محاسبه هزینه ویزای عراق با بالاترین قیمت

 حدود ۲۰ روز مانده به اربعین حسینی (ع)، ثبت نام متقاضیان در سامانه سماح به حدود ۵۰۰ هزار نفر رسیده است؛ با این حال برخی نواقص در این امر موجب گلایه‌هایی از سوی شهروندان شده است.

به گزارش امیدنامه به نقل از مهر، سفر زیارتی اربعین از روز گذشته به صورت رسمی در عراق آغاز شده است، دلباختگان اباعبدالله الحسین (ع) در ایران نیز درصدد هستند تا شرایط شرکت در این حماسه عظیم را فراهم کنند. هیئت‌های عراقی، مراسم پیاده روی اربعین را از منطقه راس البیشه در جنوبی‌ترین منطقه فاو آغاز و مسئولان آستان مقدس عتبه علوی، آغاز طرح خدمات رسانی به زوار اربعین را اعلام کردند.

از چند سال گذشته که خیل زائران برای پیاده روی اربعین در کشورمان با شور فراوان رهسپار این سفر معنوی می شوند، همواره مسئولان تاکید داشته اند که سفر اربعین باید مردمی باشد. در همین راستا بسیاری از امور مرتبط با این سفر از جمله برپایی موکب‌ها به هیئات مردمی سپرده شده است به طوری که این هیات‌ها از چند ماه قبل از اربعین خود را آماده ارائه خدمات می کنند و با نظمی مثال زدنی خدمات خود را به زائران در مرزهای کشور و در خاک عراق و مسیر پیاده روی ارائه می دهند.

اگرچه همه ساله از چند ماه پیش از آغاز مراسم اربعین مسئولان ایرانی و عراقی بر مذاکره برای حذف ویزای اربعین تاکید دارند، با این حال با فرا رسیدن موسم اربعین بار دیگر چالش ویزا دامنگیر زائران حسینی شد. سال گذشته بیش از ۲ میلیون زائر ایرانی با دریافت ویزا وارد خاک عراق شدند که برای امسال پیش بینی صدور حدود ۲.۵ میلیون ویزا انجام شده است. در شرایطی که ۲۰ روز تا اربعین حسینی باقی مانده به گفته محسن نظافتی، مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت تاکنون حدود ۵۰۰ هزار درخواست برای ویزای اربعین در سامانه سماح ثبت شده که از این تعداد بیش از ۱۶۰ هزار ویزا صادر شده است.

امسال زائرانی که در سامانه سماح ثبت نام کردند علاوه بر اینکه چند روزی به دلیل نقص فنی امکان ثبت نام را از دست دادند، از سوی دیگر با مساله چند نرخی شدن هزینه ثبت نام مواجه شدند. در حالی که پیش از این هزینه ثبت نام زائران حدود ۱۹۰ هزار تومان اعلام شده بود، پس از رفع نقص سه روزه سامانه سماح که از اواخر شهریورماه آغاز به کار کرده است، علاقمندان پیاده روی اربعین ارقام متفاوتی از ۱۹۹ هزار تومان تا ۲۰۷ هزار تومان را برای دریافت ویزا پرداخت کردند.

مساله ای که با انتقادهای فراوان از سوی مردم مواجه شد. به طوری که مراجعه کنندگان به این سامانه به جای پرداخت هزینه ۴۰ دلار که با نرخ دلار روز یعنی حدود ۴ هزار تومان معادل ۱۶۰ هزار تومان می شود، نرخ ۴۰ دلار برای آنها حدود ۱۷۰ هزار تومان محاسبه شده است. به عبارتی هر دلار برای زائران اربعین ۴۲۵۰ تومان از سوی مراجع مسئول تعیین و اخذ شده است. با اخذ دیگر هزینه ها همچون بیمه، هلال احمر و هزینه های سازمان حج و زیارت، هزینه نهایی صدور ویزای اربعین به بیش از ۲۰۰ هزار تا ۲۱۰ هزار تومان رسیده است.

اگرچه سازمان حج و زیارت هنوز در خصوص این ارقام توضیحاتی نداده است، یک مقام مسئول در نظام بانکی نرخ تعیین شده برای صدور ویزا را از سوی سازمان حج و زیارت دانسته و گفته است: نرخ ۴۲۵۰ تومانی دلار را در سامانه سماح، خود سازمان حج و زیارت تعیین کرده و بانکهای ملی و ملت، تنها عامل اجرای پرداخت‌ها در این سیستم هستند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید