آیت‌الله هاشمی رفسنجانی:

كنترل تيتر و مطالب روزنامه‌ها حاصل خفقان رسانه‌اي است

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید كنترل تيتر و مطالب روزنامه‌ها حاصل خفقان رسانه‌اي است.

به گزارش امید،آيت‌الله هاشمي رفسنجاني پيش از ظهر امروز در ديدار مدير مسئول و اعضاي شوراي سياست‌‌گذاري و سردبيران بخش‌هاي مختلف روزنامه ابتكار، انتخابات 24 خرداد را رونمايي از انديشه اعتدالي مردم ايران دانست كه سالها در زير آوار افراط و تفريط مكتوم شده بود و با اشاره به آيات و روايات اسلامي در خصوص لزوم رويكرد اعتدالي براي رفتار و گفتار فردي و اجتماعي، گفت: رسالت روزنامه‌نگاران ترويج اين انديشه و تجليل از انسان‌هايي است كه با تحمل مشكلات ، براي تكريم اعتدال تلاش مي‌كنند.

 رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام، كنترل تيتر و مطالب روزنامه‌ها را حاصل عدم تحمل و خفقان رسانه‌اي دانست و گفت: رسانه‌ها آيينه انعكاس اوضاع جامعه هستند و هيچ كس نمي‌تواند روزنامه‌هاي ناقد و دلسوز منافع و مصالح ملي را، مخصوصاً در عصر ارتباطات محدود كند.

وی با تأكيد بر سوابق درخشان مردم ايران براي خلق حماسه هاي گوناگون در طول تاريخ پيش و پس از اسلام و به ويژه در تاريخ معاصر گفت: از 34 سال پيش ايرانيان پيمودن راهي را آغاز كردند كه امروزه شاهد تكرار آنها در كشورهاي اسلامي منطقه خاورميانه و شمال آفريقا هستيم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به انباشته شدن تدريجي انتقادات مردم نسبت به عملكرد بعضي از مسئولان در قواي مختلف، گفت: نتيجه انتخابات واكنش مردم به نوع نگاه غيرواقعي بود كه در داخل و خارج نسبت به ايرانيان داشتند.

ايشان در پاسخ به تحليل يكي از حاضران براي نقش خود در انتخابات گفت: اين اتفاق كار مردم بود و بايد اعتراف كنيم نقش ما نسبت به كار مردم خيلي كم است، چون به دنبال شخصيتي رفته‌اند كه مصداق تصورات و آرزوهاي آنهاست.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در پاسخ به اين سؤال كه «چه شد در انتخابات نام‌نويسي كرديد؟» گفت: در ادبيات خواندم كه براي هر انسان «آني» در زندگي است و براي من هم اين «آن» در عصر جمعه قبل از انتخابات حاصل شد كه چرا بايد در مقابل اين همه درخواست و اصرار، استبداد رأي داشته باشم.

وی با تشريح روند اتفاقات پس از آن حالت، از استخاره تا نام نويسي و عدم احراز صلاحيت، گفت: آيت‌الله‌العظمي بروجردي هميشه در دروس خود جمله معروف «انّ لرّبكم في ايّام دهركم نفحات الي فتعرضّوالها» را مي‌خواند و با تأكيد بر «الفرص تمروا كالمرّ السحاب» مي‌فرمود: مواظب لحظات باشيد. من هم با استفاده از حالتي كه فقط يك لحظه در من احساس شد، ثبت‌نام كردم و از آغاز تمام اتفاقات را به خداوند واگذار كرده بودم.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در توضيح «آني» كه در زندگي انسان‌ها به ندرت اتفاق مي‌افتد، گفت: يك بار ديگر هم اين «آن» در من ايجاد شد و آن زماني بود كه به اتفاق دكتر روحاني در حلبچه، درو شدن انسان‌ها را ديديم و يك لحظه اين احساس در من ايجاد نگراني كرد كه اگر صدام اين جنايت را در كرمانشاه، تبريز و يا حتي تهران تكرار كند، چه فاجعه انساني به‌وجود خواهد آمد؟!

وی افزود: تصميم گرفتم براي ختم جنگ، به اتفاق ساير سران قوا و مسئولان جنگ با امام(ره) صحبت كنيم و با توجه به مجموعه عوامل، به ويژه حضور آمريكا در خليج فارس و نامه آقاي رضايي درباره نيازها، امام به عنوان رهبري كه صلابت و انعطاف از ويژگي‌هاي ايشان بود، پذيرفتند.

جانشين فرماندهي كل قوا در طول سالهاي دفاع مقدس با اشاره به جلسه‌اي كه مسئولان عالي‌رتبه براي ختم جنگ پيش امام داشتند، گفت: وقتي امام  با احساس نگراني از وعده اي كه داده شده جملات سابق براي ادامه جنگ تا «بيست سال» و «تا آخرين قطره خون» را يادآوري كردند، پيشنهاد كردم كه به عنوان جانشين شما بپذيرم و پس از پايان ماجرا، شما مرا محاكمه فرماييد كه پس از سالها هنوز شيريني نگاه مهربان امام را پس از ردّ اين پيشنهاد احساس مي‌كنم.

آیت الله هاشمی در تشريح اوضاع پس از انتخابات نيز گفت: نظر دنيا نسبت به ايران عوض شده و ديگر از مطالب توهين‌آميز در رسانه‌‌هاي دنيا كمتر خبر منتشر مي‌شود.

وی درباره رسالت روزنامه‌نگاران گفت: رسالت صاحبان قلم، ترسيم عظمت مردم ايران در طول تاريخ و پيوند آن به اتفاقات اخير است كه پيش از اسلام در دانشگاه جندي‌شاپور، پس از آن در نهضت ترجمه و بعدها در پربار كردن تمدن اسلامي تلاش كرده‌اند.

عضو مجلس خبرگان رهبري با ارائه تحليلي تاريخي از تعاملات تمدني غرب و شرق گفت: دانش ايرانيان و روحيه آنان در احترام به دانشمندان، جندي‌شاپور را پناهگاه علماي بلاد مختلف كرده بود.

آيت‌الله هاشمي رفسنجاني در پاسخ به سؤالي در خصوص مشي اعتدال و سابقه روزنامه ابتكار گفت: اعتدال روزنامه براي من جالب بود و اميدوارم اين اعتدال عمومي شود.

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید