ماجرای یک اعتراض کم‌سابقه

یک گروه لابی‌گری آمریکایی، که در دوره‌های تشدید تحریم‌ها بر ایران، شرکت‌های بین المللی را از دادوستد با این کشور منصرف می‌کند، بار دیگر فعال شده و به شرکت‌ها درباره تجارت با ایران هشدار می‌دهد. امری که این بار با خشم دولت روسیه مواجه شده است.

به گزارش امیدنامه به نقل از  فرارو، دو روز پیش، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، در نشست خبری هفتگی خود طبق معمول گزارشی از سیاست‌های روسیه و مواضع آن داد. در این نشست، زاخارووا، برخلاف انتظار، از یک گروه لابی‌گری متنفذ، اما کم‌حاشیه آمریکایی به شدت انتقاد کرد.

هر گاه آمریکا تحریم‌های خود علیه ایران را اجرا می‌کند، گروه لابی‌گری «متحد علیه ایران هسته‌ای» (UANI)، که در حال حاضر روابط نزدیکی با دولت دونالد ترامپ دارد، با شرکت‌های جهانی مکاتبه می‌کند و آن‌ها را از دادوستد با ایران منصرف می‌کند. در دور قبلی تحریم‌ها، گروه یادشده این کار را انجام داد و حتی برخی شرکت‌های روسی را از برقراری روابط تجاری با ایران منصرف کرد. در دور فعلی تحریم‌ها، UANI همین کار را تکرار می‌کند. اما تهدید‌های آن این بار خشم دولت روسیه را برافروخته است.

زاخارووا در نشست خبری خود در ۲۲ فوریه درباره این گروه گفت: «ما از تلاش‌های ان‌جی‌او آمریکایی برای مرعوب کردن شرکت‌های روسی که با ایران همکاری می‌کنند، با خبر شده‌ایم. معتقدیم که ضروری است توجه شما را به موارد ارعاب ان‌جی‌او‌های آمریکایی علیه شرکت‌های روسی که با ایران کار می‌کنند، جلب کنیم. سازمان متحد علیه ایران هسته‌ای. اقدامات این گروه حاشیه‌ای و متعصب برخلاف وظایف ان‌جی‌او‌ها در خارج است. آقای والاس در حوزه‌های متعدد، شرکت‌های روسی را که با ایران دادوستد قانونی می‌کنند، تهدید می‌کند.»

مارک والاس، مدیر عامل گروه UANI است و عنوان سفیر را یدک می‌کشد. او چه در زمان تحریم‌های دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما و چه در تحریم‌های کنونی، ید طولایی در تهدید شرکت‌های خارجی داشته و دارد. در سپتامبر ۲۰۱۲، در بحبوحه تحریم‌های اوباما علیه ایران، گروه والاس به شرکت کشتیرانی روسی «رجیستر آو شیپینگ» (RS) فشار آورد و موجب قطع ارتباط این شرکت با شرکت‌های ایرانی شد.

میخائیل آیوازوف، مدیر عامل شرکت RS، با ارسال نامه‌ای به UANI نوشت: «تصمیم گرفته شد که فعالیت‌های RS در ایران تعلیق شود.»

حال پس از شش سال، گروه UANI بار دیگر به همان تاکتیک‌های قدیمی بازگشته است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه روسیه، اعضای UANI از شرکت‌های روسی می‌خواهند که درباره ماهیت روابط‌شان با ایران گزارش مکتوب ارائه کنند و حتی شرکت‌ها را به دلیل عدم پایبندی به قوانین آمریکا به اعمال تحریم تهدید می‌کنند.

زاخارووا ادامه داد: «ما این اقدامات ان‌جی‌او آمریکایی را غیرقابل‌قبول می‌دانیم. این‌ها بسیار نگران‌کننده و قابل تأسف هستند. هرگونه تلاش برای مرعوب کردن شرکت‌های روسی، ادامه اقدامات ناشایست دولت فعلی آمریکا است.»

در پاسخ به انتقادات روسیه، ژوزف لیبرمن، سناتور سابق و رئیس UANI به طور مشترک با فرانسس تاونسند، عضو هیئت مدیره این گروه، بیانیه‌ای صادر کرده و نه تنها اتهامات روسیه را تکذیب نکرده‌اند بلکه به نتیجه کار خودشان مباهات کرده‌اند. آن‌ها در این بیانیه نوشتند: «خشم روسیه نتیجه این حقیقت است که UANI در متقاعد کردن جامعه تجاری به اینکه سرمایه‌گذاری در ایران خطرناک و یک ریسک غیرقابل‌قبول است، موثر بوده است.» لیبرمن و تاونسند در ادامه بیانیه خود اذعان کرده‌اند که آن‌ها هر روز برای کارشکنی در دادوستد شرکت‌ها با ایران تلاش می‌کنند.

گروه UANI روابط بسیار نزدیکی با دولت ترامپ دارد. در سپتامبر ۲۰۱۸، در جریان نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، چندین تن از مقامات بلندپایه آمریکایی و خارجی، از جمله جان بولتون، مشاور امنیت ملی، و مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در نشست این گروه شرکت کردند.

بولتون در جدال اخیر این گروه با دولت روسیه از این گروه دفاع کرده است. او در توئیتی نوشت: «تلاش‌های دولت روسیه برای مرعوب کردن سفیر والاس و UANI غیرقابل قبول است. اگر رئیس‌جمهور روسیه در مورد برقراری ثبات در خاورمیانه، مقابله با تروریسم و جلوگیری از مسابقه تسلیحات هسته‌ای در منطقه جدی است باید از UANI علیه ایران حمایت کند.»

گروه لابی‌گری UANI در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد و ادعا می‌کند هدف آن آگاهی دادن به افکار عمومی درباره «رژیم ایران، از جمله قصد آن برای کسب تسلیحات هسته‌ای»، است. هئیت مدیره آن شامل تعدادی از نئومحافظه‌کاران متنفذ و ضدایرانی همچون مارک کرک، سناتور سابق، والتر روسل مید، پژوهشگر انستیتوی هادسون، و ری تکیه، پژوهشگر شورای روابط خارجی، است. خود بولتون، عضو هیئت مدیره UANI بوده و از سازمان شریک آن، یعنی پروژه مقابله با افراطگرایی، ۱۶۵ هزار دلار بابت مشاوره دریافت کرده است. UANI بشدت با برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مخالفت کرد و حتی راهش را از رئیس سابقش، گری سیمور، که از برجام حمایت کرده بود، جدا کرد.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید