محمدرضا عارف در مراسم نکوداشت پدر علم مهندسی پزشکی ایران:هنر عده ای الگو سوزی در کشور شده است/نباید با برچسب زدنها، نخبگان را محدود کرد/برخی اساتید شاخص به دلایل غیر منطقی از عرصه علمی کشور حذف می شوند/جوانان را در یک فضای خاکستری رها کرده‌ایم

رئیس فراکسیون امید با بیان اینکه متاسفانه هنر عده ای الگو سوزی در کشور شده است،تصریح کرد:نباید با برچسب زدنها، نخبگان را محدود کرد بلکه با به نخبگان میدان داد.

به گزارش امیدنامه،دکتر  محمدرضا عارف در مراسم نکوداشت دکتر سید محمدرضا هاشمی گلپایگانی، پدر علم مهندسی پزشکی ایران با تبریک ولادت حضرت زینب (س) و آغاز سال نو میلادی به هموطنان ارامنه ،گفت: برای من مایه افتخار است که در جمع نخبگان و دانشمندان برجسته و جوانان عزیز دانشمند به بهانه تقدیر از استادی پر تلاش شرکت می‌کنم. از برگزارکنندگان این مراسم تشکر می‌کنم. در این شرایط خاص قدردانی از نخبگان یا اعتنا به الگوها بسیار مهم است.

وی افزود: نظام ما یک نظام فرهنگی است و گاهی نقش الگو در شکل‌گیری فرهنگ ایرانی و اسلامی ما فراتر از قانون است. متاسفانه به دلایلی که جای بحث آن در این محفل علمی نیست، ما نه تنها این نگاه را تقویت نکردیم بلکه گاهی با الگوسوزی روبه‌رو بودیم. وظیفه دانشگاه‌ها و نهادهای علمی است که از آن جلوگیری کنند.

عارف با طرح این پرسش که "امروز الگوی جوان ما کیست؟" افزود: مقصر این که جوان را در یک فضای خاکستری رها کرده‌ایم و وی نمی‌داند در چه مسیری حرکت کند کیست؟ من صمیمانه از برگزاری این مراسم نکوداشت ارزشمند تشکر می‌کنم. برگزاری این مراسم باید با نگاه به جوان و جوانان باشد تا جوانان این افراد را الگوی خود قرار دهند.

وی ادامه داد: امروز با فضای مجازی روبه‌رو هستیم که جوان در آن ابتدا حرف خود را منتشر می‌کند و بعد به آن فکر می‌کند، در چنین شرایطی به مراسم تقدیر از بزرگان نیاز داریم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنکی با بیان اینکه متاسفانه هنر عده ای الگو سوزی در کشور شده است،تصریح کرد:نباید با برچسب زدنها، نخبگان را محدود کرد بلکه با به نخبگان میدان داد.

عارف تاکید کرد:برخی اساتید شاخص و افراد علمی برجسته بنا بر دلایل کوچک و غیر منطقی از عرصه علمی کشور حذف می شوند که نیازمند توجه بسیار به این موضوع است.

وی در ادامه گفت:امروز مراسم نکوداشت جهره‌ای برجسته و عالمی متعهد در جریان است و من افتخار می‌کنم که از همان دوره انقلاب فرهنگی افتخار شاگردی ایشان را داشتم. نقش و سهم ایشان در توسعه رشته‌های فنی مهندسی، توسعه تحصیلات تکمیلی به خصوص دکتری‌ و در شرایطی که بخشی از جامعه ما به جد با آن مخالف بودند ستودنی است.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهار کرد: در سال‌های ابتدایی انقلاب فرهنگی بحثی جدی در خصوص خوداتکایی آموزشی و علمی داشتیم. در شرایطی که تعداد دانشجویان ایرانی‌ای که در خارج از کشور تحصیل می‌کردند بیش از دانشجویان داخل بود یکی از بزرگانی که به جد دغدغه تربیت نیروهای کارآمد داخل را داشت دکتر هاشمی بود.

عارف با برشمردن ویژگی‌هایی همچون تعهد، اخلاق مداری، تلاش های شبانه روزی و خستگی ناپذیری برای دکتر هاشمی گلپایگانی ادامه داد: دانشجویان سعی‌ کنند قدر بزرگان، علما و دانشمندان را بدانند و از آن‌ها الگوبرداری کنند. قدرشناسی از یک استاد می‌تواند ادامه دادن راه وی باشد.

وی همچنین به مسئولان توصیه کرد در حفظ حرمت و تکریم نخبگان و میدان دادن به آنها و استفاده از تجربیات و نظرات آنها کوتاهی نکنند.

سید محمدرضا هاشمی گلپایگانی متولد ۱۴ دی ۱۳۲۵ در نجف، وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دولت دوم اکبر هاشمی رفسنجانی بود.

وی فرزند سید احمد و نوه‌ی آیت الله سید جمال‌الدین گلپایگانی می‌باشد.

هاشمی گلپایگانی از سال ٧٢ استاد تمام دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. او همچنین در دوره چهارم چهره‌های ماندگار همراه با استادان دیگری مثل فتح‌الله مضطرزاده و پروفسور محمدحسن گنجی به عنوان چهره ماندگار معرفی شد.

افزودن نظر جدید