعد قصد داریم تا هفته اول مرداد به نامزد نهایی دست پیدا کنیم. البته دو نامزد در اولین جلسه رسمی شورای شهر حضور خواهند یافت تا برنامه‌های خود را ارائه داده و رای گیری در جلسه علنی شورا صورت خواهد گرفت.

ویژگی‌های حداقلی شهردار آینده تهران

این عضو شورای پنجم با اشاره به ویژگی‌های حداقلی شهردار آینده تهران تصریح کرد: داشتن مدرک کارشناسی ارشد، حداقل ۲۵ سال سن، نداشتن محکومیت کیفری و التزام به قانون اساسی از ویژگی‌های حداقلی شهردار آینده تهران است. با این حال ۱۶ مشخصه‌ای عمومی نیز برای شهردار تهران در نظر گرفته شده که مهمترین آن اشتهار به پاکدستی و باور به مبارزه با فساد است. چرا که در حال حاضر مساله اصلی که با آن روبه رو هستیم وجود فساد نهادینه شده در شهرداری است و این معضل فقط با حضور شهرداری فساد ستیز کاهش خواهد یافت.

او با اشاره به اینکه شهرداری تهران از نظر اعتبارات و بودجه و تنوع فعالیت ها معادل ۱۲ وزارتخانه است، یکی از مهمترین شاخص‌های عمومی شهردار را داشتن سابقه اجرایی در سطح ملی دانست و گفت: جایگاه مهم تهران ایجاب می‌کند که شهردار این شهر سابقه کاری موفقی در سمت‌هایی همچون معاون وزیر، معاون رئیس جمهوری یا نمایندگی مجلس داشته باشد.

این عضو شورای پنجم ارائه هر گونه اظهارنظری در مورد عملکرد شورای چهارم و شهردار دوازده ساله تهران را به  بعد از تهیه گزارش در این رابطه موکول کرد و گفت: تا ۱۴ مرداد گزارشی از وضعیت شهرداری و عملکرد شورای چهارم توسط کمسیون های شورای پنجم تهیه خواهد شد و در معرض انظارعمومی قرار خواهد گرفت.

برخی در حال تخریب شورای پنجم هستند

الویری با اشاره به اینکه برخی در حال تخریب شورای پنجم هستند و آنها را بی‌تجربه می‌خوانند، گفت: جلساتی که تاکنون برگزار شده نشان داد، اعضای شورای پنجم افرادی بسیار باانگیزه، پرکار، پیگیر و کوشا هستند، به خصوص اعضایی که با سهمیه جوانان وارد شورا شده‌اند. برخلاف مطالبی که در برخی مطبوعات و سایت‌ها مطرح شده، منتخبان شورای پنجم افرادی پرانرژی هستند که به سرعت با مسائل شهرداری آشنا شده‌اند. از نظر من آینده شورای پنجم روشن است و می‌تواند در محدوده اختیارات و امکانات توقعات مردم را برآورده کند.

الویری در واکنش به انتقاداتی که به لیست امید شد، افزود: نمی‌خواهم بگویم لیست ۲۱ نفره، بهترین لیستی بود که می‌توانست تهیه شود، چرا که بسیاری از افراد فعال و کارآمد را می‌شناسم که از حضور در لیست بازماندند. البته وقتی ۷۰۰ نفر اصلاح طلب برای حضوردر لیست ثبت‌نام کنند و فقط ۲۱ نفر برگزیده ‌شوند، طبیعی است که بسیاری از نیروها ازحضور در لیست باز بمانند.

رئیس سنی شورای پنجم اقدام شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان را برای تهیه لیست امید تحسین کرد، خاطرنشان کرد: اقدام این شورا جلوی تفرق آرا را گرفت. اگر این اتفاق نمی‌افتاد، مطمئن باشید افرادی که با صرف بودجه‌های میلیاردی خیابان‌ها را با تبلیغاتشان پر کرده‌ بودند می‌توانستند با رای پایین وارد شورا شوند. همانطور که شاهد بودیم در شورای دوم، برخی افراد توانستند فقط با ۹۰ هزار رای وارد شورای شهر شوند، اما با تمرکز آرا روی یک لیست، حتی با کسب حدود یک میلیون رای هم چنین اتفاقی نیافتاد.

چالش‌ اصلی شهرداری نهادینه شدن فساد است

الویری با اشاره به تخلفات مطروحه در شهرداری تهران گفت: من با گوشمالی متخلفان، مخالفتی ندارم.‌ فساد نهادینه شدن اعتماد مردم را نسبت به حاکمیت نابود خواهد کرد. وقتی مردم برای پیشبرد کارهایشان مجبور باشند رشوه بدهند، اعتماد خود را به سیستم از دست می‌دهند. زمانی که پروژه‌ای صد میلیارد تومانی با ۵۰۰ میلیارد تومان به انجام می رسد، پولش از جیب مردم می‌رود. مردم مشتاق هستند روزی را ببینند که شهرداری شفاف، بدون ابهام و تخلف است و هر کس در جای خود قرار دارد. البته برخورد و محاکمه متخلفان بر عهده قوه قضائیه است و وظیفه ما ارائه گزارش است.

گزارش‌های نگران‌کننده‌ از فساد در عزل و نصب مدیران در شهرداری

رئیس سنی شورای پنجم تهران اظهار کرد: یکی از چالش‌های اصلی شهرداری نهادینه شدن فساد است. در حال حاضر  گزارش‌های نگران کننده‌ای از فساد در عزل و نصب مدیران، فساد در مناقصه‌ها ومزایده‌ها، فساد در واگذاری‌ها و تغییر کاربری‌ها به گوش می‌رسد و همه این‌ها ایجاب می‌کند که برخوردی سیستماتیک برای جلوگیری از فساد در شهرداری تهران شکل بگیرد.

الویری با اشاره به اهمیت حضور شهردار در هیئت دولت تصریح کرد: تهران پایتخت است و نحوه اداره آن تاثیر جدی روی کل کشور خواهد داشت. در نتیجه باید ارتباطی ارگانیک و پیوسته میان ارکان دولت و شهرداری وجود داشته باشد و حضور شهرداری در هیئت دولت این روند را تسریع خواهد کرد. از سوی دیگر گردش مالی، تنوع و گستردگی شهرداری تهران، معادل چندین وزارتخانه است و حدود ۶۰۰ فعالیت مهم و مرتبط با هیات دولت در شهرداری تهران وجود دارد وحضور شهردار تهران در هیئت دولت جلوی فرایندهای بوروکراتیک را خواهد گرفت.

 

افزودن نظر جدید