نشست همگرایی اصلاح‌طلبان در بلوار کاوه:

لیستی می‌دهیم که پیروز انتخابات شویم/انتخابات فرصتی برای بازسازی رابطه اصلاح طلبان با نظام است

یک روز مانده به آغاز ثبت نام نامزدهای انتخابات مجلس، منتخبین شورای اصلاح طلبان استان‌های سراسر کشور خود را به بلوار کاوه تهران رساندند تا با هیات رئیسه و روسای میز استان‌ها شورای عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان نشست مشترک داشته باشند.

به گزارش امیدنامه، مکان مجمع روحانیون مبارز بود که میزبانی این نشست را بر عهده داشت و سالنی که خاطره اعلام کاندیداتوری سید محمد خاتمی را به اذهان متبادر می‌کرد محل این گردهمایی بود که در روزهای پایانی پاییز برگزار شد.

مجری مراسم هم بر عهده الهه کولایی بود که بعد از بیان مقدماتی از هیات رئیسه دعوت کرد تا در جایگاه استقرار پیدا کنند.
دکتر محمدرضا عارف رئیس شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان در سخنرانی افتتاحیه این نشست با اشاره به روند تشکیل شورای عای سیاست گذاری، گفت: گروه‌های مختلفی برای انتخابات مجلس زحمت کشیدند از جمله شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای رهبردی و گروه امید که در ‌‌نهایت همین این گروه‌ها در غالب شورای عالی سیات گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان دور هم جمع شدند و در طی ۴۰ روز از تشکیل این شورا‌ها همدلی و صمیمیت خوبی بین اعضا حاکم است.
وی با بیان اینکه ابتکار تشکیل شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان تدبیر همه اصلاح‌طلبان است و به فرد و افراد خاصی منتهی نمی‌شود، گفت: در گذشته هزینه‌های سنگینی بخاطر واگرایی دادیم و اکنون خوشبختانه با توجه به فضای خوبی که در کشور حاکم است همگرایی ارزششمندی بین جریان‌های مختلف اصلاح طلب وجود دارد و باید نتیجه این همگرایی پیروزی تفکر اصلاح‌طلبی در انتخابات مجلس باشد.
رئیس بنیاد امید ایرانیان بر ضرورت استمرار روند انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ تاککید کرد و گفت: مسیر رسیدن به اجماع کامل وجود دارد هر چند در گذشته الگویی به مانند مجلس پنجم مطرح می‌شد ولی خیلی زود این ایده جای خود را به راهبرد اجماع کامل داد و انشالله بتوانیم ثمرات این همگرایی را در انتخابات مجلس ببنیم.
وی با بیان اینکه لیستی می‌دهیم که پیروز انتخابات شویم بر ضرورت حضور موثر جوانان و زنان در انتخابات تاکید کرد.
رئیس شورای عالی انتخاباتی اصلاح طلبان تلاش برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات را از راهبردهای جریان اصلاح طلبی برشمرد و گفت: اگرچه موضوعات گروهی و جریانی مهم است اما مسائل ملی و کلان و خلق حماسه‌ای بزرگ و بهتر از سال ۹۲ در اولویت و در دستور کار ما قرار دارد.
عارف، قانون مداری را در دستور کار جریان اصلاحات دانست و گفت: در هیچ کجا نمی‌خواهیم فرا‌تر از قانون عمل کنیم و توقع ما از جریان رقیب و دست اندرکاران انتخابات نیز پایبندی به قانون است.
وی با تاکید برپرهیز از حاشیه سازی و افراط و تفریط، اظهار کرد: باید از هرگونه تک روی و سهم خواهی پرهیز کرد و در راستای تقویت جبهه اصلاحات تلاش کرد.
عارف تاکید کرد: شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان نقش سیاستگذاری دارد و به هیچ وجه در امور استان‌ها دخالت نمی‌کند.رئیس بنیاد امید ایرانیان بر ضرورت ارتقاء مجلس تاکید کرد و از کسانیکه صلاحیت حضور در مجلس را دارند درخواست کرد در انتخابات کاندیدا شوند.

عارف همچنین گفت: دو ماه تا انتخابات زمان داریم، باید قدر آن را بدانیم. من خواهشم این است که به مسائل اختلافی نپردازیم. چرا که به انسجام و صمیمیت نیاز داریم

وی ادامه داد: یکی از دغدغه‌های مطرح شده تشکیل کمیته رسانه بود که این کار انجام شده و با جدیت پیگیری می‌شود. ما اصرار داریم تا خود حوزه‌ها محور باشند و کنترلی بر آن‌ها نداریم. تاکنون هیچ اقدامی برای لیست تهران نکرده‌ایم و فقط از دوستانی که می‌توانستند شرکت کنند خواسته‌ایم در این انتخابات ثبت‌نام کنند.
رئیس بنیاد امید ایرانیان همچنین گفت: با اینکه دولت مشکلاتی دارد اما نباید مشکلات خرد را به پای کل دولت بگذاریم. ما زمین بازی را طراحی نمی‌کنیم. هنر ما این است که در زمین طراحی شده بازی کنیم. شرایط منطقه و کشور ایجاب می‌کند که انتخاباتی پرشور و حداکثری داشته باشیم. امیدواریم که روند سال ۹۲ را ادامه دهیم.

