قیمت کلیه در بازار ایران!

سلام نو نوشت:اینجا ایران است، سرزمینی که قرن‌ها مردمانش در راه آزادی و شرف و انسانیت، جان دادند و ایستاده مردند. اما سال ها است جوانان این مرز و بوم جان خود را در راه بی پولی به حراج می‌گذارند و اگهی فروش کلیه را در سراسر شهر نصب می کنند.

اینجا ایران است. در سرزمینی که مردمانش روزانه ماشین های خود را به روز می کنند و به فقرا انگ تنبلی می زنند، عده ای کلیه‌ی خود را کف دست گرفته و جان فروشی می کنند!

کجایید شهدای راه شرافت که ببینید بعضی‌ها که دستشان هم در کار است، چشم بر حقایق تلخ جامعه بسته‌اند و جوانان کشور را در کوره راه فقر به مقصد جان‌فروشی رسانده‌اند. هیچ فکر می‌کردید روزی برسد که جوانان ایران به خاطر نان، جانشان را بفروشند؟ هیچ فکر می کردید که پای تورم به درون جسم آدمی اینچنین رسوخ کند؟

در خیابان شهید فرهنگ حسینی تهران که قدم بزنیم، بیش از هر جایی چشممان به شماره‌ها و آگهی‌های فروش کلیه می‌خورد. دختران 20 ساله تا مردان 40 ساله گرفتار راهی شدند که برای رها شدن از آن چاره‌ای جز حراج زدن به کلیه‌هایشان در پیش خود نمی بینند. اما این روزها آگهی فروش کلیه نه تنها بر دیوارهای شهرمان، بلکه بر دیوار های فضای مجازی هم قابل مشاهده است!

نکته ی قابل تامل این است که ۸۵ درصد از عمل‌های اهدای اعضا در ایران مربوط به پیوند کلیه است. بر اساس اعلام دکتر گنجی رئیس انجمن نفرولوژی ایران تاکنون ۳۱ هزار بیمار کلیوی، پیوند کلیه انجام داده اند که از این تعداد تنها ۳۰ درصد از عمل ها از افراد مرگ مغزی انجام شده و ۷۰ درصد دیگر از کلیه افراد زنده پیوند زده‌اند! این در حالی است که پیوند کلیه در دیگر کشورهای دنیا عموما از افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند صورت می گیرد.

فروش کلیه در ایران چند سالی‌ است که رواج بیشتری پیدا کرده و به لطف مدیریت اصولگرایان حالا به اوج خود هم رسیده است و شاید کاهش آمار آن یکی از دشوارترین کارهای دولتمردان فعلی باشد. این هم میراث جان‌گدازی است که از بی‌عملی مدعیانی حاصل شد که احمدی‌نژادها را به دولت رساندند.

وقتی در نظر بعضی از مسئولین و نمایندگان مجلس و دلواپسان تازه ظهور کرده، سانسور و فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی ارزشی بالاتر از رسیدگی جان آدمی می گیرد، وقتی مدل موی جوانان ما اهمیتی افزون‌تر از فقر اقتصادی دارد، مردمی که هر یک به نحوی تحت فشار اقتصادی قرار دارند، راهی جز به حراج گذاشتن بخشی از جان خود پیدا نخواهند کرد. مردمانی که بخشی از تن خود را می فروشند تا شاید شرافت خود را حفط کنند.

دردناک است که این روزها به راحتی، نه فقط طبقه پائین جامعه بلکه جوانانی از طبقه متوسط هم بر روی اعضای بدن خود مانند کلیه قیمت می‌گذارند و می‌خواهند با فروش آن چاله‌ای از چاله‌های پیش روی خود را پر کنند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید