مخالفت مجلس با بودجه مبارزه با ریزگردها

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اختصاص 600 میلیارد ریال (60 میلیارد تومان) از درآمد وصولی ناشی از عوارض آلایندگی به سازمان محیط زیست مخالفت کردند.

به گزارش امید به نقل از ایرنا، محمدرضا تابش روز چهارشنبه و در جریان بررسی بخش درآمدی جزئیات لایحه بودجه سال 94 کل کشور پیشنهاد داد که بند (ل) تبصره 9 بازگشت به دولت داده شود چون کمیسیون تلفیق آن را حذف کرده بود.

در بند (ل) تبصره 9 لایحه ارائه شده دولت به مجلس آمده بود: سازمان امور مالیاتی کشور مکلف است مبلغ 600 میلیارد ریال از درآمد وصولی ناشی از عوارض الایندگی موضوع تبصره 1 ماده 38 قانون مالیات بر ارزش افزوده را به حساب درآمد عمومی نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.

معادل مبلغ یاد شده در قالب ردیف 137-530000 جدول شماره 9 این قانون به سازمان حفاظت محیط زیست اختصاص یابد تا پس از مبادله موافقت نامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بابت اجرای عملیات کنترل آلودگی محیط زیست، آموزش و توانمندسازی جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد برای مشارکت در اجرای حفظ محیط زیست، احیای تالاب ها و رودخانه های کشور و تقویت امر نظارت و پایش محیط زیست هزینه شود.

محمدرضا تابش در توضیح پیشنهاد خود گفت: این میزان مبلغ برای مبارزه با آلایندگی از جمله ریزگردها در 25 استان کشور هزینه خواهد شد تا مشکلات زیست محیطی در این استان ها کاهش یابد.

وی گفت: متاسفانه کمیسیون تلفیق این بند را حذف کرده و ما خواهان بازگشت به لایحه دولت و احیای آن در گزارش کمیسیون تلفیق هستیم.

الیاس نادران که به عنوان مخالف پیشنهاد محمدرضا تابش سخنرانی می کرد گفت: در سال 93 استان های غربی و جنوبی بر اثر بی مبالاتی مسوولین زیست محیطی و اجرایی دچار پدیده ریزگرد شده اند اما خانم ابتکار مصاحبه می کند و می گوید وقتی بودجه ما را مجلس حذف می کند کم تر از این نباید توقع داشت.

وی گفت: من نمی فهمم اگر پولی حذف شده برای سال 94 است چه ربطی دارد به پدیده ریزگردی که در سال 93 رخ داده است؟

وی خاطرنشان کرد: سازمان های مردم نهاد در محیط زیست باید از پول های تخصیص داده شده به این سازمان برای مقابله با آلایندگی های زیست محیطی استفاده کنند اما خانم ابتکار به جای ایفای مسوولیت صحیح یا به دنبال سیاسی کردن بنزین وارداتی است یا کار سیاسی می کند یا به دنبال سیاسی مصوبه مجلس است.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهارداشت: وی اگر معاون سیاسی رییس جمهور می شد اثرگذاری آن بیشتر بود تا این که معاونت ریاست جمهوری و رییس سازمان محیط زیست را برعهده داشت و آن زمان ما خیالمان راحت بود که به جای وی مسوولی واقعی که به مشکلات مردم رسیدگی کند در این پست قرار می گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اگر این 600 میلیارد ریال به سازمان محیط زیست داده شود شائبه به وجود خواهد آمد که آن را برای کارهای خاص سیاسی هزینه خواهد کرد.

هادی قوامی نماینده مردم اسفراین در مجلس در موافقت با پیشنهاد محمدرضا تابش نیز گفت: براساس اصل 55 قانون اساسی حفاظت از محیط زیست وظیفه همه است و باید به دولت کمک کرد تا به محیط زیست توجه کند.

وی خاطرنشان کرد: هر کاری را نباید سیاسی کرد و با آن سیاسی برخورد شود زیرا اگر با هر موضوعی سیاسی برخورد شود آن کار به درستی اجرا نخواهد شد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس افزود: در تهران 2700 نفر به دلیل آلودگی هوا می میرند و در کلان شهرها مشکلات آلودگی هوا بسیار زیاد است و حق هر ایرانی است که از هوای سالم استفاده کند.

در نهایت محمدرضا باهنر که ریاست صحن علنی را برعهده داشت از نمایندگان خواست که درباره پیشنهاد تابش نظر خود را اعلام کنند که نمایندگان با این نظر مخالفت کردند.

افزودن نظر جدید