محمدرضا عارف: انتظار داریم که دولت اقدامات جدی‌تری برای اساتید دانشگاه انجام دهد

رئیس کانون صنفی استادان ایران گفت: سهم پژوهش در تولید ناخالص داخلی باید ۳/۵ درصد باشد درحالی که امروز زیر یک درصد است؛ انتظار داریم که دولت کار جدی‌تری انجام دهد تا اساتید با روحیه بیشتری بتوانند در دهه پنجم انقلاب دغدغه ارتفاء علم و فناوری را بر طرف کنند.

به گزارش امیدنامه ،محمدرضا عارف در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اخیراً شنیده شده است که بحث همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های وزارت علوم با دانشگاه‌های علوم پزشکی وزارت بهداشت به شدت مطرح شده است و ظاهراً در بودجه سالیانه دولت در مجلس مطرح است. نظر شما در این خصوص چیست، اظهار کرد: حقیقتاً اساتید گله جدی در ارتباط با حقو‌ق‌‌هایشان دارند؛  هم گروه پزشکی و هم گروه غیر پزشکی و اشخاصی که در دانشگاه‌های غیر‌دولتی و دانشگاه مشغول به کار هستند، گله جدی در این خصوص دارند.

رئیس کانون صنفی استادان ایران با بیان اینکه وضعیت استادان دانشگاه در کشور  ما  با کشورهای همسایه قابل مقایسه نیست، افزود: اساتید دانشگاه‌های کشور جزء آن دسته از مشاغلی هستند که  امکان مهاجرت و فعالیت در کشورهای دیگر را دارند.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های بزرگ اساتیدی دارند که هر یک از آنها جز  چهره‌های برجسته کشور  هستند که از دانشگاه‌های بزرگ دنیا پیشنهاد کاری دارند اما مهاجرت نکرده و در کشور در حال فعالیت هستند؛ بر همین اساس باید ابزار کار برای این افراد فراهم شود. امروز اگر استادان قصد داشته باشند در یک کنفرانس شرکت کنند برای خرید‌های اولیه خود دچار مشکل می‌شوند که باید یک عنایت ویژه به استادان شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد: سهم پژوهش در تولید ناخالص داخلی باید ۳/۵ درصد باشد درحالی که امروز زیر یک درصد  است و این برای اساتید دانشگاهی نگرانی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: خوشبختانه دولت اقدام قابل قبولی نسبت به اساتید پزشکی انجام داد که از آنها صمیمانه تشکر می‌کنیم  و این امر جای تقدیر دارد، اما مشکلات جدی‌تری در دانشکده‌های وزارت علوم ایجاد کرد به عنوان مثال دو نفر با شرایطی مساوی حقوق‌های متفاوتی دارند.

عارف خاطر نشان کرد: آن چیزی که باعث نارضایتی اساتید شده این است که شرایط استخدامی هیأت علمی یکی است اما افراد با پست‌های مشابه دریافتی‌های متفاوت دارند که این اختلاف مدت‌هاست باعث آزار استادان دانشگاه کشور شده است.

وی ادامه داد: یکی از مطالبات جدی استادان در کنار وظیفه اصلی‌شان که ارتقاء علم و فناوری، نگرانی برای معیشت است که ما انتظار داشتیم دولت زودتر و جدی‌تر این مسأله را حل کند.

رئیس کانون صنفی استادان ایران اضافه کرد: اخباری که از دولت می‌رسد درصدد حل این مسأله است و ما هم توقع داریم این مطالبه حداقلی دانشگاه وزارت علوم حل شود و همچنین انتظار داریم که دولت کار جدی‌تری انجام دهد تا اساتید با روحیه بیشتری بتوانند در دهه پنجم انقلاب که حرکت‌ها بنا است مبتنی بر علم و دانش باشد، دغدغه ارتفاء علم و فناوری را بر طرف کنند.

افزودن نظر جدید