مجید مظفری:تلویزیون نشان داد که شمشیر را برای سینما از رو بسته است 

مجیدمظفری بازیگر سرشناس سینما، تئاتر و تلویزیون امسال هم یکی از مدیران اجرایی جشنواره فیلم فجر بود. مظفری در جشنواره سی و پنجم فیلم فجر مدیرکاخ مردمی پردیس ملت بود که در کنار برج میلاد -کاخ رسانه‌ای جشنواره- مهم‌ترین بخش نمایشی جشنواره امسال را به دوش می‌کشید. مجید مظفری درباره حواشی و شایعاتی که امسال نسبت به جشنواره فیلم فجر وجود داشت به روزنامه امیدایرانیان گفت: «جشنواره همیشه شایعات و حواشی مخصوص به خود را دارد. از سال اول جشنواره این حواشی بوده هرچند به نظر من در این جشنواره یک مقدار حساسیت و اعتراض‌های دوستان مخالف جشنواره صدای بلندتری نسبت به سالهای قبل داشت. ولی واقعیت این است که این اعتراض‌ها همیشه بوده و خواهد بود موضوع مهم این است که دوستان ما برای جشنواره امسال زحمات زیادی کشیدند و تلاش خود را انجام دادند تا جشنواره خوبی برگزار شود.» مجید مظفری در ادامه با اشاره به نقش تلویزیون در ایجاد این حواشی گفت: «راستش را بخواهید تلویزیون نشان داد که شمشیر را برای سینما از رو بسته است و هدفش این است که سینما را از بین ببرد. به نظرمن تلویزیون برای رسیدن به این هدف تا آخرین مراحل پیش رفته است چرا که برنامه‌ای ساخته که به سینما فحش بدهد و از فیلمها بد بگویند تا مردم را نسبت به سینما بدبین کنند.»

فیلمساز علیه فیلمساز

یکی از نقدهایی که نسبت به برنامه «هفت» می‌شود این است که بهروز افخمی به عنوان یک کارگردان و فیلمساز نسبت به سینما و هم صنفان خود اینچنین برخوردهای تندی انجام می‌دهد. مجید مظفری در این باره گفت: «به نظر من این کسانی که چنین برنامه‌هایی می‌سازند از کار دورافتاده و تاریخ مصرفشان دیگر تمام شده است. متاسفانه در این شرایط نشسته‌اند پشت تریبون و بدترین حرفها را می‌زنند درحالی که اگر ما خودمان بخواهیم خودمان را ازبین ببریم دیگر چیزی باقی نمی‌ماند. ما همه یک خانواده هستیم و باید درصدد حل مشکل باشیم نه اینکه همدیگر را اینگونه بزنیم.» مدیرکاخ مردمی پردیس سینمایی ملت همچنین ادامه داد: «اگر بحثی یا سخنی هست باید درست عنوان شود یا حتی اگر موضوعی است می‌توان آنرا مکتوب به مسئولان داد تا ایرادات رفع شود. اینهمه آدم حدود شش هفت ماه زحمت کشیدند تا جشنواره برگزار شوند و چنین برخوردی از سوی تلویزیون و برنامه‌هایش اتفاق خوبی نیست. هرچند به قول آقای داوودنژاد از تلویزیونی که نه فیلم ما رانشان می دهدو نه تبلیغاتمان را پخش می‌کند نمی‌توان انتظار بیشتری از این داشت. تلویزیون ما به جای فیلم‌های ایرانی فیلمهای خارجی را پخش کرده و کلی هزینه می‌کند تا برنامه‌ای بسازد و سینما را بکوبد و مردم را بدبین کند.»

واکنش‌های مثبت مردم

مظفری درباره اتفاقات مراسم اختتامیه و واکنش‌های مثبت هنرمندان در روز آخر جشنواره فیلم فجر سی و پنجم گفت: «واکنش هنرمندان در مراسم اختتامیه به نظرمن خیلی خیلی مثبت بود و دوستان باید از این اتفاقات درس بگیرند. بد نیست این نکته را بگویم که مدیران سینمایی شبها به کاخ جشنواره می‌آمدند و فیلمها را دیده و حتی استقبال هم می‌کردند. ماهم برحسب وظیفه از آنها پذیرایی می‌کردیم اما نمی‌دانم چرا با این وجود چنین برخوردهایی در پشت تریبون رسانه ملی کاملاً متفاوت است. البته که آدمهای کوچک همیشه سعی دارند با درگیری با بزرگترها اسمی برای خودشان دست و اما به نظر من اینگونه افراد خودشان را کوچک‌تر می‌کنند. تلویزیون عملکردش در دوران جشنواره، و نه فقط جشنواره فیلم بلکه جشنواره تئاتر وهرفستیوالی همینگونه بوده است. هرچند ماجرای یکی دو تا جشنواره که خودشان ساخته‌اند فرق می‌کند و حسابی برای آنها تبلیغ می‌کنند.»

جو سازی یا اعتراض؟

یکی از حواشی بزرگ جشنواره امسال اعتراضات گسترده به داوری‌ها بود. مجید مظفری در رابطه با اینکه ایا سطح داوری‌ها امسال با مشکل مواجه بوده یا نه گفت: «به نظر من اینها جو سازی است. آنچه من می دانم مسئولان جشنواره و دست اندرکاران شاید به نزدیکبه صد نفر برای داوری این دوره پیشنهاد دادند، حتی به برخی از کسانی که امروز مخالف و معترض هستند نیز این پیشنهاد شده و دوستان نپذیرفتند. بالاخره از میان صد نفر باید 5 تا شش نفر برای داوری انتخاب یا به بیان بهتر اعلام همکاری کنند. وقتی هم پیشنهاد قبول می‌شود این دوستان می‌آیند و با توجه به دانش و سلیقه‌شان قضاوت می‌کنند و این اصلاً درست نیست که زحمات این افراد اینگونه نادیده گرفته شود. من معتقدم چنین رفتارهایی بیش از هرچیزی به کل سینما لطمه زده و در نهایت باعث می‌شود تا مردم کمتر تمایل به رفتن به سینما داشته باشند.» بازیگر سرشناس سینمای ایران درباره سطح کیفی فیلمهای امسال هم گفت: «من متاسفانه چون درگیر کار اجرایی بودم و باید کلیه مراسم مربوط به نمایش فیلمها را مدیریت می‌کردم و هربار این اتفاق با حضور 600-700 تماشاچی رخ می‌داد نتوانستم فیلمها را کامل ببینم و بیشتر تمرکزم روی پخش درست و برگزاری دقیق مراسم بود.» اودرباره سطح کیفی نمایش فیلمها نیز گفت: «امسال از این نظر خیلی خوب بودیم هرچند یکی دوتا فیلم با مشکل مواجه شدند اما همانطور که آقای کیمیایی هم گفت سالن‌های نمایش پردیس ملت امسال واقعاخود بودند که با زحمات دوستان و همکاران من این مهم میسر شد. با این وصف و با آنکه نتوانستم فیلمها را کامل ببینم اما واکنش‌های مردمی نسبت به فیلمها خیلی خوب بود.»

 نقد یا غرض ورزی؟

برخی از رسانه‌ها و خبرنگاران نیز امسال نقدهای جدی نسبت به برگزاری جشنواره فیلم فجر داشتند. مجید مظفری دراین باره گفت: «50 درصد آر تمام نقدهایی که شد از روی غرض ورزی بود و 50 درصد نقدهای درستی انجام شد که به ما برای رفع ایراداتمان خیلی کمک کرد.» این بازیگر مطرح سینمای ایران همچنین با اشاره به بخش اجرایی این جشنواره نیز گفت: «من از آنجایی که سال گذشته هم کار اجرایی در جشنواره انجام دادم امسال با وجود شلوغی خیلی بهتر توانستم کارها را انجام دهد. ما امسال اصلاً با مردم و مخاطبان مردمی مشکل نداشتیم تنها مشکلاتی که بوجود آمد از جانب همکارانمان بود. مثلاً اگر قرار بود هنرمندان و عوامل یک فیلم برای نمایش آن بیایند و بنابه دلایلی نمی‌توانستند یا دیر می‌آمدند به دلیل علاقه مردم به آنها مشکلاتی ایجاد می‌شد. درواقع این مسائل مانعی بود برسر راه ارتباط نزدیک و صمیمی مخاطبان با هنرمندان موردعلاقه‌شان که کمی باعث اذیت مردم شد. اما همانطور که گفتم از نظر پخش فیلمها و دقت و زمان بندی امسال جشنواره خوبی بود.»

تحقق سینمای امید

حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد که جشنواره امسال مهرتاییدی بر تحقق سینمای امید بود. مجید مظفری در این باره گفت: «اگر برای مسئولان سینمایی این دولت مشکلی پیش نیاورند کار خودش را درست و بهتر از دولت قبل انجام خواهد داد. در دولت قبل خیلی از فیلمسازان و اهالی سینما اجازه کار نداشتند و یا کاملاً از دورخارج شده بودند اما در این دولت شرایط برای کارکردن و حضور همه افراد فراهم است.» مجید مظفری درادامه درباره کارو برنامه‌های خودش در زمینه فعالیت‌های بازیگری‌اش گفت: «درحال حاضر برای انجام کار یک نمایش در اردیبهشت ماه آماده می‌شوم.» او که بازیگر اصلی فیلمهای آخر بهرام بیضایی بوده است درباره این کارگردان سرشناس که مدتی است در ایران حضور ندارد گفت: «یکی دوماه قبل با اقای بیضایی صحبت کردم. ایشان هم فعلاً مشغول کارو اجرای نمایش‌هایشان هستند.» اودرباره احتمال بازگشت بهرام بیضایی هم گفت: «فکر نمی‌کنم ایشان فعلاً برنامه‌ای برای بازگشت داشته باشد.»

 

افزودن نظر جدید