ماجرای معامله‌ای در چهل سال پیش که پیرمرد ۷۵ ساله را امسال زندانی کرد!

 تسنیم نوشت: مطالبات به حق و البته به دور از انصاف خان‌زاده‌ها در گرفتن ملک پدری خواسته و ناخواسته پای پیرمرد ۷۵ ساله را به زندان باز کرد.

گذشته از وجود یک قرارداد کتبی مربوط به چهل سال پیش حاج یحیی یک قطعه زمین زراعی را به سال 1356 به مبلغ 10 هزار تومان خریداری می‌کند تا روی آن کار کند و هزینه معیشتی خود و خانواده‌اش را تامین کند که در ادامه به دلیل تغییر موقعیت منطقه و مشکلات مالی گوشه‌ای از این زمین تبدیل به محل سکونت آن‌ها هم می‌شود.

طبق قواعد حقوقی هرچند به این معامله ایرادی وارد نیست و اِمارات قانونی نیز بر این حکایت دارد که تصرف یک شخص بر یک شی یا ملک دلیل بر مالکیت او فرض شود اما بر خلاف این موضوع که صراحتا در ماده 35 قانون مدنی هم آمده این بار تصرف با عنوان غصب مطرح شده و مدعی مالکیت این کشاورز عائله‌مند را با استناد به سند منگوله‌دار با خواسته مطالبه ثمن مبایعه‌نامه محکوم به پرداخت مبلغی سنگین کرده و بعد با پیگیری مجدانه طبق مفاد قانونی او را روانه زندان می‌کند.

در حال حاضر برابر نظریه کارشناسی هر چند به قیمت روز کل زمین 47 میلیون تومان برآورده شده و پیرمرد یاد شده بدهکار این مبلغ شده اما او از پرداخت همین مبلغ به طور کامل ناتوان بوده و لذا پایش به یکی از زندان‌های استان آذربایجان غربی کشیده می‌شود.

در استعلام به عمل آمده از سوی کمیته تحقیق ستاد دیه محرز شد این ملک از سوی غیر در سال‌های دور به این پیرمرد فروخته شده و حال اینکه زمین در تملک یکی از خانات آن روستا بوده که به علت اصلاحات ارضی به دیار دیگری مهاجرت کرده‌ بودند.

این روزها نیز فرزندان خان با استناد به سند موثق در اختیار خود ضمن اثبات مالکیت خواهان رفع ید دارایی‌شان برآمده‌اند که هرچند آن‌ها خواستار تحویل اصل زمین نیستند اما قیمت یوم‌الاداء را مطالبه کرده و این حق ثابت خود را به اضافه دیگر حقوق‌شان مطالبه داشته‌اند.

زمینی که در آن 3 تن از فرزندان این کشاورز زحمت‌کش بدنیا آمده و هر کدام از آن‌ها برای خودشان این روزها صاحب اولادی هستند، در زمین زراعی مردی نزدیک به نیم قرن منبع درآمد او و خانواده پرجمعیتش بوده، حال امروز این قطعه زمین 2100 متر مربعی با پیدا شدن چند ورق قرار است به نوعی اگر نتواند مبلغش را جفت و جور کند از او گرفته شود.

شاکیان خصوصی به دلیل وجه معنوی این پیرمرد سخت‌کوش در روستای محل سکونت و تصدیق تمام اهالی بر شرافت و البته تنگدستی او از نصف مبلغ مورد تقاضا چشم پوشی کرده‌اند اما بابت الباقی، این مددجو همچنان گرفتار این بدهی است.

نیکوکارانی که تمایل دارند یاری‌‌گر این مددجوی نیازمند باشند، می‌توانند کمک‌های نقدی خود را به شماره حساب‌های ستاد دیه کشور به‌قرار 74/74 بانک ملت شعبه مستقل مرکزی، 7777 بانک تجارت شعبه مرکزی، 8888 بانک صادرات شعبه مرکزی یا 55555 بانک ملی واریز نموده و برای اختصاص مبلغ پرداختی جهت آزادی این فرد یادشده فیش‌ پرداختی را با تحریر موضوع کمک انجام‌شده به شماره 88916011 دورنگار کنند. روابط عمومی ستاد دیه با تلفن تماس 15 ــ 88916012 پاسخگوی سؤالات شما در این زمینه خواهد بود.

افزودن نظر جدید