فروش چک‌های سرقتی در آگهی روزنامه

شهورند نوشت: ٦ عضو گروه سارقان در عملیات‌های پلیسی به دام کارآگاهان ویژه مبارزه با سرقت افتادند. این مردان مجرم با فروش چک‌های سرقتی از طریق آگهی روزنامه پرونده کلاهبرداری پیش روی تیم تحقیق قرار داده بودند.
 
٣١شهریورماه بود که پسر جوانی به شعبه بانکی در خیابان ابوذر رفت و درخواست وصول یک چک را کرد. وقتی متصدی بانک با بررسی چک متوجه شد چک سرقتی و بلامحل است، ماموران کلانتری ١٦١ ابوذر در محل حاضر شدند و پسر ٢٦ساله به نام حمیدرضا را دستگیر کردند.

باتوجه به سابقه سرقت چک به شیوه کیف‌قاپی و ارجاع پرونده از سوی دادیار شعبه دوم دادسرای ناحیه ٣٤ به پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ، متهم دستگیر شده نیز جهت ادامه تحقیقات در اختیار پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت.

صاحب چک سرقتی به کارآگاهان گفت:  «٢٨ مردادماه، پس از خروج از شعبه بانک خیابان حافظ و درحالی‌که داخل پیاده‌رو درحال تردد بودم ناگهان یک موتورسیکلت هوندا ١٢٥ به من نزدیک شد و در یک لحظه اقدام به قاپیدن کیف من کرد که چندین دسته چک متعلق به شرکت محل کارم در آن وجود داشت».

«حمیدرضا» که به اتهام تحصیل چک سرقتی در اختیار کارآگاهان قرار گرفته بود، در اظهاراتش به گفت:  از سرقتی بودن چک اطلاعی نداشتم. من با شماره درج شده در یک آگهی بازرگانی روزنامه تماس گرفتم و این چک را به مبلغ ١٥٠‌هزار تومان خریداری کردم.

با توجه به اطلاعات به‌دست آمده درخصوص شماره تماس‌های درج شده در قسمت آگهی بازرگانی روزنامه ... که طی آن افرادی اقدام به فروش چک‌های سرقتی کرده بودند، کارآگاهان با اقدامات پلیسی موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه‌دار در زمینه سرقت به نام «حمید» ٣٧ساله شدند.

مخفیگاه «حمـید» در خیابان دامپزشکی شناسایی شد. وقتی او در دام ماموران گرفتار شد به کارآگاهان گفت: «من درخصوص نحوه سرقت چک‌ها هیچ اطلاعی ندارم اما چک‌های سرقتی را برادرم به نام داوود در اختیارم می‌گذاشت تا آنها را بفروشم».

با بررسی سوابق داوود مشخص شد که او نیز یکی از مجرمان سابقه‌داری است که بارها به اتهام جرایم موادمخدر، تحصیل مال سرقتی و صدور چک‌های بلامحل  دستگیر و روانه زندان شده است.
«داوود» در ٢١ متری جی دستگیر شد و ماموران در بازرسی از مخفیگاهش موفق به کشف ده‌ها چک شدند. در بررسی چک‌ها مشخص شد که همگی به شیوه کیف‌قاپی و عمدتا از مراجعه‌کنندگان به شعبات بانکی سطح شهر تهران سرقت شده است.

داوود که پس از کشف چک‌های سرقتی چاره‌ای جز اعتراف نداشت، در اظهاراتش به کارآگاهان گفت:  «چک‌های سرقتی را به قیمت هر برگه ٣٠‌هزار تومان از یکی از سارقان کیف‌قاپ حرفه‌ای به نام ایمان خریدم و سپس از طریق درج آگهی روزنامه، هر برگه چک را به قیمت ١٥٠‌هزار تومان می‌فروشم».

با شناسایی محل تردد «ایمان» ٢٤ساله در منطقه تهرانپارس، خیابان جشنواره، وی نیز دستگیر و در همان بازرسی اولیه، ده‌ها چک دارای سابقه سرقت از او کشف شد.

در ادامه تحقیقات جهت شناسایی تمامی اعضای این گروه از سارقان و فروشندگان چک‌های سرقتی، کارآگاهان موفق به شناسایی یکی از مجرمان سابقه‌دار به نام «مهران» ٣٠ساله شدند که از ‌سال ٨٧ تاکنون بارها به اتهام ارتکاب جرایم مختلف شامل «نزاع و درگیری دسته‌جمعی منجر به جنایت در ‌سال ٨٦، قتل عمـد در خیابان ٢١٢ تهرانپارس، سرقت موتورسیکلت، سرقت خودرو، زورگیری، کیف‌قاپی، سرقت لوازم خودرو و سرقت منزل» دستگیر و روانه زندان شده است.

با شناسایی مخفیگاه مجردی «مهران» در منطقه تهرانپارس، خیابان ١٨٢، وی نیز دستگیر و در بازرسی از این محل ده‌ها کیف زنانه، چندین دستگاه لپ‌تاپ‌ دارای سابقه سرقت، ده‌ها عدد عینک دودی زنانه و ده‌ها چک دارای سابقه سرقت کشف و به پایگاه هشتم پلیس آگاهی منتقل شد.
همزمان با دستگیری مهران در منطقه تهرانپارس، جوانی ٢٨ساله با مراجعه به شعبه بانک بازار آهن قصد وصول یک چک ٣‌میلیون و ٦٠٠‌هزار تومانی را داشت که متصدی بانک متوجه سرقتی بودن چک شد و با اطلاع دادن به مرکز فوریت‌های پلیسی ١١٠، این مرد به اتهام تحصیل چک سرقتی دستگیر ‌شد. متهم که خود را در زمان دستگیری «مهدی نیازی» معرفی کرده بود به پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل ‌شد.

با انتقال «مهدی نیازی» به مقر پلیس و بررسی سوابق او، کارآگاهان موفق به شناسایی هویت واقعی او به نام «امیر» ٢٨ساله شدند. با اعتراف سایر اعضای گروه مبنی بر همدست بودن امیر با آنها، او نیز به ناچار به عضویت در این گروه از سارقان اعتراف کرد.

ششمین عضو این گروه از سارقان به نام «حامد» ٣٤ساله شناسایی شد. او نیز در خیابان فرجام دستگیر و به پایگاه هشتم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شد و به عضویت در گروه سارقان و مشارکت در سرقت و فروش چک‌های سرقتی اعتراف کرد.

با توجه به سوابق متهمان در ارتکاب جرایم مختلف مرتبط با سرقت، کشف ده‌ها چک دارای سابقه سرقت به‌ویژه به شیوه کیف‌قاپی و به جهت شناسایی سایر جرایم ارتکابی متهمان و همچنین شناسایی سایر مالباختگان، بازپرس پرونده با درخواست انتشار تصویر بدون پوشش متهمان از کسانی که موفق به شناسایی تصویر این سارقان شدند، خواست تا جهت پیگیری شکایات خود به نشانی پایگاه هشتم پلیس آگاهی واقع در میدان حر، انتهای خیابان ١٢ فروردین مراجعه کنند.

 

افزودن نظر جدید