بازسازی روابط اصلاح طلبان با نظام
در این نشست حسین مرعشی، رئیس کارگروه استانهای شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با بیان اینکه باید همه کسانیکه تفکر اصلاح طلبی دارند و صلاحیت حضور در مجلس را دارند تشویق به ثبت نام در انتخابات مجلس کرد، گفت: اصلاح طلبان نقش اساسی در پیروزی آقای روحانی داشتند و انتخابات مجلس فرصتی است که از تلاشهایی که برای تغییر فضای کشور انجام دادیم بهره ببریم.
وی با بیان اینکه اصلاح طلبان اصیل‌ترین جریان سیاسی در کشور هستند بر وفاداری آن‌ها به نظام تاکید کرد و گفت: انتخابات مجلس فرصتی است که به بازسازی رابطه اصلاح طلبان با نظام که در مقاطعی به خاطر برخی سوء تفاهم‌ها دچار کدورت شد بپردازیم.
مرعشی تاکید کرد: باید از دولت در انتخابات بهره ببریم. نباید از جایگاه دولت غافل شویم. این در حالی است که می‌دانیم نقدهایی به بدنه اجرایی دولت وارد است. شاید آقای نوبخت یادش رفته باشد اما ما نباید یادمان برود که این دولت با سهمیه اصلاح‌طلبان سر کار آمده است. دولت، دولت ما است.
وی با بیان اینکه روندی که در سال ۹۲ شکل گرفت را در انتخابات ۹۴ تقویت می‌کنیم، گفت: انتظار اینکه همه مشکل‌ها یک شبه برطرف شود درست نیست. می‌دانیم که دولت خودش توسط برخی نهاد‌ها تحت فشار است. ما هم تحت فشار هستیم اما یادمان نرود که شرایط از سال ۹۲ بد‌تر نیست. در آن سال نه شورای نگهبان داشتیم و نه دولتی که حمایتمان کند. تدبیر و خرد ما را پیروز کرد.

حسین کمالی دیگر عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاست گذاری انتخاباتی اصلاح طلبان نیز در این نشست با بیان اینکه انتخابات باید در فضایی آرام، بانشاط و مسالمت آمیز برگزار شود بر ضرورت دوری از مجادلات بیهوده و برنامه محوری در انتخابات تاکید کرد.
وی با بیان اینکه اصلاح طلبان به تحریب رقبا نمی‌پردازند، رعایت حقوق اقلیت‌ها، گردش نخبگان، تحمل صدای مخالف، دوری از خشونت ورزی و عدم استفاده از امکانات دولتی را سیاست‌های راهبردی اصلاح طلبان در انتخابات نام برد.
کمالی گفت: کارگروه تعامل و رایزنی برای این تشکیل شده است تا با شورای نگهبان و سایر نهادهایی که در انتخابات دخیل هستند صحبت کند. امیدواریم شورای نگهبان بر اساس وظیفه خود در این انتخابات پدری کند نه برادری.
وی ادامه داد: باید از موضع‌گیری‌های تند بپرهیزیم. چرا که رقبا از آن استفاده می‌کنند و فضا را علیه‌مان مشوش می‌کنند. هیچ‌گاه تا به امروز اصلاح‌طلبان اتحاد الان را نداشتند. من تردید ندارم اگر صحنه انتخابات با انصاف مدیریت شود اصلاح‌طلبان پیروز خواهند بود. اگر اصلاح طلبان کوچک‌ترین اشتباهی انجام دهند آن را دلیل برای رد صلاحیت‌ها می‌کنند این در حالی است که ممکن است‌‌ همان کار برای گروه رقیب مشکلی نداشته باشد.
حجت الاسلام موسوی لاری نیز در این نشست گفت: سیاست راهبردی ما میدان داری حوزه‌های انتخابیه است و به هیچ وجه از مرکزی دخالتی در تصمیمات استان‌ها صورت نمی‌گیرد.
وی با بیان اینکه با رقبا به تعامل می‌پردازیم، از تعامل و رایزنی با مسئولان از جمله رئیس جمهور و اعضای شورای نگهبان و مسئولان اجرایی انتخابات خبر داد.
موسوی لاری تاکید کرد: وقتی می‌گوییم اصلاح‌طلبان در انتخابات شرکت کنند یعنی هم زنان و هم مردانی که می‌توانند باید در این انتخابات شرکت کنند. ما همه کسانی که توانایی دارند را به شرکت در انتخابات تشویق می‌کنیم. اما این به آن معنا نیست که آن‌ها را به عنوان کاندیدای قطعی بدانیم. ما همه را تشویق به حضور می‌کنیم اما نمی‌دانیم که تعیین سرنوشت تأیید صلاحیت‌ها چه خواهد شد.
وی ادامه داد: اگر بعد از مشخص شدن تأیید و رد صلاحیت‌ها، تعداد تأیید شدگان زیاد باشد یا خود افراد تصمیم می‌گیرند بمانند و بروند و یا هیأتی تشکیل می‌شود که تشخیص بدهد چه فردی در انتخابات باقی بماند.
گفتنی است در این نشست برخی نمایندگان استان‌ها نکته نظرات خود را درباره انتخابات مجلس مطرح کردند..

.

افزودن نظر جدید