عارف برنامه انتخاباتی اصلاح‌طلبان را اعلام کرد:

لیست انتخاباتی کاملا اصلاح‌طلبانه است/کسب اکثریت مجلس شعار نیست،توقعی دست یافتنی است

این بار قرعه به نام مردم قزوین افتاد که مهمترین برنامه‌های اصلاح‌طلبان در شهر آنها رونمایی شود.محمدرضا عارف بعد از پذیرش سمت ریاست شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان در اولین سفر استانی خود به قزوین رفت تا از برنامه‌های جریان متبوع خود در انتخابات مجلس سخن بگوید.اولین مراسم دانشگاه بین‌المللی امام خمینی بود که عارف در تصویب اساسنامه اش در دهه 60 اثر گذار بود.طبق رسم همیشگی رئیس بنیاد امید ایرانیان، در بدو ورود به دانشگاه بر مزار شهدای گمنام حضور پیدا کرد .ورود او به سالن اجتماعات نسبتا وسیع دانشگاه با تشویق دانشجویان همراه بود و شعار همیشگی "عارف زنده باد خاتمی پاینده باد" و در دست داشتن تصاویری از عارف،خاتمی و نخست وزیر دوران دفاع مقدس.یکی از دانشجویان سفیدی موی عارف را یادآور نقاش سیاستمداری دانست که این روزها در خانه‌اش به نقاشی مشغول است.میزبان این بار مسئولان دانشگاه بودند و مجری برنامه هم معاون فرهنگی دانشگاه بود.عارف موضوع سخنرانی‌اش را به وحدت حوزه و دانشگاه اختصاص داد .

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه هیچگاه از هدف خود منصرف نشده ام تاکید کرد: در انتخابات سال 92 بر اساس خرد جمعی کناره گیری کردم که نتایج آن را امروز مشاهده می‌کنید و در انتخابات مجلس هم بر اساس خرد جمعی تصمیم گیری می‌کنم.

به گزارش امیدنامه، محمدرضا عارف که به مناسبت گرامی داشت سالروز شهادت آیت الله مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه در سالن اجتماعات مرکزی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) سخن می‌گفت با اشاره به حوادث سال 88، اتهاماتی نظیر فتنه‌گری به جریان اصلاح طلب را ناسازگار با تاریخ انقلاب اسلامی دانست و گفت: باید همه عوامل دخیل در قبل و بعد از حوادث 88 مورد بررسی جدی قرار بگیرد و اگر کسی خطایی مرتکب شد باید طبق قانون با او برخورد شود.

وی بر لزوم بررسی دقیق ابعاد سال 88 در میزگردهای دانشجویی با هدف جلوگیری از تکرار اینگونه حوادث تاکید کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به فضای پدید آمده بعد از انتخابات 92 بر لزوم حل مسئله حصر که مطالبه بخشی از جامعه است تاکید کرد.

عارف با اشاره به اینکه جدایی علم از دین و سیاست در قرن اخیر همواره در دستور کار دشمنان قرار داشته است، اظهار کرد: غرب موفق شده است برای حکومت بر دنیای اسلام، این نگاه را بر جوامع حاکم کند.

وی، با اشاره به موفقیت غرب بر حاکم کردن نگاه سکولار، ادامه داد: دانشگاهیان و حوزویان به یک اندازه در پیروزی غرب مقصر بوده‌اند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه خشونت و افراط گری زیادی در منطقه خاورمیانه دیده می‌شود، تاکید کرد: هزینه‌ای که داعش امروزه به دنیای اسلام تحمیل می‌کند به وسیله دشمنان اسلام مدیریت می‌شود.

عارف با اشاره به نگاه عمیق امام خمینی(ره) در پیام سال‌های 46 و 50 به اتحادیه انجمن‌های اروپا و خارج از کشور، اضافه کرد: ایشان در این پیام‌ها نکته کلیدی و چالشی دنیای اسلام را وحدت بین حوزه و دانشگاه معرفی می‌کنند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: حوزه و دانشگاه دو بال برای رسیدن به هدف مشترک انقلاب یعنی حاکمیت ارزش‌های انقلاب در بحث دین و علم است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه علم و دین یک موسسه و دارای 2 شعبه حوزه علمیه و دانشگاه است، تصریح کرد: در نظام اسلامی علم و دین باید پا به پای یکدیگر حرکت کرده، باهم هماهنگ باشند و از یکدیگر جدا نشوند چراکه این حرکت همسو و همراه، معنای دقیق وحدت حوزه و دانشگاه است.

