محمدرضا خاتمی : مشارکت به لحاظ انسجام فکری و عملی به بلوغ رسیده است

چهار سال از برگزاری انتخابات 88 که پس لرزه‌های آن دامن احزاب اصلاح طلب را گرفت، گذشت. حزب مشارکت به عنوان بزرگترین حزب اصلاح‌طلب بدون برگزاری دادگاه منحل اعلام شد و این انحلال ازسوی اعضای حزب هرگز پذیرفته نشد. پیروزی حسن روحانی در انتخابات 92 بار دیگر این احتمال را تقویت کرد که شاید برخی از اعضای این حزب وارد کابینه شوند.

به گزارش امید به نقل از جماران، محمدرضا خاتمی دبیر کل سابق حزب مشارکت تصریح دارد که هر یک از اعضای حزب در صورت قرار گرفتن در کابینه به اصول حکمرانی خوب باید پایبند باشند. نایب رئیس مجلس ششم مهم‌ترین مطالبه خود از حسن روحانی را اجرای قانون اساسی و ایستادگی در برابر بی‌قانونی عنوان کرد.

اگر به یکی از اعضای حزب مشارکت پیشنهادی برای حضور در کابینه شود شما چه انتظاراتی از وی خواهید داشت؟
ما ترجیح می‌دهیم در جای خودمان یعنی در حزب باشیم البته از هیچ کمکی هم دریغ نمی‌کنیم. طبعا اگر کسی وارد کابینه شد باید به برنامه‌های رئیس‌جمهور وفادار باشد. حزب در اداره کشور معتقد به اصول «حکمرانی خوب» است یعنی شفافیت، پاسخگویی، مشارکت، کارآمدی، و امثال آن‌. این اصول سرلوحه همه اعضای حزب است که در هر مسئولیتی قرار می‌گیرند، باید به آن پایبند باشند.
شما در سخنان خود بارها اشاره کردید که دنبال سهم‌خواهی نیستید اما به عنوان عضو ارشد حزب مشارکت آیا رایزنی و توصیه‌هایی داشتید که چه فردی با چه شرایطی وزیر کشور شود تا شرایط برای احزاب سیاسی بهبود پیدا کند.
در برنامه آقای روحانی به وضوح می‌توان مشاهده کرد که ایشان به توسعه سیاسی پایبند است اما این‌که اولویت به چه بخشی داده می‌شود هنوز مشخص نیست. حوزه مرتبط با توسعه سیاسی، وزارت کشور است به همین دلیل فردی باید در راس وزارتخانه قرار بگیرد که با تمام وجود به توسعه سیاسی پایبند باشد. اگر کسی توسعه سیاسی را قبول نداشته باشد، نمی‌تواند در راس این وزارتخانه قرار بگیرد زیرا برنامه‌های آقای روحانی را قبول ندارد. اگر کسی موافق بگیر و ببند باشد موافق توسعه سیاسی نیست یا اگر کسی بر مطبوعات فشار وارد می‌کرد یا از اعمال فشار بر مطبوعات حمایت می‌کرد این افراد کسانی هستند که به توسعه سیاسی پایبند نیستند. کسانی که برخورد خوبی با خبرنگاران نداشتند یا نهادهای مدنی را توطئه دشمن می‌دانند افرادی هستند که نمی‌تواند در راس وزارت کشور قرار بگیرند. وزیر کشور باید کسی باشد که توسعه سیاسی را قبول داشته و به  تحزب باور داشته باشد و انتخابات را آزاد برگزار کند. من در بین اصولگرایان کسی را نمی‌شناسم که این صفت را داشته باشد مگر اینکه خود را نشان نداده و سکوت کرده باشد، بنابراین انتظار ما این است که یک اصلاح طلب شناخته شده و مومن به توسعه سیاسی در راس وزارتخانه قرار بگیرد.

فکر می‌کنید چه سرنوشتی در انتظار حزب مشارکت در دولت یازدهم خواهد بود، آیا فضا باز خواهد شد یا اینکه همچنان تابلوی حزب پایین خواهد ماند.
آینده حزب مشارکت به خود ما بستگی دارد، اگر ما فعال باشیم حزب مشارکت هم فعال باقی خواهد ماند. درطول چهار سال گذشته حزب ما فعال بوده و علی‌رغم اعمال محدودیت‌ها همچنان به فعالیت خود ادامه داده است. البته غیر‌قانونی تابلوی ما را پایین کشیدند با این وجود حزب مشارکت یک حزب قانونی است زیرا هیچ دادگاهی برای این حزب تشکیل نشده و هیچ حکمی برای ما صادر نشده است. تنها یک حکم توسط قوه قضاییه برای حزب مشارکت صادر شده است و آن حکم ابطال رأی کمیسیون ماده ١٠ در توقیف پروانه حزب و تعلیق فعالیت آن است‌. دادگاه صریحا آن حکم کمیسیون را لغو کرده است. این تنها حکم قضایی است که تا به حال برای حزب صادر شده است و برای همین حزب مشارکت، حزبی قانونی است‌..

آیا این مطالبه را از آقای روحانی خواهید داشت که با رایزنی شرایطی را فراهم کند تا بار دیگر تابلوی حزب مشارکت بالا کشیده شود‌؟
ما از همه می‌خواهیم به قانون گردن نهند و جلوی بی‌قانونی را بگیرند. این درست نیست اگر زور داشتیم بگوییم قانون حکم ماست. آقای روحانی مسئول اجرای قانون اساسی هستند و بدیهی‌‌‌‌ترین اصل هم این است که بدون تشکیل دادگاه نمی توان هیچ‌کس را محکوم کرد.

یعنی رایزنی نمی‌کنید‌؟
ما با همه رایزنی می‌‌‌‌کنیم تا تضییقات ناروا و غیر‌قانونی در مورد حزب برطرف شود.

جلسات حزبی که بعد از انحلال حزب تشکیل شد تا چه حد توانست نقصان ها و ضعف های موجود را تشخیص بدهد.
حزب مشارکت هیچ وقت منحل نشده است البته فشار و محدودیت زیادی متوجه آن شده که به نظر ما غیر‌قانونی بوده است ولی با همه این مشکلات حزب درحد مقدورات به وظیفه قانونی خود عمل کرده است و همچنان با توجه به جمیع جهات کار می‌کند و طبعا همیشه یکی از مسائل مهم مطرح، ارزیابی داخلی خودمان است.

اگر جبهه فراگیر اعتدال تشکیل شود حزب مشارکت هم به آن خواهد پیوست؟
ما از نظر تشکیلات در اصلاح‌طلبان چیزی کم نداریم‌. اما همواره این آمادگی هست که اگر کسی چیزی به ما اضافه می‌کند از توان او بهره گیریم و اگر هم تجربه ما به کار کسی می‌آید، از او دریغ نکنیم.

آیا امکان دارد که در دولت جدید تقاضای صدور مجوز یک حزب اصلاح‌طلب از سوی چهره‌های شاخص حزب شما مطرح شود که محکومیتی ندارند‌.
حزب مشارکت به لحاظ انسجام فکری و عملی به بلوغ رسیده است و لذا بازگشت به کودکی نوعی ارتجاع است.

حزب مشارکت نه به صورت صد در‌صد ولی تا حدودی بار دیگر درقدرت سهیم شد، متاسفانه حزب در دوران هشت ساله اصلاحات از سازماندهی نیروها غفلت کرد آیا در حال حاضر این مسئله در اولویت شما هست تا باردیگر نیروهای پراکنده را گرد هم بیاورید‌؟
این امر نسبی است. اگر ما را با احزاب قدرتمند دنیا مقایسه کنید خیلی عقب هستیم اما اگر با احزاب ایرانی مقایسه کنید خدا را شکر در وضعیت خوبی هستیم آن هم پس از آن همه مشکلات تحمیلی. البته ما باید تلاش کنیم تا واقعا یک حزب حرفه‌ای شویم و این کار نیازمند کادرهای حرفه‌ای، آموزش دیده و توانمند است.

افزودن نظر جدید