مخالفت فعالان سیاسی اصلاح طلب با تشکیلات موازی برای انتخابات شوراها

روزنامه الکترونیکی امید ایرانیان نوشت:

انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا که از دستاوردهای دولت اصلاحات در احیاء یکی از اصول قانون اساسی و میراث ماندگار آیت‌الله سید محمود طالقانی به حساب می‌آید در حالی کمتر از یکسال دیگر هم زمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود که طبق اطلاعات کسب شده از سوی خبرنگار «امید ایرانیان» اصولگرایان برای کسب اکثریت کرسی‌های این نهاد مدنی بخصوص در کلانشهرها از جمله تهران برنامه‌ریزی منسجمی از چندی قبل تدارک دیدند. جریان اصلاح‌طلب که از خرداد 92 توانست با هماهنگی و انسجام درونی خود توانست در معادلات سیاسی کشور تأثیرگذار باشد و مجدداً بعد از دورانی که به دلیل برخوردهای امنیتی و بی‌انگیزگی در انزوا قرار گرفته بودند فعالیت خود را از سر بگیرد به انتخابات شوراها نگاه ویژه‌ای دارد بخصوص بعد از تشکیل شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در موسم انتخابات مجلس دهم و موفقیت این شورا در حفظ انسجام تشکیلاتی و به تبع آن پیروزی قاطع لیست امید در تهران و برخی از شهرستان‌ها علی‌رغم رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان، انگیزه این جریان سیاسی برای پیروزی در انتخابات شوراها بیشتر شده است. از سوی دیگر چندی پیش هم خبری منتشر شد مبنی بر اینکه هیاتی به ریاست محمد علی نجفی از سوی شورای مشورتی رئیس دولت اصلاحات موظف شده تا ضمن بررسی وضعیت انتخابات شورای شهر نتایج فعالیت‌های خود را به‌طور مستمر در اختیار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قرار دهد. بر این اساس پیشنهاد حضور محمدعلی نجفی و محمد حقانی، عضو فعلی شورای شهر تهران در شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان داده شده است. ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات شوراها را می‌توان به فال نیک گرفت. اما در عین حال نباید فراموش کرد که تشکیل شوراهای مختلف موجبات موازی کاری را فراهم می‌کند که یکی از تبعات این موازی کاری‌ها می‌تواند خروج از دایره وحدت و یکپارچگی باشد. این همان نکته‌ای است که اتفاقاً برخی از فعالان حزبی جریان اصلاح‌طلب به آن تأکید دارند.

منتجب نیا:شورا در شورا نتیجه‌اش به نفع اصلاح‌طلبان نخواهد بود

حجت‌الاسلام رسول منتجب نیا، قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در همین ارتباط به امید ایرانیان می‌گوید:"«یک شورا برای هماهنگی کافی است و ایجاد کارگروه‌ها، تشکل‌ها و شورای متفاوت تنها موجب موازی کاری می‌شود. علاوه بر این باعث می‌شود، یک عده‌ای انرژی خود را به جای اینکه در مسیر درست برای پیروزی به کار بگیرند، بیهوده هدر بدهند. چراکه موجب می‌شود یک کار را چند گروه موازی با هم انجام دهند.» همچنین رسول منتجب نیا با انتقاد از تشکیل شورای های مختلف گفت: «این شوراها معمولاً برای این است که به اشخاص مشورت داده شود نه به گروه‌های اصلاح‌طلب. یعنی برای مثال شورای آقای خاتمی، به یک شخصیت مشورت می‌دهند. این بد نیست ولی واقعیت این است که شخصیت‌ها باید احترام احزاب را حفظ کنند. یعنی شورای مشورتی هم حق دخالت در انتخابات را ندارد ولی می‌تواند مشورت دهد.» او همچنین در پایان تأکید می‌کند:« موضع ما این است که با هر گونه دخالتی در انتخابات غیر از یک شورای رسمی مخالفیم. چراکه ما تنها احزاب را به رسمیت می‌شناسیم. بنابراین با هر گونه کارگروه و شورا که تحت هر عنوان باشد مخالفیم و عضویتش را نخواهیم پذیرفت. چراکه این کار، خلاف است و تشکیل شوراهای متعدد و شورا در شورا نتیجه‌اش به نفع اصلاح‌طلبان نخواهد بود. بنابراین باید از گذشته درس گرفت و از ظرفیت‌های ایجاد شده به درستی استفاده کرد.»

کاشفی: روند وحدت را بر هم نزنیم

حسین کاشفی، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت نیز با تشکیل چنین شورایی مخالف است و به امید ایرانیان می‌گوید: «سال گذشته اصلاح‌طلبان یک شورایی تشکیل دادند که حداقل در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی، نتیجه مثبتی داد. اقدامی که به نظرم ادامه آن نیز به نفع اصلاح‌طلبان خواهد بود. بنابراین با هر چیزی که این روند را به هم بزند، مخالفیم.» او به معتقد است که اصلاح‌طلبان باید از تجربه‌های گذشته خود درس بگیرند و با استفاده از این تجربه‌ها، در انتخابات 96 با برنامه و جدی حضور پیدا کنند. حسین کاشفی همچنین می‌گوید: «تجربه نشان داده است که تشکیل گروه‌های متفاوت حتی در صورتی که در یک راستا فعالیت کنند، نتیجه خوبی نخواهد داشت. اکنون مردم آماده‌اند و به نوعی فهرستی رأی دادن را نیز در انتخابات مجلس دهم شورای اسلامی، تجربه کرده‌اند، به نظر می‌رسد که در انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای سال 96، بتوان بهتر آن‌ها را همراه کرد.» این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بر این باور است که «تشکیل شوراهای موازی موجب سر درگمی مردم می‌شود و در نتیجه این اقدامات ممکن است که کاهش مشارکت مردم را شاهد باشد. بنابراین بهتر است که به جای برنامه‌ریزی‌های جداگانه برای یک هدف، همه در یک مسیر و با هم حرکت کنیم. آقای عارف هم تا الآن نشان داده است که به خوبی در جمع کردن نیروهای اصلاح‌طلب و مدیریت، فرد لایقی است. بنابراین می‌توان از این پتانسیل نیز به خوبی استفاده کرد.» کاشفی در پایان تأکید کرد: «شورای عالی سیاست‌گذاری نیز در این بین می‌تواند همان نقشی که در سال 94 ایفا کرد را با نظر احزاب برای ایجاد هماهنگی‌ها انجام دهد.»

افزودن نظر جدید