فرخ‌نژاد: بازخواست می‌شوم که چرا برای آبادان کاری نمی‌کنم

حمید فرخ‌نژاد با انتقاد از مسئولین در رسیدگی به شهرهای جنگ‌زده گفت: از من بازخواست می‌شود که چرا برای شهرم آبادان کاری نمی‌کنم اما من می‌گویم که بیشتر از آنچه فکر کنید به شهرهای جنوبی ظلم شده است.

به گزارش امید به نقل از مهر، حمید فرخ‌نژاد مشاور هنری سازمان منطقه آزاد اروند و دبیر افتخاری جشنواره منطقه‌ای انجمن سینمای جوان در آبادان با بیان این مطلب درباره رسیدگی به شهرهای جنگ‌زده گفت: جای سرافکندگی دارد که بعد از ۲۵ سال که از دوران جنگ می گذرد، بگوییم شهرهای جنوبی هنوز جنگ‌زده هستند.
 
وی ادامه داد: آبادان قبل از جنگ دارای ۲۱ سالن سینما بود اما در حال حاضر فقط یک سینمای نیمه تعطیل دارد. از همین رو به عنوان یک سینماگر که اهل جنوب هستم، از مسئولان گله دارم چراکه شهرهای جنگ‌زده ویترینی برای هفته دفاع مقدس شده‌اند.
 
فرخ‌نژاد یادآور شد: جمعیت آبادان به دلیل نبود زیر ساخت‌های فرهنگی و رفاهی نسبت به قبل از جنگ نصف شده است و به نوعی مردم بومی مناطق جنگ زده به دست فراموشی سپرده شده‌اند. این در حالی است که همه ما می دانیم همین مردم در 8 سال جنگ تحمیلی چه رشادت هایی به خرج داده‌اند.
 
دبیر افتخاری جشنواره منطقه‌ای انجمن سینمای جوان در آبادان در ادامه خطاب به مسئولان در وزارت نفت گفت: نکته من درباره دوستان در وزارت نفت است با وجود اینکه درآمد کشور از ذخایر نفتی است و پالایشگاه های نفت در جنوب کشور قرار دارد، مردم این منطقه بعد از ۲۵ سال هنوز در شرایط بد به سر می برند.
 
وی تاکید کرد: به اعتقاد من شهری مثل آبادان به مثابه جانبازی می ماند که به حال خودش رها شده است، در حالی که این شهر زخم دیده است و باید بیش از آنچه این ۲۵ سال صرف بازسازی آبادان شده است، به آن بها داد.
 
مشاور هنری سازمان منطقه آزاد اروند در ادامه تصریح کرد: یک سوال صریح از وزارت نفت دارم و سوال این است که برای زیرساخت های فرهنگی شهر تاکنون چه کرده اند؟ به اعتقاد من، بسیاری از مصیبت هایی که بر سر شهرهای آبادان، اهواز، خرمشهر و سایر شهرهای جنوبی آمده است به خاطر وجود پالایشگاه است و حالا باید جوابگو باشند. درخواستم از مسئولان در وزارت نفت این است که آماری ارائه دهند و در لیست این آمار بگویند که در همه این سال ها چه کرده اند.
 
فرخ‌نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فیلمسازان جوان تا چه اندازه از ظرفیت های بومی شهرهای جنوبی استفاده کرده‌اند؟ گفت: نه تنها فیلمسازان جوان بلکه کل مسئولان سینمایی در رده‌های مختلف مدیریتی هیچ استفاده ای از ظرفیت های بالقوه شهرهای جنوبی نکرده ‌اند.
 
بازیگر فیلم «عروس آتش» افزود: همیشه برای من این سوال مطرح بوده که چرا مسئولان ما درخت نخل را بار کامیون می کنند و بعد به جاده قم می برند و در آنجا شهرک دفاع مقدس یا شهرک مناسب برای ساخت فیلم ها و سریال های تلویزیونی بنا می کنند. این در حالی است که می توان همین شهرک ها را در شهرهای نزدیک به واقعه خرمشهر، آبادان و اهواز ساخت. البته ناگفته نماند انجام حرکت هایی از این قبیل در مناطق آزاد اروند وجود دارد.
 
بازیگر فیلم «چهارشنبه‌سوری» با بیان اینکه خوشبختانه شهرهای جنوبی نیروهایی موثر در حوزه سینما داشته اند، متذکر شد: نکته تاسف بار این است که این نیروها هیچگاه جایی برای پیشرفت نداشتند و ناچار به کوچ شدند. واقعیت این است که آبادان حتی یک سینمای تجهیز شده ندارد و تازه قرار است تنها سینمای این شهر را به سیستم DCP مجهز کنند.
 
فرخ‌نژاد تاکید کرد: وقتی زیرساخت های سینمایی وجود نداشته باشد، مجموع عوامل دست به دست هم می دهد تا نیروهای کارکشته در حوزه سینما از شهرهای جنوبی به تهران بیایند. در حالی که از کمترین بودجه و امکانات در شهرهای خود محروم هستند.
 
وی در پایان صحبت های خود یادآور شد: به عنوان یک جنوبی تصمیم گرفتم وقت بیشتری را برای زادگاه خودم بگذارم به همین دلیل بیشترین فعالیت های خود را صرف کار در حوزه مناطق آزاد و کارهای زیرساختی می کنم. درست به همین دلیل است که در سال جاری فقط یک فیلم داشته ام. به عنوان یک بازیگر در سینمای ایران که از آبادان رشد کرده ام، همواره مورد بازخواست هستم و مدام می گویند که چرا برای شهرت کاری نمی کنی اما من می گویم که بیشتر از آنچه فکر کنید به شهرهای جنوبی ظلم شده و قول مساعد می دهم که همه سعیم را بکنم تا شرایط خوب برای این شهرها فراهم شود.

افزودن نظر جدید