قالیباف و تبدیل مناظره به رینگ بوکس 

برداشت من از این 2 مناظره اخیر انتخاباتی این است که مجموعه آقای روحانی ،جهانگیری و هاشمی طبا که در یک طیف قرار م‌ گیرند، نمود بهتری نسبت به سه نفر جناح مقابل دارند. چراکه بسیار متین و منطقی‌تر رفتار می‌کنند. البته در درجه اول آقای روحانی و در درجه دوم جهانگیری باید تلاش مضاعف‌تری کنند تا اقدامات انجام شده در دولت در حوزه اقتصادی، بیشتر برای مردم تبیین شود. 
قالیباف و تبدیل مناظره به رینگ بوکس 

محمد سلامتی

 

آنها باید با آمار و ارقام دقیق به مردم توضیح دهند و این توضیحات اقداماتی که دولت طی چند سال اخیر در کشور انجام داده را برای ملت روشن خواهد کرد. البته نمی‌توان ضعف‌هایی که در بخش اقتصادی وجود دارد را انکار کرد. بنابراین دولت باید از ضعف‌های خود نیز سخن گوید و راهکارهایش را هم به مردم بگوید. شایان ذکر است، کاستی‌های دولت ناشی از مشکلاتی است که دولت در ابتدای کار خود با آن روبرو بود.
همچنین مشکلی که در جناح مقابل می توان به آن اشاره کرد اینکه به جای تبیین برنامه‌های خود و بیان راهکارها و اثبات این که برنامه‌های آنها برای نارسایی‌های مختلفی که در کشور وجود دارد مفید است یا خیر ،با حالتی تهاجمی وارد این عرصه شده اند. به خصوص آقای قالیباف که بیشتر با تخریب رقیب سعی بر اثبات خود دارد. این در حالی است که به تجربه ثابت شده است که روش رای آوری و اثبات از طریق تخریب جبهه مقابل نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.به طوری که گفت مناظره منطقی با جوی سالم را به رینگ بوکس تبدیل کرد. در صورتی که مردم انتظار دارند، اشخاصی که به دنبال تکیه زدن بر صندلی ریاست جمهوری هستند با تامل و وقار از مواضع خود دفاع کنند و با منطقی قابل قبول برنامه و کارهای طرف مقابل را برای مردم نقد کنند. 
منتهی در این مناظره ها چنین برخورد منطقی را شاهد نبودیم. از نگاه نگارنده رفتار کنونی که برخی از کاندیدها در پیش گرفتند زیبنده نیست. چون در این سطح زمانی که مناظره ها صورت می گیرد الگویی برای تمامی جامعه تلقی می شود. حال تصور کنید همین شیوه به برخوردهای متقابل با مردم منتقل شود. قطعا این برخوردها مسئله ساز خواهد شد. بنابراین ما باید فرهنگ سازی کنیم .فرهنگ سازی هم در این سطح ها امکان پذیر است. به نظر می‌رسد جناح مقابل شیوه منطقی و درستی را پیش نگرفت. امیدوارم که در سومین مناظره این مسائل مورد توجه قرار گیرد و رفتاری درخور یک نامزد ریاست جمهوری را از آنها شاهد باشیم.
بنابراین در یک کلام می توان گفت شیوه ای که آقای روحانی در مناظره پیش گرفته، شیوه مناسبی است و باید همین مسیر را پیش بگیرد. همچنین آقای جهانگیری هم باید همین شیوه کنونی را ادامه دهد. البته این موضوع نافی این مطلب نیست که چشمشان را به روی گذشته ببندند و آنچه در کشور رخ داده ر ا بازگو نکنند. قطعا آنچه دولت با توجه به تمامی مشکلاتی که با آن رو برو بود به دست آورد اگر دقیق تر و شفاف تر توضیح داده شود بهتر خواهد بود. 
هر چند که برخی گفته ها حاکی از آن است که موضع سکوت دولت بر این اساس است که آرامش جامعه بر هم نخورد. اما از نظر نگارنده دولتی که آقای روحانی در ابتدای کار تحویل گرفت دارای مشکلات فراوانی بود که باید آن مشکلات بازگو شود. البته توضیح برخی از مشکلات ممکن است باعث سوء استتفاده رقیب شود. اما چالشهایی که در سیاست خارجی کشور به وجود آمد چالش بسیار مهمی بود و این را همه باید بدانند. چراکه در مناظره ها هم تمام رقبا درباره اینکه برجام نتیجه این دولت بوده و تحریم ها حاصل عملکرد اشتباه قبل توضیح می دهند. بنابراین بازگو کردن این مسائل جو خاصی را به وجود نمی آورد. مردم باید بدانند که دولت چه کشوری تحویل گرفته است و بیشتر وقت دولت برای درست کردن خرابی های دولت گذشته صرف شده است.

 

برچسب‌ها :

افزودن نظر جدید