قطع مستمری زنان مطلقه و بیوه‌ و یک سوال از مسئولین

این روزها ساختمان سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح٬ واقع در خیابان سی تیر تهران٬ بی‌شباهت به دادگاه خانواده نیست. از دختر ۲۰ ساله‌ تا پیرزن ۸۰ ساله‌ای که قدم‌های سنگین‌اش را به کمک عصا برمی‌دارد. همه‌ جا شکایت است و ناله‌ی چه کنم چه کنم؟

به گزارش پایگاه خبری -تحلیلی امید؛خانم میانسالی فرزندش را با عصبانیت کتک می‌زند٬ کارمند سازمان می‌گوید: «ولش کن٬ سر بچه چرا خالی می کنی؟» مردان حاضر در سالن از نگاه کردن طفره می‌روند٬ در حرکت‌شان شتاب می گیرند٬‌ جلوتر که می‌روی خانم جوانی با بدنی نیمه عریان می‌گوید که قصد تن فروشی دارد. می‌خواهد خرج زندگی‌اش را بدهد. این‌ها را که می‌گوید٬ کارمند سازمان گریه‌اش می‌گیرد و به اتاق دیگری می‌رود. دیگری می‌گوید: «برای دخترم جهاز خریدم. چه خاکی بر سرم بریزم؟ به کجا پناه ببرم؟ قسطش را از کجا بیاورم؟خانم جوانی می‌گوید: «معلولیت جسمانی دارم. اجاره خانه‌ام را با این پول پرداخت می‌کردم» و باز هم: «به من گفتند بیمه دیگرت را قطع کن. حالا که قطع کردم می‌گن باید تا خرداد صبر کنی بره کمیسیون. من تا خرداد با چه پولی زندگی کنم؟». همگی از یک چیز شکایت دارند: غم نان. اما جواب مسئول مربوطه به همه‌ي آن‌ها این است: «اگر بیش از این شکایت کنید٬ تمام پول‌های پرداخت شده‌ را پس می‌گیریم. این پول بیت‌المال است».

در سال‌های ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد٬ در کش و قوس تصویب قانون حمایت از خانواده٬ زنان مطلقه و بیوه‌ در صورت نداشتن شغل و اختیار نکردن شوهر٬ تحت شمول دریافت مستمری والد فوت شده قرار گرفتند. پیش از تصویب این قانون٬ تنها فرزندان ذکور تا بیست سال و در صورت اشتغال به تحصیل تا ۲۵ سال و دختران مجرد بدون محدودیت سنی شامل این قانون می‌شدند. قریب به هفت یا هشت سال است که ۴۶ هزار زن بیوه و مطلقه در سراسر کشور٬ دارای فرزند یا بدون فرزند٬ با وجود شاغل بودن مستمری پدر فوت شده‌شان را دریافت می کنند. تمام این سال‌ها را چه قانونی و چه غیر قانونی٬ با احتساب این مستمری گذران زندگی کرده‌اند. در بهمن ماه سال جاری٬ مشمولان به حساب خود مراجعه می‌کنند و با کمال تعجب متوجه می‌شوند که مستمری آن‌ها قطع شده است. با مراجعه به سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح٬ متوجه می‌شوند که بدون اطلاع قبلی٬ مستمری ۴۶۰۰۰ زن  قطع شده و تنها پاسخی که از مسئولین گرفتند این است که بروید از سازمان تامین اجتماعی و ارتش استعلام بگیرید و ثابت کنید که جای دیگری بیمه نیستید. این در حالی است که سازمان بازنشستگی پیش از این با استعلام از سازمان تامین اجتماعی به قطع مستمری زنانی که بیمه‌ی محل دیگری بودند مبادرت کرده‌ است و عملا استعلام دوباره معنایی جز معطل کردن و سر دواندن ندارد. با این حساب ۴۶۰۰۰ زن تنها در آستانه‌ی سال نو٬ از مستمری دریافتی‌شان محروم شده‌اند. پرسش این است که اگر به قول مسئولین «این پول بیت‌المال» است و نباید در جیب نا اهلش برود٬ چرا باید بدون اطلاع قبلی مستمری‌ها قطع شود؟ با یک حساب سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت که یک زن بیوه یا مطلقه و احیانا دارای فرزند٬ با حقوق ۸۰۰ هزار تومانی سازمان بازنشستگی نمی‌تواند اجاره خانه٬ خرج فرزندان٬ خورد و خوراک٬ پوشاک و گوشت کیلویی ۳۰ هزار تومان را بدهد! اگر نام این قانون در ابتدا حمایت از خانواده بود٬ این چه حمایتی است که زن را منع از ازدواج مجدد٬ منع از اختیار شغل دوم و سوم و بعضا چهارم می‌کند؟! با استناد به هر قانون و استدلالی٬ ۴۶۰۰۰ زن تهرانی چند سالی است که با در نظر گرفتن این دریافتی برای هزینه زندگی خود برنامه ریزی کرده‌اند٬ حال مسئولین باید پاسخ‌گو باشند که این قبیل اقدامات شتاب زده چه تاثیری در توزیع عادلانه‌ی بیت‌المال دارد؟

دیدگاه‌ها

ما که تا یادمونه قانون برای بعضیا بوده...

افزودن نظر جدید