عارف با اشاره به هم ترازی هر دو بخش حوزه و دانشگاه، ادامه داد: هیچ جایی دیده نشده است که رهبر معظم انقلاب یک حوزه را بر دیگری برتری بخشد چراکه تاکنون با تقسیم کار و هم ترازی دانشجو و طلبه گام‌های بلندی برداشته شده است که البته نسبت به کاری که باید انجام می‌گرفت راه بسیاری مانده است.

رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی، مزیت اصلی کشور ایران نسبت به سایر ملل را جوانان، علم و فناوری رو به رشد خواند و خاطرنشان کرد: اگر حوزه و دانشگاه به وحدت کامل برسند همچون دو بال به پیشرفت و اعتلای کشور کمک خواهند کرد.

وی با شاره به اینکه ماه آذر، در واقع ماه دانشجو است، یادآور شد: 16 آذر روز خلق حماسه جاودانی است که توسط دانشجویان در مقابله با استبداد و استکبار انجام شده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، با اشاره به 25 آذر ماه و روز پژوهش افزود: تولید علم به هر صورتی که انجام پذیرد محترم شمرده می‌شود چراکه امروزه نیازمند تولید علمی هستیم که اثرش در زندگی مردم مشخص شده و این علم تبدیل به ثروت شود.

عارف، جوان بودن، اهل فکر و با نشاط بودن و پرسشگری را از ویژگی‌های دانشجویان برشمرد و گفت: در برنامه ششم توسعه مشخص شده است که مزیت کشور ایران منابع زیر زمینی، نفت و گاز نیست بلکه نیروی انسانی مزیت برتر و سرمایه این کشور خوانده می‌شود.

رئیس گروه علوم مهندسی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی، با اشاره به آمار 4 ونیم میلیونی دانشجویان کشور اظهار کرد: دولت توانایی آن را ندارد تا فارغ‌التحصیلان را به صورت سنتی در ادارات دولتی مشغول به کار کند و این در حالی است که دانشجویان اغلب به شیوه سنتی و پشت میز نشینی علاقه نشان می‌دهند.

عارف در پایان با بیان اینکه دستاوردهای دانشجویان در حل مشکلات اقتصادی، اجتماعی و صنعتی تاثیر بسیاری دارد، تصریح کرد: دانشجویان باید به فکر کار آفرینی باشند تا علاوه بر جذب نیروی کار، کشور را به سمت تعالی سوق دهند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان گفت: جریان اصلاح طلبی با نظریه هدف وسیله را توجیه می کند مخالف است و بدنبال غلبه بر رقیب به هر قیمت نیست.

لیست انتخاباتی کاملا اصلاح‌طلبانه است

رئیس شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان  همچنین در جمع مردم قزوین تاکید کرد: لیست انتخاباتی اصلاح طلبان کاملا اطلاح‌طلبانه است. وی همچنین هشدار داد کسانی که به دنبال مرگ تفکر اصلاح طلبی هستند بدانند که چنین دیدگاهی برای نظام هزینه دارد.

او که در سالن کوثر این شهر و با حضور شخصیتهایی نظیر ، آیت‌الله تاکندی نماینده مجلس خبرگان رهبری، شیخ قدرت علیخانی و قوامی نمایندگان پیشین مجلس سخن می گفت. مهمترین راهبردهای انتخاباتی اصلاح طلبان را اعلام کرد.

عارف با بیان اینکه اصلاح طلبان برای انتخابات پیش روی مجلس ابتدا بحث ائتلاف از دو جریان را پیش کشیدند تا 30 نماینده مشترک به عنوان حلقه وصل بین دو جریان وجود داشته باشد، افزود: ما دست همکاری به سوی رقیب بلند کردیم اما جوابی نگرفتیم.به همین دلیل اعلام می کنیم لیست انتخاباتی اصلاح طلبان کاملا اطلاح‌طلبانه است.با این وجود بازهم آمادگی گفت و گو و تعامل با رقیب را با حفظ اصل هویت خود داریم.

وی از اصلاح طلبی به عنوان جریانی برخاسته از تفکر انقلاب اسلامی و اندیشه امام خمینی(ره) یاد کرد و با بیان اینکه خود را به همه ارزش ها و آرمان ها پایبند می دانیم، گفت: خود را نه در کنار انقلاب بلکه بخشی از آن می دانیم و باید در همه صحنه ها حضور پیدا کنیم.

عارف، مشارکت و حضور در انتخابات را مورد تاکید جریان اصلاحات دانست و گفت: اگر در گذشته بخشی هایی از این جریان توصیه به مشارکت نکردن داشتند باید اذعان کرد که این رویکرد طرد شده و امروز هیچ فردی از این جریان به این موضوع معتقد نیست.

وی تلاش برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات را از راهبردهای جریان اصلاح طلبی برشمرد و گفت: اگرچه موضوعات گروهی و جریانی مهم است اما مسائل ملی و کلان و خلق حماسه ای بزرگ و بهتر از سال 92 در اولویت و در دستور کار ما قرار دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد: می توانیم با تلاش جوانان پرشور خود مشارکت مردم در انتخابات امسال را به 75 درصد که بیش از انتخابات سال 92 است، برسانیم.

عارف، قانون مداری را در دستور کار جریان اصلاحات دانست و گفت: در هیچ کجا نمی خواهیم فراتر از قانون عمل کنیم و توقع ما از جریان رقیب و دست اندرکاران انتخابات نیز پایبندی به قانون است.

وی با تاکید برپرهیز از حاشیه سازی و افراط و تفریط در عرصه تبلیغات انتخاباتی، اظهار کرد: شرایط منطقه و کشور به گونه ای است که باید در فضایی آرام اما پرشور و سالم به فعالیت و رقابت سیاسی بپردازیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه بر حرکت در چارچوب قانون و سازگار با منافع ملی تاکید داریم، افزود: اصلاحات نشان داده که به منافع ملی بیش از منافع گروهی خود اهمیت نشان داده و برخلاف جریان مقابل که در یک فضای توهمی ایجاد کرده برای خود حتی در مسلمانی و نماز خواندن ما نیز شک دارند، خود را هیچ گاه حق مطلق و رقیب را باطل مطلق ندیده است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در همین زمینه هشدار داد کسانیکه به دنبال مرگ تفکر اصلاح طلبی هستند بدانند چنین دیدگاهی برای نظام هزینه دارد.

عارف در ادامه  گفت: برنامه ای تنظیم کرده و طی روزهای آینده در اختیار مردم قرار می دهیم که در آن آورده شده اگر اکثریت نامزدها را بدست بیاوریم، چه برنامه هایی برای مردم خواهیم داشت.

وی، رسیدگی به مسائیل معیشتی مردم، رفع رکود در حوزه اقتصاد و ایجاد اشتغال در کنار تلاش برای کاهش معضل های اجتماعی روزافزون مانند اعتیاد و طلاق را از جمله اهداف در نظر گرفته برای پیگیری در صورت کسب اکثریت مجلس از سوی جریان اصلاح طلب عنوان کرد و گفت: به مردم وعده می دهیم که مجلسی با برنامه باشیم.

وی با بیان اینکه کسب اکثریت مجلس یک شعار نیست بلکه واقعیتی دست یافتنی است، افزود: اگر انتخابات اسفند ماه امسال روند انتخابات سال 92 را داشته باشد و با راهبردهایی که مقام معظم رهبری آنها را بیان فرمودند پیش برود، می توان براحتی به این هدف دست یافت.

رئیس شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان اظهار کرد: اصلاح طلبان برای دست یابی به موفقیت و نتیجه لازم باید اختلاف ها را کنار گذاشته و با پرهیز از تک روی و سهم خواهی برروی هم پوشانی و اجماع گام بردارند.

وی نقش تشکل های مردمی در انتخابات را پررنگ دانست و گفت: در انتخابات پیش رو تشکل های مردمی نقش کلیدی دارند و باید از ظرفیت آنها به شکل شایسته استفاده کرد.

وی با بیان اینکه در گفتمان اصلاح طلبی مردم از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند، افزود: ما خود را خدمتگزار مردم دانسته و برای ادای دین به آنها می کوشیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، یکی از ویژگی های اصلی انقلاب اسلامی را در کنار ابعاد فرهنگی و معنوی آن، حضور مردم دانست و گفت: به فرموده امام راحل صاحبان اصلی انقلاب مردم هستند.

عارف با بیان اینکه مردم میهن ما از خرداد سال 1342 و آغاز نهضت تاکنون همواره نقش خود را به خوبی ایفا کرده و هیچ گاه پشت رهبری معنوی انقلاب و نظام را خالی نگذاشته اند، افزود: هر جا که به حضور مردم نیاز بوده است، آنها سنگ تمام گذاشته اند.

عارف با اشاره به جایگاه مردم در قانون اساسی کشور، گفت: در جای جای این قانون نگاه به مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب مشاهده می شود و آنها مسئولان و کارگزاران خود را به صورت مستقیم و غیرمستقیم انتخاب می کنند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به حضور دو تفکر و جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا در کشور، گفت: گفتمان اصلاحات به فکر حذف رقیب خود نیست بلکه بدنبال رقابت در یک فضای سالم است هرچند که رقبای ما این گونه فکر نمی کنند و حتی در صحبت های خود خبر از مرگ تفکر اصلاح طلبی می دادند که این جز ایجاد هزینه برای کشور و دلسرد کردن مردم و جوانان و ایجاد چالش و رویارویی بین جامعه و دست اندرکاران چیزی دربرنداشته است.

وی با بیان اینکه مردم در 24 خرداد سال 92 در عین ناباوری تحلیلگران غربی حماسه ای ماندگار از خود به جای گذاشته اند که این حماسه باید همچنان پایدار باقی بماند، افزود: پایداری این حماسه در گرو نقش آفرینی دوباره مردم در انتخابات اسفند ماه امسال است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان اضافه کرد: مردم بویژه جوانان با حضور پرشور خود در انتخابات سال 92 و رای به دولت تدبیر و امید فاز نخست پروژه مورد نظر خود را به خوبی اجرا کردند اما اگر به امید بهره برداری از این فاز باقی مانده و به فکر ادای وظیفه و تکلیف در فاز دوم که انتخابات اسفند ماه امسال است نباشند و آنرا رها کنند با مشکل مواجه خواهیم شد.

عارف در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تشکیل شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان، گفت: بحث اجماع در مورد نامزدها با درنظرگیری شاخص ها و معیارهای مشخص شده و ارائه لیستی واحد با محوریت حوزه های انتخابیه و استان ها ضرورت ایجاد این شورا قطعی کرد.

رئیس شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان اظهار کرد: این شورا در انتخاب نامزدها دخالتی ندارد ولی در تدوین سیاست ها و شاخص ها و در نهایت داوری برای حفظ انسجام و وحدت اصلاح طلبان به ایفای نقش می پردازد.

وی با بیان اینکه ادعا نداریم که شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان دارای جامعیت است،افزود: بدون شک اصلاحات دارای احزاب و شخصیت های برجسته ای است که عضو این شورا نیستند ولی در مجموع این شورا را می توان گام بلندی برای وحدت و انسجام بین اصلاح طلبان که دارای یک جامعیت نسبی است، دانست.

عارف، امکانات محدود و فرصت کم را مانعی برای تشکیل شورایی جامع از اصلاح طلبان دانست و افزود: با این وجود تلاش داریم تا همه شخصیت ها و احزاب اصلاح طلب را در تصمیم سازی های خود مشارکت دهیم.

وی در ادامه به راهبردهای این شورا اشاره کرد و گفت: پرهیز از خودخواهی، سهم خواهی و فردمحوری در بین اصلاح طلبان از راهبردهای مهم ما است.

عارف با بیان اینکه ویژگی هایی را برای مجلس آینده ترسیم کرده ایم که در راس امور بودن و در شان ملت بودن و حضور افراد متعهد و متخصص برجسته از جمله مشخصات آن است، افزود: یاور بودن مجلس با دولت و اینکه نمایندگان آن صدای مردم را شنیده و با شهامت مطالبات به حق مرردم را بیان کنند از دیگر ویژگی های مورد نظر ما برای مجلس شورای اسلامی آینده است.

وی با بیان اینکه  باید بدنبال مجلسی که یاور دولت بوده و نه رقیب آن باشیم، افزود: با این وجود بر استفاده مجلس از حق نظارت خود نه پیگیری مسائل سلیقه ای و موردی اصرار داریم و تحقیق و تفحص و استیضاح را حق مجلس دانسته و انها را به شرط استفاده صحیح، ابزاری برای افزایش کارآمدی کشور و نظام می دانیم.

عارف از نقد به عنوان یک ضرورت برای جامعه با نشاط و پویا نام برد و گفت: مجلس باید نقد مشفقانه و خیرخواهانه عملکرد دستگاه ها به همراه ارائه راهکار برای حل مشکلات را در دستور کار خود قرار دهد اما در این میان انگیزه نقد مهم است و باید بدنبال پیشرفت و توسعه کشور باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مهم ترین دغدغه مجلس را پیگیری منافع ملی و مسائل راهبردی کشور عنوان کرد و افزود: در چند دوره گذشته چنین نبوده و مجلس در این مسیر قرار نگرفته است.

عارف با بیان اینکه نیاز به یک مجلس قوی با حضور جوانان و زنان داریم، افزود: این دو از قشرهای تاثیرگذار جامعه به شمار می روند و باید حضور پررنگ تری در مجلس داشته باشند.

رئیس شورای سیاستگزاری اصلاح طلبان به اشغال ناچیز صندلی های مجلس از سوی زنان اشاره کرد و گفت: تعداد حضور بانوان در مجلس تاکنون عددی یک رقمی بوده است که این رقم باید به شکل منطقی و غیرتحمیلی رشد پیدا کند.

افزودن نظر جدید