قرار بود حمله به سوریه از 3 نیمه شب آغاز شود

مجله "ابزرواتور" از تصمیم بزرگ و سرنوشت‌ساز فرانسوا اولاند، رئیس جمهور فرانسه نوشته که مجبور شد در آخرین دقایق آن را لغو کند.

بهگزارش امید به نقلازانتخاب، ماجرا از این قرار است که صبح شنبه، سی‌ و یکم ماه اوت گذشته یعنی حدود چهار هفته پیش فرانسوا اولاند به ارتش و مقامات بلندپایه دولتی اعلام کرد که همان شب حمله این کشور به سوریه انجام خواهد گرفت.

مجله "ابزرواتور" می‌نویسد: "وقتی بزرگترین مقام رسمی فرانسه اعلام کرد که حمله همان شب صورت می‌گیرد؛ مقامات بلندپایه ارتش و دولت متقاعد شدند که قرار است این اتفاق رخ دهد. از این خبر شگفت‌انگیزتر این بود که رئیس جمهور، خود به تنهایی چنین تصمیمی گرفته بود."

در ادامه مطلب می‌خوانیم: "آن روز جنون‌آمیز از ساعت 3 صبح روز شنبه سی‌ویکم اوت آغاز شد. اما طی پیغامی خبر رسید که باراک اوباما آن روز با الیزه تماس خواهد گرفت و تلفنی با فرانسوا اولاند صحبت می‌کند.

چه موقع؟ ساعت هجده و پانزده دقیقه به وقت پاریس.

مشاور سیاسی فرانسوا اولاند این پیغام را ساعت هشت صبح آن روز به محض اینکه وارد دفترش می‌شود؛ می‌گیرد و بلافاصله وزرای دفاع، کشور و امور خارجه و نیز مقامات عالی کشوری از جمله رئیس ستاد کل نیروهای مسلح احضار شدند تا در جلسه‌ای با موضوع حمله به سوریه شرکت کنند."

و بعد آمده است: "جلسه‌ای مشورتی در مورد جنگ، در حالی که رئیس جمهور دستور حمله به آن را از پیش صادر کرده بود. این چیزی‌ست که به نظر مقامات فرانسوی فرانسوا اولاند حداقل قصد انجام آن را داشت."

به گفته یک مقام عالی‌رتبه دولت نقشه رئیس جمهور این بود که همان شب دمشق تا صبح بمباران شود؛ قرار بود حمله ساعت سه نیمه شب آغاز شود؛ وقتی که اغلب مردم در خواب عمیق هستند و البته فقط انبارهای موشکی و سلاح‌های شیمیایی هدف این حملات بود."

اما یک مقام دیگر دولت فرانسه می‌گوید: "مشکل این بود که ما نمی‌خواستیم از آسمان ترکیه حمله کنیم. چون مطمئن نبودیم که بعد از آن بشار اسد هم همسایه‌اش را بمباران نکند. این موضوعی‌ست که نیروهای ناتو به خاطر نگرانی از آن اکنون در ترکیه حضور دارند."

درحالی که هواپیماهای ارتش به فرمان فرانسوا اولاند آماده حمله بودند اما بالاخره نتیجه جلسه و گفت‌وگوی روسای جمهور فرانسه و آمریکا به انصراف اولاند از حمله به سوریه منجر شد و بالاخره دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد، این کشور هم با پیروی از سیاست آمریکا برای حمله به سوریه منتظر تایید پارلمان می ماند.

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید