لزوم بی طرفی وزارت علوم در انتخاب رئیس دانشگاه تهران

در حالی که کمتر کسی گمان می برد در روزها و هفته های پایانی سال، رئیس دانشگاه تهران تغییر کند، تدبیر وزیر علوم و پایان حکم دکتر رهبر زمینه را برای کنار گذاشتن وی فراهم کرد.

به گزارش امید به نقل از پیام نو،فرهاد رهبر در طول چند ماه گذشته به گونه ای عمل کرده بود که بسیاری تصور می کردند وی با اتکاء به حامیان خود و با پشتیبانی برخی نمایندگان مجلس، سودای تداوم ریاست در دولت تدبیر و امید را دارد. با توجه به وضعیت پیچیده دانشگاه تهران و مختصات خاص آن، وزارت علوم رویکرد متفاوتی در ارتباط با این دانشگاه در پیش گرفت.

دکتر فرجی دانا با برگزیدن دکتر امید معاون مالی و اداری وزارتخانه به سرپرستی دانشگاه تهران و سپردن ماموریت انتخاب رئیس دانشگاه طی فرایندی دموکراتیک و با مشارکت اساتید، عملا روندی جدید را آغاز کرد. روندی که اگر به درستی اجرا شده و به ثمر برسد می تواند ضمانت کننده استقلال دانشگاه ها در تصمیم گیری و مدیریت باشد.

لازمه پیشبرد این فرایند، بی طرفی دکتر امید به نمایندگی از وزارت علوم در جلب مشارکت دانشگاهیان و طراحی و اجرای فرایندی دموکراتیک برای انتخاب رئیس دانشگاه تهران است. در حالی که در حکم دکتر فرجی دانا برای دکتر امید این مسئله به صراحت تاکید شده و مدیر کل دفتر وزارتی وزارت علوم نیز در مصاحبه ای اعلام کرده است که امید گزینه ریاست دانشگاه تهران نخواهد بود، مشخص نیست از چه بابت دکتر امید در اظهار نظری گفته اند که هنوز پیرامون ماندن در وزارت علوم یا رفتن به دانشگاه تهران تصمیم نگرفته اند.

دکتر امید از مدیران شناخته شده دانشگاه تهران و از شخصیت های میانه رو هستند، اما در موقعیت کنونی که این وظیفه مهم بر دوش ایشان گذاشته شده است، آزمونی بزرگ برای وزارت علوم و شخص ایشان خواهد بود تا روندی آکادمیک و مشارکت جویانه در تعیین رئیس دانشگاه بنا گذاشته شود، روندی که جز با بی طرفی دکتر امید و نامزد نبودن شخص ایشان میسر خواهد بود.

به نظر نمی رسد تعداد افراد شایسته برای ریاست دانشگاه تهران آنقدرها کم باشد که نیاز به تغییر جایگاه معاونت اداری-مالی وزارت علوم کمتر از چند ماه پس از استقرار در پست جدید خود داشته باشد و چنین تغییری بهانه ای به دست مخالفان وزارت علوم برای ایجاد شائبه دخالت این وزارتخانه در تعیین ریاست دانشگاه تهران را بدهد.

افزودن نظر جدید