محمدرضا عارف: نتیجه بی توجهی به نخبگان بی انگیزگی است که در بخش‌های مختلف شاهد هستیم

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به بی توجهی به نخبگان که منجر به بی انگیزگی در بخش‌های مختلف می‌شود،.گفت: باید به توقعات نخبگان توجه جدی داشته باشیم.

به گزارش امیدنامه ،دکتر محمدرضا عارف در جشن فارغ التحصیلی دانش آموختگان دانشگاه تربیت مدرس ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز پاسدار، اظهار کرد: بسیار خرسندم که در یکی از دانشگاه‌های تاثیرگذار در توسعه علم و فناوری هستم.یادی می‌کنم از یکی از سرمایه‌های علمی این دانشگاه مرحوم تقی‌خانی. ماموریت اولیه تاسیس این دانشگاه تربیت هیات علمی برای کشور بود ولی حقیقتا در تربیت نخبگان در توسعه علم و فناوری به ویژه در زمینه‌های فرهنگی گام‌های ارزشمندی را برداشته است.

وی افزود: انگیزه اولیه این دانشگاه کمک به تربیت استاد بود که در سال‌های اول انقلاب توسعه کمی و کیفی آموزش عالی جزء اولوبت‌های اول کشور بود و مهمترین تنگنای کشور در آن مقطع استاد بود. بنابراین فکر یک مرکز یا دانشگاه که بتواند در تربیت افراد کمک کند به طور جدی مطرح و دانشگاه تربیت مدرس ایجاد شد.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: این دانشگاه طی بیش از ۳۵ سال فعالیتی که داشته افتخار دارد حدود ۳۳ هزار فارغ‌التحصیل داشته است که کارنامه ارزشمندی بوده و امروز نیز شاهد فارغ‌التحصیلی ۱۸۰۰ دانشجوی مقطع ارشد و دکترای این دانشگاه هستیم.

عارف اظهار کرد: امروز در کشور با چالش‌های مختلفی روبرو هستیم. در زمینه اجتماعی با آسیب‌های جدی روبرو هستیم، در حوزه اقتصاد با مشکلات و معیشت مردم روبرو هستیم، مساله اشتغال جزء موضوعات جدی کشور هست. در زمینه علمی نقشه جامع علمی کشور را داریم و فراتر از همه اینها سند چشم‌انداز است. بنا بر این بود که در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ جایگاه اول را در زمینه‌های علم و فناوری در منطقه داشته باشیم.

وی افزود:  به نظر می‌رسد که ما نسبت به تحقق اهداف افق ۱۴۰۴ فاصله داریم. نحوه برخورد با چالش‌ها و راه‌حل های مناسب به طور طبیعی از وظایف دانشگاه‌هاست. نگاهی که انقلاب ما با دانشگاه، نخبگان و اساتید دانشگاه داشت مسئولیت پذیری بالاست و معتقدیم که همه این چالش‌ها قابل حل است.

عارف اظهار کرد: اگر نگاهمان صرفا به دولت و نهادهای رسمی باشد متاسفانه نمی‌توانیم به اهداف بلند انقلاب بپردازیم. باید نگاه به دانشگاه باشد.

وی خاطرنشان کرد: جهت‌گیری اصلی سیاست‌های کلی همین است و مبنای توسعه دانایی محور است. جهت‌گیری همه توسعه‌مان علم است. همچنین جهت گیری اقتصاد که امروز اولویت اول کشور است اقتصاد دانایی محور است.

َوی گفت: بنا بر این است که بیش از ۵۰ درصد تولید ناخالص داخلی از طریق اقتصاد دانایی محور باشد که مسئولیت این امور بر عهده دانشگاه است.

رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر امروز به جای ۱۷۵ هزار دانشجو که در سال ۵۷ داشتیم بیش از ۴میلیون و ۵۰۰ هزار دانشجو داریم مرهون تلاش همه دانشگاه‌ها و از جمله دانشگاه تربیت مدرس است که توانستیم جایگاه با اتکا بر اساتید کشور بوده که در حوزه علم گام‌های موثری را برداشته‌ایم.

عارف اظهار کرد: انتظار همگان نقش‌آفرینی بیشتر دانشگاه‌ها است. قطعا دانشگاه نیز انتظاراتی از نهادهای حاکمیتی و حکومتی دارد که باید به توقعات نخبگان توجه جدی کنیم. منزلت استاد و فارغ التحصیل اصل است. نتیجه بی توجهی به نخبگان بی انگیزگی است که در بخش‌های مختلف شاهد هستیم.

وی با اشاره به شعار سال گفت: صرفا با اتکای به دستگاه‌های دولتی نمی‌توانیم در مسیر تحقق این شعار گام برداریم. باید دانشگاه‌ها در ارتباط با شعارهای سال پیشتاز باشند. راهبردهای تحقق شعار سال باید درگفتمان‌ها و میزگردهای دانشگاهی پیگیری شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ، خاطرنشان کرد: در مجلس دهم این نوید را به شما می‌دهیم که هر پیشنهاد و طرحی که مطرح می‌شود را تلاش می‌کنیم که در جهت رفاه مردم و منزلت دانشجویان به صورت  قانون درآوریم.

وی گفت: شما جوانان می‌دانید که آینده کشور در گرو تلاش و فعالیت و حضور جدی شماست. اگر نگاه پشت میز نشینی که زمانی در بین فارغ التحصیلان دانشگاه وجود داشت ادامه پیدا کند، قطعا وضعیت هیچگاه بهتر از این نخواهد شد.
عارف در پایان ضمن تبربک به دانشجویانی  که جشن فارغ التحصیلی‌شان امروز برگزار شد، اظهار کرد: هر فارغ‌التحصیل دانشگاه باید خود را یک کارآفرین بداند که نه تنها وظیفه‌اش حل مشکل اشتغال خودش است بلکه تامین شغل برای حداقل چند نفری است که در زمینه فعالیت او کار می‌کنند که در این صورت می‌توانیم  شاخص نگران‌کننده اشتغال را اصلاح کنیم.

افزودن نظر جدید