قیمت باورنکردنی پراید در سوریه

ریزش ارزش پول ایران صادرات پراید را حسابی به‌صرفه کرده است. پراید ایران که بیشتر به سوریه، عراق، جیبوتی و ... صادر می‌شود این روزها در نمایشگاه بین‌المللی دمشق ٤ میلیون و ٤٤٠ هزار لیر سوریه قیمت خورد

به گزارش امیدنامه، شهروند در ادامه نوشت: قیمت لیر سوریه در بازار آزاد ایران ٢٥ تومان قیمت دارد که با این حساب نرخ پراید در سوریه به ١١١ میلیون تومان رسیده است. این خودروی پرطرفدار در بازار ایران که  در هفته‌های گذشته  از مرز ٤٣ میلیون تومان  هم گذر کرد، این روزها  به قیمت ٣٦ تا ٣٨ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. آنگونه که جاده مخصوص‌نشین‌ها می‌گویند صادرات خودرو به لحاظ درآمد ارزی که نصیب خودروسازان می‌کند، بیشتر از فروش داخلی می‌صرفد، اما اولویت با بازار داخلی است.  یک مقام آگاه در این باره به «شهروند» گفت: آپشن‌هایی که روی خودروهای صادراتی گذاشته می‌شود کمتر از داخلی‌هاست، در حالی که قیمتشان گران‌تر است.

چه هزینه‌هایی پراید بازار داخلی را گران‌تر می‌کند؟
همین چند وقت پیش بود که برخی از رسانه‌های خبری رشد صادرات را دلیل اصلی کمبود عرضه در بازار داخلی و نجومی شدن قیمت‌ها اعلام کردند. با این وجود جاده مخصوص‌نشین‌ها معتقدند که صادرات برای آنها صرفه اقتصادی بیشتری دارد البته اگر فروش‌های دستوری بگذارد. یک مقام آگاه در این باره گفت: فروش داخلی غیر از هزینه تولید، هزینه‌هایی چون بیمه،٩ درصد مالیات، هزینه شماره‌گذاری خودرو  و... به سایپا تحمیل می‌کند که می‌توانم به جرأت بگویم اختلاف  پنج میلیونی در فروش هر خودروی داخلی با خودروی صادراتی وجود دارد چون با صادرات خودروی ما دیگر هزینه بیمه و امثال آن را تقبل نمی‌کنیم.
به گفته او، از سوی دیگر تنها بخشی از این هزینه روی قیمت خودروهای داخلی کشیده می‌شود  و بنابراین صادرات سود خالص بیشتری دارد. در این میان نباید از این نکته هم غافل شد که ارزش افزوده ورود ارز به کشور بسیار بیشتر از جابه‌جا کردن پول بین مردم یا به اصطلاح از این جیب به آن جیب‌کردن است. در واقع هر صنعت و تولیدی که بتواند ارز به کشور وارد کند، جای افتخار دارد.

خودروهای ایرانی کجا می‌روند؟
از کشورهای عراق، الجزایر، سوریه، ترکمنستان، لبنان، چین، ساحل عاج، جمهوری آذربایجان و جیبوتی به‌عنوان عمده بازارهای هدف صادرات انواع خودروی سواری ایران یاد شده است که در میان این کشورها عراق با سهم ۷۶.۳‌درصدی بیشترین سهم واردات خودرو را به خود اختصاص داده و پس از آن الجزایر و سوریه به ترتیب با سهمی ۵.۳ و ۴.۲‌درصدی در رده‌های بعدی قرار دارند. اما حجم صادرات به کشورهایی مانند چین تنها ۰.۸ درصد، ساحل عاج ۰.۳ درصد، جمهوری آذربایجان ۰.۳ درصد و جیبوتی ۰.۲‌درصد کل صادرات ایران بوده است. همچنین ترکمنستان و لبنان دیگر کشورهایی هستند که سهمی بیش از یک‌درصد از صادرات خودروی سواری را به خود اختصاص داده و به ترتیب ۲.۶‌درصد و ۲.۴‌درصد را از آن خود کرده‌اند. البته جمهوری کره، ترکیه، قزاقستان، ارمنستان، بلژیک، فرانسه، روسیه، رومانی، مجارستان و مالزی دیگر کشورهایی هستند که می‌توان از آنها به‌عنوان بازارهای مهم بالقوه صادرات خودرو یاد کرد.

افزودن نظر جدید